مسمومیت با الکل چه افرادی را تهدید می کند؟

atoosamirzavandi
کبد الکل را تجزیه می کند اما اگر مقدار زیادی الکل وارد بدن شود تجزیه آن به صورت کامل انجام نخواهد شد. آن مقدار الکلی که کبد قادر به تجزیه آن نباشد به طور مستقیم وارد بدن می شود تجمع می یابد و ایجاد مسمومیت الکلی می کند.

مسمومیت با الکل یعنی چه؟

افراد زیادی الکل مصرف می کنند زیرا به آن ها احساس آرامش می دهد و نوشیدن الکل به عنوان یک رفتار سالم اجتماعی در برخی از جوامع محسوب می شود. اما مصرف مقدار زیادی از الکل حتی برای یک بار می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

اوردوز با الکل یا مسمومیت با الکل یکی از مشکلات سلامتی است که به دلیل مصرف زیاد الکل ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد به یک باره حجم زیادی از الکل را مصرف کند.

اگر فردی که را مشاهده کردید که دچار مسمومیت با الکل شده است حتما با اورژانس تماس بگیرید. این یک وضعیت خطرناکی است که می تواند جان فرد را به خطر بیندازد.

چه چیزی موجب مسمومیت با الکل می گردد؟

الکل نوعی دارو است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. الکل موجب افسردگی می گردد زیرا سرعت گفتار، حرکت و عکس العمل فرد را پایین می آورد.

الکل بر اندام های بدن نیز تاثیر می گذارد. مسمومیت با الکل زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از آن که بدنش بتواند تحمل کند و فرایندهای معمول را انجام دهد، بنوشد.

معده و روده کوچک به سرعت الکل را جذب می کنند، که با نرخ خیلی سریعی وارد جریان خون می شوند. هر چه الکل بیشتری نوشیده شود میزان بیشتری وارد جریان خون می گردد.

کبد الکل را تجزیه می کند اما اگر مقدار زیادی الکل وارد بدن شود تجزیه آن به صورت کامل انجام نخواهد شد. آن مقدار الکلی که کبد قادر به تجزیه آن نباشد به طور مستقیم وارد بدن می شود.

اگرچه بدن هر شخصی الکل را با نرخ متفاوتی تجزیه می کند اما معمولا بدن می تواند به درستی یک پیمانه در هر ساعت را تجزیه کند. اگر بیش از این مقدار الکل مصرف کنید و بدن قادر به تجزیه آن نباشد الکل در بدن تجمع می کند.

چه عواملی بر مسمومیت الکلی تاثیر گذار است؟

فاکتورهای معمول بسیاری هستند که بر ریسک ابتلا به مسمومیت الکلی تاثیر می گذارند از جمله:

  • سن
  • جنسیت
  • اندازه بدن
  • ظرفیت بدن
  • زیاده روی در نوشیدن
  • مصرف دارو
  • شرایط پزشکی خاص

سن:

بزرگسالان جوان بیشتر علاقه به نوشیدن بیش از اندازه دارند و همین امر موجب مسمومیت الکلی در آن ها می گردد.

جنسیت:

مردان بیشتر از زنان به نوشیدن تمایل نشان می دهند و میزان بیشتری می نوشند در نتیجه مردان بیشتر دچار مسمومیت با الکل می گردند.

اندازه بدن:

قد و وزن نشان می دهد که بدن با چه سرعتی می تواند الکل را جذب کند. افرادی که اندام کوچکتری دارند ممکن است که نسبت به افراد درشت هیکل بیشتر و سریع تر دچار مسمومیت الکلی شوند. در حقیقت ممکن است افراد ریز نقش تر و افراد درشت هیکل هر دو به یک میزان الکل مصرف کنند اما آن شخصی که ریز نقش است دچار مسمومیت الکلی شود در حالی که برای دیگری اتفاقی نیفتد.

ظرفیت یا قدرت تحمل:

داشتن ظرفیت یا قدرت تحمل بالا در مصرف الکل می تواند ریسک ابتلا به مسمومیت الکلی را بالا ببرد.

مصرف بیش از اندازه:

افرادی که زیاد الکل می نوشند؛ معمولا بیش از 5 نوشیدنی در ساعت، ریسک ابتلا به مسمومیت الکلی یا اوردوز در آن ها بالا است.

شرایط خاص پزشکی:

اگر دارای بیماری خاصی هستید مثل دیابت، ریسک ابتلا به اوردوز الکل در شما بسیار زیاد است.

مصرف دارو:

اگر دارو و الکل را با هم مصرف کنید، ممکن است که اثر الکل را کمتر احساس کنید و همین امر باعث شود که مقدار بیشتری بنوشید در نتیجه دچار مسمومیت الکلی شوید.

از علائم مسمومیت الکلی:

نشانه های اور دوز با الکل عبارتند از:

  • تغییر در وضعیت روحی مثلا گیجی
  • استفراغ
  • کبودی پوست
  • کاهش دمای بدن
  • بیهوش شدن

هنگامی که الکل سیستم عصبی شما را تحت تاثیر قرار دهد، با نوشیدن بیش از اندازه که کبد قادر به تجزیه آن نیست ممکن است که شرایط بدی را تجربه کنید. این شرایط بد عبارتند از:

  • پایین آمدن یا قطع شدن سرعت تنفس، ضربان قلب، قفل شدن دهان. تما این اعمال توسط سیستم عصبی کنترل می شوند.
  • جریان خون کاهش می یابد در نتیجه دمای بدن کاهش می یابد.
  • تشنج به دلیل کاهش قند خون

نیاز به داشتن تمام نشانه های بالا نیست تا فرد مطمئن شود دچار اوردوز شده است. اگر فردی کمتری از 8 با در یک دقیقه نفس کشید یا نتوانست بیدار شود با اورژانس تمام بگیرید.

اگر متوجه فردی شدید که دچار مسمومیت با الکل شده است او را تنها نگذارید. اگر در حال استفراغ است او را بر روی پهلو بخوابانید. زیرا مسمومیت با الکل موجب بسته شدن دهان می گردد و این عامل موجب می شود که به راحتی جان خود را ازدست بدهند اگر در حالتی که به پشت خوابیده اند، استفراغ کنند. اگر استفراغ آن ها به درون ریه ها باز گردد موجب قطع تنفس می گردد.

منبع الو دکتر

مسمومیت با اتانول یا متانول؟ چگونه تشخیص دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ