4 ماده مغذی که برای سلامتی چشم مفید است:

atoosamirzavandi
حس بینایی یکی از حواسی که ارتباط ما با دنیای اطراف را بسیار تحت تاثیر خود قرار داده است. به همین دلیل حفظ سلامتی و محافظت از آن باید بسیار مهم باشد. در این مقاله شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

قدرت بینایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه است. سلامت بینایی نسل به نسل منتقل می شود و بیشتر ژنتیکی است اما تعدادی مواد مغذی وجود دارند که بر سلامتی بینایی تاثیر می گذارند.

مواد مغذی به عملکرد چشم، مراقبت از چشم در برابر نورهای مضر می پردازد و بیماری های ارثی را کاهش می دهد.

در ادامه4 ماده مغذی که برای بینایی مفید هستند را معرفی خواهیم کرد:

بیماری های معمول چشم:

با افزایش سن ریسک ابتلا به بیماری های چشمی افزایش خواهد یافت. رایج ترین بیماری های چشم عبارتند از:

آب مروارید:

آب مروارید با ایجاد هاله یا غباری بر روی چشم خود را نشان می دهد و فرد قادر به دیدن اجسام به صورت واضح نمی باشد. ایجاد آب مروارید به دلیل افزایش سن از جمله عواملی است که بر قدرت بینایی و از دست دادن بینایی در سراسر جهان تاثیر می گذارد.

شبکیه چشم دیابتی:

دیابت از جمله عوامل بزرگ تاثیر گذار بر بینایی و کوری می باشد. این بیماری با بالا بودن سطح قند خون ایجاد می شود و به تخریب رگ های خونی شبکیه چشم می پردازد.

خشکی چشم:

این بیماری باعث می شود که اشک چشم به میزان کافی در چشم تولید نشود و ایجاد مشکلات بصری می کند.

آب سیاه:

نوعی بیماری است که بر انقباضات عصبی چشم که اطلاعات دیداری را به مغز مخابره می کنند تاثیر می گذارد. آب سیاه در مواردی ممکن است موجب کوری شود.

از بین رفتن ماکیولار شبکیه چشم:

ماکیولار یک قسمت مرکزی از شبکیه چشم می باشد. تخریب ماکیولار چشم با توجه به سن یکی از جمله عوامل رایج کوری در جوامع پیشرفته است.

اگرچه ریسک ابتلا به این بیماری ها به ژنتیک افراد نیز وابسته است، اما رژیم غذایی نیز می تواند نقش مهمی نیز بازی کند.

ویتامین A:

کمبود ویتامین A از جمله عوامل رایج ایجاد کوری در جهان می باشد. این ویتامین برای نگه داری از سلول های بینایی نیز ضروری است.

اگر به میزان کافی ویتامین A مصرف نکنید، ممکن است که شب کوری، خشکی چشم یا حتی شرایط وخیم تری را تجربه کنید و این بستگی به میزان کمبود ویتامین A در بدنتان دارد.

ویتامین A تنها در غذاهای تهیه شده از محصولات حیوانی یافت می شود. غنی ترین رژیم غذایی منبع ویتامین A عبارتند از کبد، تخم مرغ، تخم ماکیان و محصولات لبنی.

اگرچه می توانید ویتامین A را از گیاهان حاوی آنتی اکسیدان نیز بیابید. ویتامین A در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود.

سبزیجات حاوی کارتینوئید تقریبا 30  درصد از ویتامین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. معمول ترین آن ها بتا کاروتن می باشد که در سبزیجاتی از جمله کلم، اسفناج و هویج به وفور وجود دارد.

لوتئین و زاکسانتین:

لوتئین و زاکسانتین نوعی آنتی اکسیدان کاروتینوئیدی زرد رنگ می باشند که آن ها را با  رنگدانه های مولکولی می شناسند.

آن ها در ماکیولار شبکیه چشم ذخیره شده اند، به عنوان یک لایه حساس روشن از سلول ها بر روی دیوار پشتی چشم.

لوتئین و زاکسانتین به عنوان محدود کننده طبیعی نور خورشید عمل می کنند. آن ها نقش مهمی در محافظت از چشم در برابر نور های مضر خورشید بر عهده دارند.

تحقیقات نشان داده اند که ورود لوتئین و زاکسانیتن به بدن، با سطح آن ها درون شبکیه چشم متناسب است. بدین مفهوم که ره چه میزان بیشتری مصرف کنیم به طبع لوتئین و زاکسانیتن بیشتری وارد شبکیه چشم خواهد شد و از چشم مراقبت خواهد کرد.

با تحقیقی که بر روی افراد میتن سال و مسن تر انجام شده است دریافتند که مصرف روزانه 6 میلی گرم لوتئین یا زاکسانیتن می تواند به طور قابل ملاحظه ای ریسک ابتلا به تخریب ماکیولار را کاهش دهد.

اسید چرب امگا 3:

اسید های چرب زنجیره بلند امگا 3 EPA و DHA  در سلامت چشم نقش مهمی را بازی می کنند.

DHA به میزان زیادی در شبکیه چشم یافت می شود جایی که تمام عملکرد های چشم در آن صورت می گیرد. بنابراین برای مغز و بینایی قبل از دوره بلوغ بسیار مهم است. بنابراین، کمبود DHA می تواند بینایی ار بخصوص در کودکان تحت تاثیر قرار دهد.

شواهد نشان داده اند که خوردن مکمل های امگا 3 می تواند به بیماری خشکی چشم نیز کمک کند.

تحقیقی نشان داد که مصرف مکمل امگا 3 به صورت روزانه و به مدت 3 ماه می تواند به کاهش خشکی چشم نیز کمک کند زیرا موجب افزایش اشک چشم می گردد.

امگا 3 ممکن است که از ایجاد دیگر بیماری های چشمی نیز جلوگیری کند. همچنین مصرف حداقل 500 میلی گرم اسید چرب امگا 3 به صورت روزانه می تواند ریسک ابتلا به دیابت شبکیه چشم را کاهش دهد.

در مقابل امگا 3 نمی تواند درمان کنند بیماری تخریب ماکیولار باشد.

بهترین رژیم غذایی حاوی DHA و EPA ماهی چرب می باشد.

مبع الودکتر

میوه ای برای سلامت چشم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ