فواید نهفته در پیتزا

toranj
پیتزا از جمله غذاهای پر کالری است که با خوردن بیش از حد می توانید خطری به اضافه وزن خود اضافه کنید. اما اگر با مواد تازه و سالم پیتزا درست کنید می توانید یک وعده خوب داشته باشید. با ما همراه باشید.

به گزارش الودکتر: پیتزا غذای مورد علاقه برای بسیاری در سراسر جهان است. ترکیبی از مواد خوشمزه اعتیاد آور مثل، سس گوجه فرنگی  و پنیر  مطمئنا حتی بیشتر از غذاهای خوشمزه شما را تشویق به خوردن پیتزا می کند. با این حال، به طور معمول آن را ناسالم می دانند، زیرا می تواند کالری، سدیم و کربوهیدرات بالایی داشته باشد. در این مقاله، فواید انواع پیتزا مورد بررسی قرار می گیرد و نکاتی را درباره سلامتی شما ارائه می دهیم.

تغذیه ناسالم

مواد مغذی پیتزا می تواند بسته به نوع ان و مواد به کار رفته در آن متفاوت باشد. با این حال، برخی از امار خبر از ناسالم بودن آن می دهد.

پیتزای یخ زده

سبک زندگی شلوغ و پر مشغله این روزها باعث شده است اکثر افراد کارمند و دانش اموزان و دانشجویان از غذاهای آماده مانند پیتزای یخ زده استفاده کنند. اکثر آنها کالری، قند و سدیم دارند. آنها به طور معمول به شدت پردازش شده و شامل مواد نگهدارنده مصنوعی، شکر و چربی های ناسالم هستند.

به عنوان مثال، 1/4 پیتزا از پیتزا یخ زدهPepperoni حاوی :

    کالری: 380

    چربی: 18 گرم

    کربوهیدرات: 39 گرم

    شکر: 8 گرم

    سدیم: 810 میلی گرم – 34٪ از مصرف روزانه

انتخاب مخلفاتی مانند سوسیس، پنیر اضافی و سایر مواد با کالری بالا می تواند به محتوای کالری اضافه کند.

پیتزا تازه پیتزا فروشی

مانند پیتزای یخ زده، پیتزای پیتزا فروشی می تواند در مواد تشکیل دهنده و روش های آماده سازی متفاوت باشد و کالری و مواد مغذی متفاوتی داشته باشد. پیتزا تازه درست شده اغلب حاوی مواد سالم تر از محصولات پردازش شده در فروشگاه های فست فودی است.

بیشتر پیتزاهایی ها، خمیر را از ابتدا با استفاده از مواد ساده مانند روغن زیتون و آرد گندم تهیه می کنند. بسته به رستوران، برخی ازآنها از سس های خانگی بدون شکر اضافه، پنیر های تازه و سایر غذاهای سالم استفاده می کنند. با این وجود، مهم نیست که آیا پیتزا یخ زده یا تازه را انتخاب می کنید، اضافه کردن مواد اضافی می تواند آن را ناسالم کند، بنابراین با انتخاب خود هنگام غذا خوردن سلامت خود را تضمین کنید.

پیتزا فست فود

پیتزایی که در رستورانهای فست فود و فروشگاهها فروخته می شود، در میان ناسالم ترین انتخاب ها قرار دارد. این پیتزاها به بالاترین میزان کالری، چربیهای ناسالم، کربوهیدراتها و سدیم مغروف هستند.

یک تکه بزرگ (167 گرم) از پیتزا پپرونی شامل:

    کالری: 460

    چربی: 26 گرم

    کربوهیدرات: 37 گرم

    شکر: 1 گرم

    سدیم: 900 میلی گرم – 38٪ از مصرف روزانه

علاوه بر این، پیتزا های فست فود معمولا حاوی مواد تشکیل دهنده ای  از جمله گلوتامات مونون سدیم (MSG)، رنگ های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که این امر می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا سرشار از سدیم یا همان نمک هستند که برای فشار خون بسیار بد است.

آیا پیتزاها می توانند غذایی سالم باشند؟

در حالی که بسیاری از انواع پیتزا دارای کالری زیاد، چربی و سدیم بالا هستند، کسانی که با مواد تازه پیتزا را درست می کنند می توانند یک وعده غذای سالم در اختیارتان قرار دهند. پیتزا سبک سنتی یک غذای نسبتا ساده است که با آرد، مخمر، آب، نمک، روغن، سس گوجه فرنگی و پنیر تازه درست شده است. پیتزا درست شده از ابتدا با استفاده از این مواد محدود می تواند کاملا سالم باشد. هنگام درست کردن پیتزا خانگی، محتوای مواد مغذی را می توان با اضافه کردن مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد مانند سبزیجات و یا منابع پروتئین سالم مانند مرغ کبابی افزایش داد. بسیاری از فرووشگاه های زنجیره ای پیتزا، تقریبا  پیتزای تمام گندم و عاری از گلوتن و همچنین انتخاب های سالم تر مانند سبزیجات تازه یا دیگر گیاهان را به شما می دهند تا پیتزای سالمی را بخورید.

انتخاب مواد سالم برای پیتزا

هنگام پختن پیتزا خانگی یا خرید پیتزا، محصولاتی را انتخاب کنید که شامل تمام مواد سالم و تازه باشد. نگاهی به لیست مواد تشکیل دهنده پیتزا بیندازید و فقط یک مورد راانتخاب کنید. از انتخاب پیتزایی که حاوی رنگ مصنوعی، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شکر اضافه شده، گوشت فرآوری شده و یا مواد نگهدارنده مصنوعی است، صرف نظر کنید. به جای خرید یک پیتزای ناسالم سعی کنید در خان هبا مواد سالم و تازه پیتزای خود را درست کنید. مصرف بیش از حد مواد غذایی – چه  سالم یا نه – می تواند باعث افزایش وزن شود. به همین دلیل باید در مقدار مصرفی نیز خود را کنترل کنید. این امر مخصوصا در هنگام لذت بردن از غذاهایی که می توانند به راحتی خورده شوند، مانند بستنی، نان، کیک و پیتزا مهم است. هنگامی که پیتزا سفارش می دهید بهتر است مقداری از آن را بردارید و توی بشقابتان قرار دهید چرا که اگر از جعبه بردارید متوجه نشده و تمامی تکه های پیتزا را می خورید. قبل از لذت بردن از طعم پیتزا بهتر است کمی شکم خود را با فیبرهایی از جنس سبزیجات پر کنید.

منبع: الودکتر

در طول کاهش وزن هم از خوردن پیتزا لذت ببرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ