مزیت های عجیب آب گوجه فرنگی

toranj
آب گوجه فرنگی یکی از معجوناتی است که می تواند به شما در داشتن سلامتی و جلوگیری از بیماری های مزمن کمک کند. بهتر است از کوچه فرنگی، آب گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی استفاده کامل ببرید.

به گزارش الودکتر: آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی محبوب است که طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی را فراهم می کند. مواد مغذی موجود در آب گوجه فرنگی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی با مزایای سلامتی چشمگیر است. با این حال، برخی معتقدند که آب گوجه فرنگی ممکن است به دلیل داشتن مقدار زیادی سدیم در برخی مارک ها، مضر باشد. این مقاله در مورد مزایای بالقوه سلامت آب گوجه فرنگی می باشد.

آب گوجه فرنگی بسیار مغذی

آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی محبوب است که از آب تازه گوجه فرنگی ساخته شده است.

آب گوجه فرنگی را با آب میوه های دیگر مانند کرفس، هویج و چغندر ترکیب کنید.

در اینجا اطلاعات مربوط به مواد مغذی برای 1 فنجان (240 میلی لیتر) از 100٪ گوجه فرنگی کنسرو شده است:

  • کالری: 41
  • پروتئین: 2 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین آ  22٪
  • ویتامین سی 74٪
  • ویتامین کا  7٪
  • تیامین: 8٪
  • نیاسین 8٪
  • پیریدوکسین 13٪
  • ·        (ویتامین 12٪
  • منیزیم: 7٪
  • پتاسیم: 16٪
  • مس: 7٪
  • منگنز: 9٪ 

همانطور که می بینید، آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و در بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم غنی است.

به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریبا نیازهای روزانه شما را برای ویتامین C تامین می کند و 22 درصد الکل و بتا کاروتنوئید شما را نیزتامین می کند.

کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که به ویتامین A در بدن تبدیل می شوند. این ویتامین برای سالم ماندن بافت های بدن بسیار ضروری است.

این کاروتنوئید ها نه تنها به ویتامین A تبدیل می شوند، بلکه به عنوان آنتی اکسیدان های قوی نیز عمل می کنند و از سلول های شما محافظت می کنند تا از آسیب های ناشی از مولکول های نامناسبی به نام رادیکال های آزاد محافظت شوند. آسیب های رادیکال آزاد با شرایط مزمن مانند بیماری قلبی ارتباط دارد و اعتقاد بر این است که در روند پیری نقش مهمی ایفا می کند. علاوه بر این، آب گوجه فرنگی با منیزیم و پتاسیم بارگذاری می شود – دو ماده معدنی حیاتی برای سلامت قلب . این نیز یک منبع عالی از ویتامین B است، از جمله فولات و ویتامین B6، که برای متابولیسم بدن و بسیاری از توابع دیگر مهم هستند.

غنی درمقدار آنتی اکسیدان ها

آب گوجه فرنگی یک منبع متمرکز از آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن، رنگدانه گیاهی کاروتنوئید است که با مزایای سلامتی ارتباط  چشمگیردارد. در واقع، آمریکایی ها بیش از 80 درصد از لیکوپن خود را از گوجه فرنگی و محصولات مانند آب گوجه فرنگی دریافت می کنند.

لیکوپن سلول های شما را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند، در نتیجه باعث کاهش التهاب بدن شما می شود.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب گوجه فرنگی غنی از لیکوپن تاثیرات مثبتی بر روی سلامت شما دارد، بخصوص با کاهش التهاب. به عنوان مثال، یک مطالعه 2 ماهه در 30 زن نشان داد که افرادی که 1.2 فنجان (280 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی را روزانه – حاوی 32.5 میلی گرم لیکوپن – به میزان قابل توجهی مصرف کردند از پروتئین های به نام آدیفوکین بهره بردند که التهاب را کاهش می داده است. علاوه بر این، زنان با افزایش قابل توجهی از میزان لیکوپن و کاهش کلسترول و دور کمر مواجه شدند .

مطالعه دیگری در 106 زن با وزن بیش از حد نشان داد که نوشیدن 1.4 فنجان (330 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی روزانه به مدت 20 روز به طور معنی داری باعث کاهش شاخص های التهابی مانند اینترلوکین 8 (IL-8) و فاکتور ناباروری تومور آلفا (TNF-α)شد.

علاوه بر این، یک مطالعه 5 هفته ای در 15 نفر نشان داد که شرکت کنندگان که 0.6 فنجان (150 میلی لیتر) آبمیوه گوجه فرنگی در روز – به میزان 15 میلی گرم لیکوپن – را مصرف کردند به طور قابل توجهی آمادگی جسمانی بدن خود را افزایش دادند.

علاوه بر لیکوپن، آب گوجه فرنگی نیز یک منبع عالی از ویتامین C و بتا کاروتن است – دو آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی قوی که برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان پستان و بیماری های قلبی ارتباط دارد.

گوجه فرنگی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.می تواند عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. آنها حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن و بتا کاروتن هستند که به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و افزایش چربی در شریان ها کمک می کند . بررسی از جمله 584 نفر نشان داد  که کسانی که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی داشتند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به طور قابل توجهی کاهش دادند نسبت به افرادی که مصرف کمی گوجه فرنگی داشتند . بررسی دیگری از 13 مطالعه نشان داد که لیکوپن  محصولات گوجه فرنگی  در دوزهای بیش از 25 میلی گرم در روز، میزان کلسترول LDL “بد” را حدود 10 درصد کاهش داد و به میزان قابل توجهی فشارخون را نیزکاهش داد .

منبع: الودکتر

آب گوجه فرنگی قرقره کنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ