سدیم و عوارض مصرف زیاد و کم آن

parya
سدیم یکی از الکترولیت های موجود در بدن است و برای بسیاری از عملکردهای مهم، حیاتی است. مصرف بیش از حد زیاد و بیش از حد کم سدیم ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد که در این مطلب به آنها اشاره شده است.

سدیم که اغلب به سادگی به عنوان نمک شناخته می شود، تقریبا در همه ی نوشیدنی ها و چیزهایی که می خورید وجود دارد. گاهی اوقات سدیم با فشار خون بالا در ارتباط است که باعث ایجاد آسیب به رگ های خونی و شریان ها می شود. این به نوبه ی خود، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری قلبی می شود. بنابراین، کارشناسان توصیه هایی برای محدود کردن مصرف سدیم، کرده اند. با این حال، این توصیه ها گاهی اوقات بحث برانگیز هستند، چرا که همه ی افراد نمی توانند از رژیم غذایی کم سدیم بهره مند شوند. این مطلب در مورد اهمیت مصرف سدیم، خطرات بالقوه مصرف بیش از حد آن و یا دریافت کم آن و همچنین میزان مصرف مورد نیاز روزانه، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

سدیم برای سلامتی لازم است

با وجود مضرات مصرف بیش از حد سدیم، این یک ماده ی مغذی ضروری برای سلامتی است. سدیم که یک ماده ی معدنی است، از جمله الکترولیت های بدن شما می باشد و باعث ایجاد یون های شارژ الکتریکی می شود. یکی از منابع عمده ی سدیم در رژیم غذایی، نمک یا کلرید سدیم است که از 40 درصد سدیم و 60 درصد کلرید تشکیل شده است. از آنجا که نمک به طور گسترده ای در پردازش و تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، محصولات فرآوری شده تقریبا 75 درصد از کل سدیم مصرفی را در بر می گیرند. بیشترین مقدار سدیم موجود در بدن، در خون و مایع اطراف سلول های شما قرار دارد. علاوه بر حفظ تعادل نرمال مایع، سدیم نقش کلیدی در عملکرد نرمال رشته های عصبی و عضلات دارد.

کلیه های شما به تنظیم میزان سدیم موجود در خون، از طریق دفع مقدار اضافی آن به وسیله ی ادرار کمک می کنند. همچنین بدن شما از طریق تعریق می تواند سدیم اضافی را از بدن خارج کند.

سدیم با فشار خون بالا در ارتباط است

مدت هاست که سدیم به عنوان افزایش دهنده ی فشار خون، به ویژه در افرادی که فشار خون بالا دارند، شناخته شده است. اکثر متخصصان بر این باورند که یک ارتباط قوی بین مصرف بیش از حد سدیم و فشار خون بالا وجود دارد. آنالیزهای برای تعیین سطوح سدیم موجود در ادرار بیشتر از 100000 نفر از 18 کشور در بین 5 قاره انجام شد و محققان دریافتند افرادی که مقدار بیشتری سدیم مصرف می کنند، به نسبت افرادی که مقدار کمتری را دریافت کرده بودند، فشار خون پایین تری دارند. همچنین مشخص شد افرادی که روزانه بیش از 7 گرم سدیم را مصرف می کنند، نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ زودهنگام هستند. با این حال، بدن همه ی افراد پاسخ یکسانی به سدیم ندارند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری مزمن کلیوی و همچنین افراد مسن، نسبت به اثرات افزایش فشار خون با سدیم، حساس تر هستند. اگر شما به مصرف نمک حساس هستید، توصیه می شود که مصرف سدیم خود را محدود کنید، زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط با فشار خون بالا باشید.

خطرات مصرف ناکافی و کم سدیم

برخی شواهد نشان می دهد که کاهش مصرف سدیم به میزان توصیه شده، ممکن است برای بدن مضر باشد. تحقیقات نشان می دهد که صرف نطر از فشار خون، افرادی که کمتر از 3 میلی سدیم در روز دریافت می کنند، احتمال بیشتری دارد که به بیمای های قلبی و یا مرگ نسبت به افرادی که 4-5 گرم سدیم مصرف می کنند، دچار شوند. علاوه بر این، افرادی که به طور روزانه کمتر از 3 گرم سدیم مصرف می کنند، عوارض سلامتی کمبود سدیم در آنها بدتر از مصرف بیش از حد سدیم در افرادی است که 7 گرم سدیم به طور روزانه دریافت می کنند.

آیا لازم است مصرف سدیم خود را محدود کنید؟

افرادی که فشار خون بالا دارند و بیش از 7 گرم سدیم را در طی روز دریافت می کنند، قطعا باید مصرف خود را محدود کنند. هچنین محدود کردن مصرف سدیم ممکن است در صورتی که پزشک یا متخصص توصیه کند که به دلایل پزشکی این کار را انجام دهید، لازم است. با این حال، کاهش مقدار سدیم برای افراد سالم، به نطر نمی رسد که تفاوت بسیاری ایجاد کند. اگرچه بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که بهتر است مصرف سدیم خود را کاهش دهید، اما کاهش میزان سدیم به کمتر از 3 گرم در روز، ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

سخن آخر

سدیم یک ماده ی غذایی ضروری است که بدن شما برای بسیاری از عملکردهای مهم به آن نیاز دارد. کارشناسان توصیه می کنند که شما به طور روزانه بین 1.5 تا 2.3 گرم سدیم در روز مصرف کنید. مقدار مصرف سدیم افراد مبتلا به فشار خون بالا، نباید از 7 گرم در روز تجاوز کند. اما اگر شما بدن سالمی دارید، مقدار نمکی که شما در حال حاضر مصرف می کنید احتمالا امن است. اگر نگران فشار خون خود هستید، چندین روش دیگر برای کنترل آن وجود دارد، از جمله ورزش کردن، بهینه کردن رژیم غذایی و یا کاهش وزن.

منبع: الو دکتر

غذاهایی که سدیم بدن را تامین می کنند

مصرف بیش از حد سدیم باعث این مشکلات می شود!

این علائم نشان دهنده مصرف زیاد نمک است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ