آیا خواب بر روابط انسان ها تاثیر می گذارد؟

atoosamirzavandi
هرگاه خواب کافی داشته باشید کمتر از دیگران ناراحت خواهید شد، به این مفهوم که خواب کم موجب می شود که کنترل خشم خود را از دست خواهید داد و مدام در حال سرزنش دیگران خواهید بود.

خواب برای سلامتی ما بسیار مهم است و به عملکرد بهتر بدن کمک می کند. خواب بر شادابی و تمرکز برای ادامه فعالیت های روزانه بسیار تاثیر دارد. اما آیا خواب مفید شبانه می تواند بر روابط ما تاثیر بگذارد؟

برخی از پژوهش گران در این زمینه بیان می کنند که خواب تاثیر مثبتی بر روابط خواهد داشت. چیزی که ما متوجه آن خواهیم شد ارتباط بین خواب، مغز و روابط اجتماعی است.

خواب به ما کمک می کند که به دیگران نزدیک تر شویم و از تنهایی دوری کنیم:

مدت ها قبل مشخص شد که علت تنهایی خواب ضعیف است. اما آیا هنوز این گفته صحیح است؟ آیا خواب کم می تواند بر تنهایی تاثیر بگذارد؟

در تحقیقات اخیر محققان رفتار مغز افرادی که خواب عادی داشتند یا از 9 ساعت خواب شبانه کافی برخورددار بوده اند را مورد بررسی قرار داده اند تا ببینند که واکنش آن ها نسبت به افراد غریبه چگونه است. متخصصان از این افراد خواستند که ویدئویی را ببینند که در آن فردی غریبه با آن ها نزدیک می شود، سپس توصیه کردند هرگاه که احساس کردید فرد غریبه بسیار به شما نزدیک شده است دکمه مورد نظر را فشار دهید آنگاه متخصصان آن چه را که در ذهن آن ها اتفاق می افتاد را مشاهده می کردند.

افرادی که خواب کافی نداشتند به فرد غریبه اجازه نمی دادند زیاد به آن ها نزدیک شود نسبت به کسانی که خواب شبانه کافی داشتند و مغز آن ها از الگو های خاصی پیروی می کرد.  

فقدان خواب موجب می شود که افراد نسبت به بقیه محتاط تر برخورد کنند و فاصله خود را با دیگر افراد بخصوص ناشناس حفظ کنند.

افرادی که خواب کمتری دارند بیشتر احساس تنهایی می کنند. وقتی که ویدئوی آن ها مورد بررسی قرار گرفت به نظر می رسید که تنها هستند و تمایل کمتری به برقراری ارتباط در خود احساس می کنند.

خواب کافی به ما کمک می کند که با دیگران همدردی کنیم:

احساس همدلی یک قابلیت در وجود ماست که به ما کمک می کند بفهمیم دیگران چگونه احساسی دارند.

بنابراین اگر دوست ما احساس نارحتی کند، این احساس او در ما حالتی را به وجود می آورد که چگونه می توانیم به او کمک کنیم.

اما هرگاه که خواب کافی نداشته باشیم آن قسمتی از مغز که احساسات را جرحیه دار می کند به خوبی عمل نمی کند.

در تحقیقی خواب دانشجویان یک دانشگاه را به مدت دو هفته مورد بررسی قرار دادند و رفتار مغزشان را تحت نظر گرفتند. آزمایش به گونه ای بود که تعدادی عکس به آن ها نشان داده می شد.

مختصصان از افراد مورد آزمایش خواستند که احساس خود را در مورد عکس ها بیان کنند. واکنش آن ها نسبت به عکس ها متفاوت بود. عملکرد مغز آن ها را هنگامی که عکس متفاوتی به آن ها نشان داده می شد، مشاهده می کردند.

آن دسته از افرادی که خواب کافی داشتند با کلمات محبت آمیز تری نسبت به عکس ابراز عقیده می کردند و  مغزشان فعالیت بیشتری در احساس همدردی از خود نشان می داد.

این تحقیق دیگر آزمایشات گذشته را تایید می کند و نشان می دهد که خواب چگونه می تواند بر احساسات انسان ها تاثیر بگذارد.

خواب کافی باعث می شود که کمتر عصبانی شویم:

عدم خواب کافی موجب می شود که بیشتر حساس شوید. اما آیا این موضوع باعث بیشتر عصبانی شدن افراد می گردد؟

با توجه به نتایج تحقیقات اخیر جواب مثبت است. متخصصان به مدت دو روز خواب برخی را محدود کردند و سپس از آن ها خواستند کارهای خود را در حالی که صداهای نا خوشایندی به گوش می رسد انجام دهند تا میزان حساسیت شان را مورد سنجش قرار دهند.

افرادی که خواب کافی نداشتند خیلی زودتر عصبانی شدند و به صدا عادت نمی کردند.

اگرچه تجربه نشان می دهد که عدم خواب کافی موجب عصبانیت می شود، افرادی که کیفیت خواب خوبی ندارند نیز بیشتر عصبانی و خشمگین خواهند شد.

افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر از دست همسرشان عصبانی خواهند شد. تحقیقی نشان داد کودکانی که خواب کافی ندارند در مدرسه یادگیری آن ها دچار مشکل خواهد شد.

دیگر عواملی که به دلیل خواب ناکافی موجب عصبانیت می شوند عبارتند از: هرگاه خواب کافی داشته باشید کمتر از دیگران ناراحت خواهید شد، به این مفهوم که خواب کم موجب می شود که کنترل خشم خود را از دست خواهید داد و مدام در حال سرزنش دیگران خواهید بود.

خواب کم باعث می شود که افکار بیهوده به سراغ تان بیاید همچنین تصمیم گیری در مواقع حساس را دچار مشکل می کند.

کاملا واضح است در صورتی که افراد قادر به کنترل عصبانیت خود نباشند، روابط آن ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

منبع الو دکتر

خواب کافی در کیفیت زندگی اجتماعی شما موثر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ