جلوگیری از سرطان با این نوشیدنی ساده

toranj
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمنی همچون سرطان مخصوصا سرطان پوست آب گوجه فرنگی که در منزل تهیه می کنید می تواند فواید بسیاری داشته باشد. در این مقاله با فواید عالی آب گوجه فرنگی آشنا می شوید.

به گزارش الودکتر:  تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و محصولات حاصل از این میوه مانند آب گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان را کاهش دهد و حتی می تواند عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. در این مقاله بیشتر راجع به گوجه فرنگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان با نوشیدن آب گوجه فرنگی آشنا می شوید.

سرطان پروستات و سرطان پوست

اثرات ضد سرطانی در مطالعات متعدد نشان داده  است که با توجه به سطح بالایی از مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها در آب گوجه فرنگی این میوه می تواند به عنوان ضد سرطان طبیعی برای شما عمل کند. بررسی 24 مطالعه ی مرتبط با مصرف زیاد گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در بین مردان بوده است. در یک مطالعه در آزمایشگاه، عصاره لیکوپن از محصولات گوجه فرنگی، رشد سلول های سرطانی پروستات را مهار کرده و حتی باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی  شده است. در مطالعات حیوانی همچنین می بینیم که محصولات گوجه فرنگی ممکن است اثر محافظتی بر روی سرطان پوست داشته باشد. موش هایی که پودر قرمز گوجه فرنگی را برای 35 هفته تغذیه می کردند، بعد از اینکه در معرض نور UV قرار گرفتند، به طور معنی داری کمتر ازبقیه موش های عادی با سرطان پوست مواجه شدند. اگر چه این نتایج و تحقیقات نیاز بیشتری به ادامه دارد تا بدانند چگونه گوجه فرنگی ها و محصولات مانند آب گوجه فرنگی ممکن است برجلوگیری از رشد سرطان در انسان تأثیر بگذارد.

مضرات آب گوجه فرنگی

اگرچه آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و ممکن است مزایای سلامتی چشمگیری را به همراه داشته باشد، اما در بعضی از موارد ممکن است مفید نباشد و حتی مضر باشد. بزرگترین نقص آن ممکن است این باشد که در داشتن مقدار انواع سدیم بالا غنی باشد. بسیاری از محصولات آب گوجه فرنگی حاوی نمک افزوده – که باعث افزایش محتوای سدیم می شود هستند. به عنوان مثال، 340 میلی لیترآب گوجه فرنگی 100٪ کمپبل حاوی 980 میلی گرم سدیم است که 43٪ از مقدار مجازی است که می توانید روزانه استفاده کنید. رژیم های غذایی با سدیم بالا ممکن است مشکل ساز باشد، مخصوصا برای افرادی که حساس به نمک هستند. گروههای خاصی از افراد مانند آفریقایی آمریکایی بیشتر احتمال دارد که توسط مواد غذایی با سدیم  تحت تأثیر منفی قرار بگیرند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند بر فشار خون بالاتاثیر منفی بدی بگذارد. تاثیر منفی  دیگر از آب گوجه فرنگی این است که  کمی کمتر از گوجه فرنگی دارای فیبر است. البته نسبت به دیگر نوشیدنی ها، آب گوجه فرنگی هنوز در مقدار فیبر بیشتر از سایر نوشیدنی های میوه مانند آب سیب و آب پرتقال است. توجه داشته باشید که بسیاری از نوشیدنی های حاوی گوجه فرنگی، میوه های دیگری به آنها اضافه شده است که می تواند کالری و محتوای قند را افزایش دهد. برخی از نسخه ها حتی ممکن است حاوی قندهای اضافه باشند حتی شاید نمک اضافی نیز باشند. هنگام جستجوی یک نوشیدنی سالم، 100٪ آب گوجه فرنگی را بدون نمک یا قندها انتخاب کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) ممکن است نتوانند از آب گوجه فرنگی استفاده کنند، زیرا ممکن است نشانه های این بیماری را بدتر کند.

آیا باید آب گوجه فرنگی بخورید؟

آب گوجه فرنگی می تواند یک انتخاب سالم برای بسیاری از مردم باشد.

آب گوجه فرنگی  برای کسانی که نیاز به مواد مغذی زیاد دارند مانند بزرگسالان مسن تر و کسانی که سیگار می کشند، انتخاب بسیار خوبی است. برای مثال، افرادی که سیگار می کشند نیاز به ویتامین C بیشتری نسبت به افرادی که نمی کشند دارند. از آنجایی که آب گوجه فرنگی در این مواد مغذی بسیار بالاست، ممکن است انتخابی هوشمندانه باشد برای کسانی که سیگاری هستند. بسیاری از افراد مسن دسترسی محدود به مواد غذایی دارند و تمایل دارند غذاهای کمتری مصرف کنند. آب گوجه فرنگی می تواند یک روش مناسب و خوشمزه برای کمک به الزامات مورد نیاز برای بسیاری از مواد مغذی  باشد. علاوه بر این، جایگزین نوشیدنی های ناسالم مانند نوشیدنی های صنعتی میوه، سودا و سایر نوشیدنی های شیرین با آب گوجه فرنگی باشد که راهی سالم برای  کسی است که به فکر  بهبود رژیم غذایی خود است.

چگونه می توان آب گوجه فرنگی خود در خانه تهیه کرد

برای کسانی که در آشپزی خلاق هستند، آب گوجه فرنگی خانگی می تواند به آسانی با چند ماده مغذی آماده شود.

به مدت 30 دقیقه روی شعله متوسط، گوجه فرنگی تازه را بپزید. وقتی که سرد می شود، گوجه فرنگی ها را به یک مخلوط کن یا پروسسور غذا و پالس متصل کنید تا زمانی که قوام مطلوب به دست بیاید.

شما می توانید مخلوط گوجه فرنگی را بیشترمخلوط کنید تا یک بافت نوشیدنی رقیق  یا آن را غلیظ تر کنید تا به عنوان سس استفاده شود.

گوجه فرنگی ها را می توان با سایر سبزی ها و گیاهان مانند کرفس، فلفل قرمز و پودر زیتون ترکیب کرد تا محتوای غذایی و طعم بیشتری را نیز افزایش دهد. یک نکته مفید این است که هنگام خوردن گوجه فرنگی، کمی روغن زیتون اضافه کنید. از آنجا که لیکوپن یک ترکیب محلول در چربی است، خوردن یا نوشیدن گوجه فرنگی با کمی چربی باعث افزایش جذب آن در بدن می شود.

منبع: الودکتر

مزیت های عجیب آب گوجه فرنگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ