روش های ساده جلوگیری از اسپایک قند خون

parya
امروزه، قند خون یکی از بیماری های رایج در افراد است که می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند. روش های بسیاری برای کنترل و پرهیز از اسپایک خون وجود دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

اسپایک قند خون زمانی اتفاق می افتد که قند خون شما افزایش می یابد و پس از خوردن به شدت کاهش می کند. در کوتاه مدت، آنها می توانند سبب بی حالی و گرسنگی شوند. با گذشت زمان بدن شما ممکن است قادر به کاهش قند خون نباشد، که این می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود. دیابت یکی از مشکلات سلامتی در حال افزایش است. در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، حتی از بیماری خود با خبر نیستند. اسپایک قند خون همچنین می تواند رگ های خونی شما را سخت و تنگ کند که این ممکن است منجر به حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی شود. در این مطلب روش های ساده ای برای جلوگیری از اسپایک قند خون بررسی شده است.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

مصرف کربوهیدرات ها باعث افزایش قند خون می شود. زمانیکه شما غذاها حاوی کربوهیدرات را مصرف می کنید، آنها در بدن شما به قندهای ساده ای تقسیم می شوند و سپس این قندها وارد جریان خون می شوند. همانطور که سطح قند خون شما افزایش می باد، پانکراس شما یک هورمون به نام انسولین آزاد می کند که سلول های شما را برای جذب قند خون تحریک می کند. این کار سبب کاهش سطح قند خون شما می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده است که استفاده از رژیم های کم کربوهیدرات می تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. روش های زیادی برای کاهش مصرف کربوهیدرات مانند شمارش کربوهیدرات روزانه وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها میزان کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهید.

کاهش مصرف قند و شکر

مصرف مقادیر بالای شکر و قند افزوده به برخی ازمواد خوراکی مانند آب نبات، ککی ها و نوشابه موجب افزایش سطح قند خون بدن می شود. این مواد حاوی قندهایی مانند ساکاروز و فروکتوز هستند و بدن شما این قندهای ساده را به راحتی از بین می برد و سبب تقریبا یک اسپایک فوری در قند خون می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بالای قند و شکر با ایجاد مقاومت بدن به انسولین مرتبط است. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدن توانایی پاسخ دادن به انسولین آزاد شده را ندارند و در نتیجه بدن قادر به کنترل موثر قند خون را نخواهد بود.

یک روش مناسب برای قطع کردن مصرف قند و شکر این است که آنها را با جایگزین های طبیعی عوض کرد.

وزن خود را سالم نگه دارید

در حال حاضر، بسیاری از افراد به مشکل اضافه وزن و چاقی دچار هستند. اضافه وزن و چاقی می تواند عملکرد بدن شما را برای استفاده از انسولین و کنترل قند خون دشوارتر کند. که این می تواند منجر به افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که چاقی می تواند با مقاومت بدن به انسولین و گسترش دیابت نوع 2 در ارتباط باشد. از سوی دیگر، کاهش وزن نشان دهنده ی بهبود کنترل قند خون است.

در مطالعه ای که بر روی 35 فرد مبتلا به اضافه وزن انجام شد نشان داد، افرادی که به طور متوسط 6.6 کیلوگرم وزن را در طول 12 هفته از دست داده و به طور روزانه 1600 کالری دریافت کرده بودند، قند خون آنها 14 درصد کاهش یافته بود. همچنین در تحقیق دیگری که بر روی افراد فاقد دیابت انجام شد، کاهش وزن سبب کاهش 58 درصدی گسترش دیابت نوع 2 را در آنها شده بود.

بیشتر ورزش کنید

ورزش کردن با افزایش حساسیت سلول های شما به هورمون انسولین، به کنترل اسپایک قند خون کمک می کند. ورزش کردن همچنین باعث می شود که سلول های عضلانی شما قند را از طریق خون جذب کنند و از این طریق به کاهش سطوح قند خون کمک کند. هر دو نوع ورزش سخت و متوسط می توانند سبب کاهش قند خون شود. خالی یا پر بودن معده می تواند بر کنترل قند خون تاثیر گذار باشد. تحقیقات نشان می دهد که ورزش قبل از صبحانه، قند خون را به طور موثرتری نسبت به ورزش کردن پس از خوردن صبحانه کاهش می دهد. یک مزیت دیگر افزایش تمرین و ورزش کردن این است که به کاهش وزن کمک می کند و در نتیجه دو برابر قند خون را کاهش می دهد.

مصرف بیشتر فیبر

فیبر از جمله ی مواد غذایی است که بدن شما توانایی هضم آن را ندارد که اغلب به دو گروه فیبر محلول و فیبر غیر محلول تقسیم می شود. به طور خاص، فیبر محلول می تواند به کنترل قند خون کمک کند. فیبر محلول در آب حل می شود و یک ماذه ی ژل مانند ایجاد می کند و این جذب کربوهیدرات را در روده کند می کند. در نتیجه، این کاهش و یا افزایش قند خون را پایدارتر می کند. فیبر همچنین می تواند به شما احساس سیری بدهد، اشتها را کاهش دهد و همچنین مصرف مواد غذایی را نیز کم می کند. منابع خوب فیبر محلول عبارتند از:

  • جو دوسر
  • آجیل
  • حبوبات
  • برخی از میوه ها مانند فیبر، پرتقال و زخال اخته
  • بسیاری از سبزیجات

منبع: الو دکتر

نکات کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2

کاهش سطح قند خون در دیابتی ها با این سبزی خوشمزه

جدول کنترل قند خون را حتما بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ