نشانه های آلرژی فصل بهار چیست؟

toranj
آلرژی فصلی بیشتر در فصل بهار رخ می دهد چرا که گرده افشانی گیاهان در این فصل انجام می شود. شما می توانید با نسخه های بدون نیاز به تجویز دکتر نیز در برابر این نوع آلرزی ها مقاومت کنید. در ادامه یخوانید.

به گزارش الودکتر: آلرژی از ان بیماری های فصلی است که مخصوصا با امدن بهار این بیماری تشدیدی می شود. در این مقاله در مودر نشانه ها و علائم آلرژی فصل بهار صحبت می کند.

علائم شایع آلرژی بهار عبارتند از:

  • خارش چشم ها
  • سیاهی  زیر چشم
  • ریزش اشک از چشم ها
  • سینوس های متورم
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • عطسه
  • خارش  گلو
  • آبریزش بینی
  • سرفه کردن
  • خارش در دهان، گوش ها، بینی و گلو

علائم شایع نیز ممکن است از فشار سینوسی ناشی از تب یونجه حاصل شود. آنها عبارتند از:

  • سردرد سینوسی
  • درد صورت
  • گوش درد
  • از دست دادن یا کاهش حس بویایی

چه چیزی باعث این علائم می شود؟

وقتی که بهار شروع می شود، گیاهان و درختان گرده هایشان را در هوا پخش ی کنند. همچنین برخی از انواع قارچ ها را تولید می کنند. اگر شما به هر یک از این مواد حساس هستید، سیستم ایمنی بدن شما سعی خواهد کرد آنها را از بین ببرد. این باعث آزاد شدن آنتی بادی های آلرژیک (IgE) می شود. آنتیبادیهای آلرژیک برای یافتن و نابودی مواد مورد استفاده برای شناسایی مهاجمان خطرناک طراحی شده اند. آنها آلرژنها را به سلول های بدن می رسانند، جایی که آنها مورد حمله قرار گرفته و از بین می روند.

هیستامین، یک ماده شیمیایی، به عنوان بخشی از این حمله به جریان خون و غشای مخاط اضافه می شود. هیستامین ماده ای است که باعث ایجاد علائم آلرژیک می شود. هیستامین چیزی است که جلوی ورود الرژن ها به دهان و بینی را می گیرد.همچنین در حین عبور باکتری ها از دهان و یا بینی باعث عطسه می شود. جایی که زندگی می کنید می تواند به طور قابل توجهی بر زمان آلرژی فصلی شما تاثیر بگذارد.. همچنین می تواند بر شدت پاسخ آلرژیک شما نیز تأثیر بگذارد. آلرژی بهار می تواند در اوایل ماه فوریه در مناطق گرمتر کشور شروع شود و ممکن است به تابستان بر اساس چرخه تولید مثل گیاه و جانوران محلی ادامه یابد.

روزهای گرم و خشک هوا نیز نقش دارد، بیشترین تعداد گرده ها را دارند، به خصوص در صبح ها. باد می تواند علائم را بدتر کند، زیرا گرده هوارا پخش می کند. روزهایی که باران و مرطوب هستند، گرده افشانی کمتر است یعنی باد و گرما یی وجود ندارد که این گرده ها را پخش کند. آلرژی بهار ممکن است زودتر شروع شود و بعد از یک زمستان خفیف طولانی تر شود. به طور معمول آب و هوای گرم به درختان اجازه می دهد تا زودتر گرده افشانی کنند و فصل آلرژی بهارآنها را گسترش می دهند. شواهد نشان می دهد که منبع تغذیه ای این آلرژی که تغییرات آب و هوایی است ممکن است خطر بالاتری از پاسخ های حساسیتی را در بسیاری از نقاط جهان ایجاد کند. علاوه بر گرم شدن آب و هوا، دی اکسید همچنین باعث رشد بیشتر گیاهان و همچنین افزایش تولید گرده می شود.

چگونه به کاهش علائم آلرژی بپردازیم؟

استراتژی های متعددی  برای کاهش علائم آلرژی بهار یا جلوگیری از آن به طور کامل وجود دارد.

این شامل:

اگر می دانید آلرژی بهارانه دارید، قبل از شروع علائم، داروهای ضد آلرژی مصرف کنید. این امر به جلوگیری از انتشار سیستم ایمنی بدن شما از هیستامین می انجامد.

    HEPA (تصفیه هوا با راندمان بالا) را در خانه خود قرار دهید. فیلتر HEPA و حذف گرده و سایر آلرژن های تمام سال مانند حیوان خانگی را از محل خانه خود دور کنید.

    از یک جارو برقی HEPA برای تله گذاشتن و جمع آوری گرده و سایر آلرژن ها استفاده کنید.

    پس از ورود به منزل خود، گرده را از از روی لباس خود در فضای باز بردارید. قبل از پوشیدن آن، دوباره آنها را شستشودهید تا مطمئن شوید از نبودن گرده ها روی لباستان. همچنین موهای خود را هر غروب بعد از آمدن از بیرون بشویید و کفش های بیرون خود را در محیط منزل نپوشید. اگر حیوانات خانگی را در خارج از منزل بیرون بیاورید، حوله های مرطوب را برای حذف گرده از لباس های خود  و بدن او استفاده کنید. پنجره های خود را بسته نگه دارید تا گرده را وارد منزل نشود، به خصوص در صبح که شمارش گرده در بالاترین حد خود است.

چه درمان های بدون نسخه ای می تواند کمک کند؟

داروهای بدون نسخه در کاهش علائم آلرژی بسیار موثر هستند. شما ممکن است نیاز به یک روش آزمون و خطا داشته باشید تا ببینید کدام دارو  برای شما مناسب است.

داروهای بدون نسخه عبارتند از:

آنتی هیستامین های خوراکی

آنتی هیستامین ها با کاهش یا جلوگیری از اثرات هیستامین کار می کنند. این به از بین بردن علائم مانند قرمزی، تورم، عطسه و خارش کمک می کند.

ضد انعقاد ها

داروهای ضد انعقاد با تنگ شدن عروق خونی، گرفتگی بینی را کاهش می دهد. این موجب کاهش التهاب و تورم می شود، به طوری که مخاط به جای بینی از گلو خارج می شود. همچنین عبور جریان هوا را از طریق بینی راحت تر می کند.

منبع: الودکتر

غذاهای کاهش دهنده آلرژی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ