نمک ید دار،خوب یا بد؟

pegiu
در مورد نمک ید دار چه شنیده اید؟آیا نمک ید دار مناسب است ؟در این مطلب از الودکتر در مورد فواید و باید و نباید های نمک ید دار بیشتر بخوانید.

نمک ید دار

در حالی که این مواد غذایی در بسیاری از خانوارها رژیم غذایی است، در مورد اینکه نمک یددار در واقع چیست و آیا این بخش ضروری از رژیم غذایی است یا خیر، بسیار سردرگمی وجود دارد.

در این مقاله به بررسی اینکه چگونه نمک یددار ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد و اینکه آیا باید از آن استفاده کنید یا نه پرداخته شده است.

ید یک معدنی مهم است

ید یک ماده معدنی است که معمولا در غذاهای دریایی، لبنیات، غلات و تخم مرغ یافت می شود.

در بسیاری از کشورها، آن نیز با نمک یددار برای جلوگیری از کمبود ید موجود است.

غده تیروئید شما از ید برای تولید هورمونهای تیروئید استفاده می کند که به بازسازی بافت کمک می کند، متابولیسم را تنظیم می کند و رشد و توسعه مناسب را به همراه می آورد

هورمون های تیروئید همچنین نقش مهمی در کنترل دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب بازی می کنند.علاوه بر نقش اساسی آن در سلامت تیروئید، ید ممکن است نقش مهمی در جنبه های دیگر سلامت شما ایفا کند.

به عنوان مثال، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ممکن است به طور مستقیم بر عملکرد سیستم ایمنی بدن، منبع  تاثیر بگذارد.

در همین حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که ید ممکن است به درمان بیماری پستان فیبروکیستیک کمک کند؛ وضعیتی که توده های غیر سرطانی در پستان تشکیل می شود

بسیاری از مردم در معرض خطر کمبود ید هستند

متأسفانه بسیاری از مردم در سراسر جهان در معرض خطر کمبود ید هستند.

کمبود مواد مغذی مانند ید در مناطق خاصی به خصوص در مناطقی که نمک یددار شایع است و یا سطح پایین ید در خاک وجود دارد شایع است.

در واقع، برآورد شده است که حدود یک سوم جمعیت در خاورمیانه در معرض خطر کمبود ید است.

این شرایط نیز معمولا در مناطقی مانند آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و نقاط اروپا یافت می شود.

علاوه بر این گروه های خاصی از افراد احتمال بیشتری در این مشکلات دارند. به عنوان مثال، زنان باردار یا تغذیه با شیر مادر در معرض خطر بالای کمبود هستند زیرا نیاز به ید بیشتر دارند

.

کمبود ید می تواند علائم شدیدی را ایجاد کند

کمبود ید می تواند یک لیست طولانی از علائم را که حتی  می تواند خطرناک باشد را ایجاد کند.

در میان شایع ترین نشانه ها نوعی تورم در گردن شناخته شده به عنوان گواتر است.

غده تیروئید برای تولید هورمونهای تیروئید از ید استفاده می کند. با این حال، هنگامی که بدن شما مقدار کافی از آن ندارد، غده تیروئید شما مجبور است بیش از حد هضم کند و هورمون های بیشتری را برای جبران استفاده کند.

این باعث می شود که سلول های تیروئید شما به سرعت در حال افزایش و رشد باشند، و در نتیجه گواتر ایجاد می شود.

کاهش هورمون های تیروئید همچنین می تواند منجر به عوارض جانبی دیگر مانند ریزش مو، خستگی، افزایش وزن، پوست خشک و افزایش حساسیت به سرما شود.

کمبود ید ممکن است در کودکان و زنان باردار نیز جدی باشد. سطح پایین ید می تواند باعث آسیب مغزی و مشکلات شدید در رشد ذهنی کودکان شود .

علاوه بر این، ممکن است در معرض خطر بالاتر از سقط جنین و تولد نوزاد باشد

نمک یددار می تواند از کمبود ید جلوگیری کند

در سال 1917،یک پزشک شروع به آزمایش کرد تا نشان دهد که مصرف مکمل های ید در کاهش شیوع گواتر موثر است یا خیر.که نشان داد موثر است.

از سال  1920 به بعد، بسیاری از کشورها در سراسر جهان به تقویت نمک طبخ با ید پرداختند تا از کمبود ید جلوگیری کنند.

معرفی نمک یددار در حذف بسیاری از نقائص در بسیاری از نقاط جهان بسیار مؤثر بود. پیش از دهه 1920 تا 70 درصد کودکان در مناطق خاص ایالات متحده دچار بزاق بودند.

در مقابل، امروزه 90 درصد از جمعیت ایالات متحده به نمک یددار دسترسی دارند و برای جمعیت به طور کلی کافی است

فقط نصف قاشق چای خوری (3 گرم) نمک یددار در روز به اندازه کافی برای برآوردن نیاز روزانه ید (15) کافی است.

این باعث می شود استفاده از نمک یددار یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از کمبود ید بدون نیاز به تغییرات عمده دیگر در رژیم غذایی باشد.

نمک یددار قابل مصرف است

مطالعات نشان می دهد که میزان مصرف ید بالاتر از ارزش توصیه شده روزانه به طور کلی قابل تحمل است،

در حقیقت، حد بالای ید 1100 میکروگرم است که در هر قاشق چای خوری حاوی 4 گرم نمک (15) برابر با 6 قاشق چای خوری (24 گرم) نمک یددار است

.

با این حال، مصرف بیش از حد نمک، یددار، توصیه نمی شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند کمتر از 5 گرم نمک در روز برای بزرگسالان  می باشد.

مصرف بالای ید ممکن است خطر اختلال عملکرد تیروئید را در گروه های خاصی از افراد، از جمله جنین ها، نوزادان نوزادان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری تیروئید هستند، افزایش دهد.

مصرف بیش از حد ید می تواند منجر به منابع رژیمی، ویتامین های حاوی ید و داروها و مصرف مکمل های ید باشد.

به گفته این تحقیق، مطالعات متعدد نشان داده است که نمک یددار با کمترین خطر عوارض جانبی نامطلوب برای جمعیت عمومی، حتی در دوزهای تقریبا هفت بار ارزش توصیه شده است.

منبع : الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ