جایگزین های تخم مرغ در رژیم غذایی

mahdie.mohtashami
تخم مرغ یکی از مقوی ترین مواد غذایی است. در این مقاله جایگزین های مناسب برای تخم مرغ را با یکدیگر بررسی می کنیم. در این مقاله همراه با تیم ترجمه الو دکتر باشید.

تخم مرغ غذای سالم و قوی می باشد به همین دلیل یکی از غذاهای محبوب ما می باشد. تخم مرف در پخت و پز، شیرینی پزی یکی از رکن های اصلی می باشد. اما به دلایل مختلف، برخی از افراد از تخم مرغ اجتناب می کنند. خوشبختانه، جایگزین هایی وجود دارد که می توانید به جای آن استفاده کنید. در این مقاله به این می پردازیم که چگونه می توانیم از دیگر مواد به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنیم. 

جایگزین تخم مرغ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تخم مرغ به ۴ دلیل در شیرینی پزی استفاده می‌شود؛ اول برای ترکیب و کنار هم نگه داشتن مواد. دوم برای ورآمدن و پف کردن کیک‌ها، شیرینی‌ها و غذاهایی مثل سوفله. سوم به دلیل رطوبت کافی؛ مایع به دست آمده با تخم مرغ معمولا بسیار نرم و مرطوب است و چهارم به خاطر عطر و طعم تخم مرغ‌ کمک می‌کند تا طعم مواد به مخلوط منتقل شود و وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، رنگی طلایی یا قهوه‌ای به آن می‌بخشد. حال باید به دنبال مواد غذایی‌ای باشیم که دارای چنین ویژگی‌هایی باشد.

 پوره سیب یک جایگزین مناسب و همیشگی

پوره سیب مجموعه‌ای از سیب‌های پخته شده است. معمولا این پوره را شیرین یا با ادویه‌هایی مثل جوز و دارچین شیرین می‌کنند. از ۴/۱ پیمانه پوره سیب که حدود ۶۵ گرم می‌شود، می‌توان به عنوان یک عدد تخم مرغ در اکثر دستورها استفاده کرد. توصیه ما این است که از پوره سیب شیرین نشده استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید از پوره سیب شیرین شده استفاده کنید، مقدار شکر را هم در دستور غذایی‌تان لحاظ کنید.

پودر تخم کتان یا تخم شربتی جایگزین دوم

پودر تخم کتان یا تخم شربتی را به عنوان دومین جایگزین به شما معرفی می‌کنیم. این دو دانه دارای ارزش غذایی بالایی هستند. آنها سرشار از فیبر، امگا۳ و سایر ترکیبات گیاهی هستند. توصیه می‌کنیم حتما این دانه‌ها را خودتان در خانه پودر کنید، چرا که پودرهای آماده به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهند. پس از اینکه این دانه‌ها را پودر کردید، حتما آنها را در یک ظرف دربسته ریخته و داخل یخچال قرار دهید. اما برای جایگزینی یک عدد تخم مرغ چه مقدار از این دانه‌ها لازم است؟ یک قاشق غذاخوری معادل ۷ گرم از تخم کتان یا تخم شربتی با ۴۵ گرم یا همان ۳ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا کاملا آب غلیظ شود. استفاده از این جایگزین برای کیک‌ها و شیرینی‌ها توصیه نمی‌شود، چون باعث غلظت و سنگینی مخلوط شما می‌شود. بهترین استفاده از این جایگزین برای پنکیک، مافین، نان و کلوچه است.

موز له شده یک جایگزین محبوب ولی با یک اشکال

موز له شده جایگزین بسیار مناسبی برای تخم مرغ است. تنها اشکال موز این است که مخلوط نهایی شما طعم موز می‌گیرد. البته به جای موز له شده می‌توانید از کدوتنبل له شده استفاده کنید که طعم کمتری به مخلوط شما می‌دهد. به یاد داشته باشید هر چیزی که جایگزین تخم مرغ می‌کنید، ۶۵ گرم یا یک چهارم پیمانه آن به اندازهیک عدد تخم مرغ است. غذاهایی که در فر با پوره میوه‌ها درست می‌شوند، رنگ قهوه‌ای و طلایی به خود نمی‌گیرند اما رطوبت و غلظت خوبی دارند. این جایگزین در کیک، مافین، براونی و نان‌هایی با پخت سریع بهتر جواب می‌دهد

مخلوط جوش شیرین و سرکه

یک قاشق چایخوری معادل ۷ گرم جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم سرکه را با هم مخلوط کنید و جایگزین یک عدد تخم مرغ کنید. برای سرکه می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید. ترکیب جوش شیرین و سرکه باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی شده که دی اکسید کربن و آب تولید می‌کند. چیزی که باعث سبکی و هوادهی به مخلوط شما می‌شود. این جایگزین مناسبی برای کیک و پنکیک‌هاست.

 پنیر سویا یا تافوی ابریشمی

به شیرسویای غلیظ شده که تخمیر و به پنیر تبدیل شده است، تافو گفته می‌شود. بافت این پنیر بر اساس میزان آب آن متفاوت است. هر چه قدر میزان آب آن کمتر باشد، تافو سفت‌تر است. تافوی ابریشمی که در اینجا ذکر کردیم دارای مقدار زیادی آب است و به همین دلیل دارای بافت نرمی است. برای جایگزین کردن یک عدد تخم مرغ از ۴/۱ پیمانه تافو معادل ۶۰ گرم از آن استفاده کنید. از خصوصیات مثبت تافو این است که بدون طعم است اما به یاد داشته باشید که می‌تواند مخلوط شما را سفت کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از آن در براونی، کیک، نان و کلوچه استفاده کنید.

 ماست یا دوغ به جای تخم مرغ

شاید باورش برایتان سخت باشد ولی ماست یا دوغ یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ هستند. حتما از ماست ساده و بدون طعم در مخلوط خود استفاده کنید. ۴/۱ پیمانه معادل ۶۰ گرم ماست یا دوغ می‌تواند برای یک عدد تخم مرغ جایگزین مناسبی باشد. این جایگزین را در کاپ کیک‌ها، مافین و کیک‌ها استفاده کنید.

خواص خوردن پودر سفیده تخم مرغ

جایگزین‌های مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ