آیا نمک برای شما بد است؟

toranj
نمک از جمله مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است که اگر مصرف ان از مقداری بیشتر مصرف شود می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. همچنین مصرف کم نمک نیز برای بدن مضر است. در این مقاله بیشتر با تاثیر نمک در غذا آشنا می شوید.

به گزارش الودکتر: نمک یک ترکیب طبیعی است که معمولا در هر غذایی استفاده می شود.

علاوه بر افزایش عطر و طعم،نمک به عنوان نگهدارنده غذا مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به توقف رشد باکتری ها کمک کند. با این حال، طی چند دهه گذشته، شهرت بدی به دست آورده است و به شرایطی نظیر فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی سرطان معده ارتباط داشته است. در واقع، آخرین دستورالعمل های تغذیه ای آمریکایی ها توصیه می کنند که مصرف سدیم  باید به کمتر از 2300 میلی گرم در روز محدود شود. در نظر داشته باشید که نمک تنها حدود 40 درصد سدیم دارد ، که این مقدار برابر با 1 قاشق چای خوری (6 گرم) است. با این حال، برخی از شواهد نشان می دهد که نمک ممکن است افراد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد.

این مقاله نگاهی عمیق تر به تحقیقی برای تعیین اینکه آیا نمک واقعا برای شما بد است یا نه می اندازد.

نمک نقش مهمی را در بدن بر عهده دارد

نمک، همچنین به عنوان کلرید سدیم شناخته می شود، ترکیبی از حدود 40 درصد سدیم و 60 درصد کلرید، دو ماده معدنی است که نقش مهمی در سلامت بدن بازی می کنند. غلظت سدیم با دقت توسط بدن تنظیم شده و نوسانات آن منجر به عوارض جانبی منفی می شود. سدیم در انقباض عضلات دخالت دارد و از دست رفتن عرق یا مایع می تواند در گرفتگی عضلانی در ورزشکاران نقش داشته باشد . همچنین عملکرد عصبی را حفظ می کند و هر دو حجم خون و فشار خون را تنظیم می کند. از سوی دیگر، کلرید دومین، الکترولیت فراوان در خون پس از سدیم  است. الکترولیت ها اتم هایی هستند که در مایع بدن هستند که دارای بار الکتریکی هستند و برای همه چیز از ضربان عصبی تا تعادل مایع ضروری است. سطوح پایین کلراید می تواند منجر به یک بیماری اسیدوز تنفسی شود که در آن دی اکسید کربن در خون ایجاد می شود و خون را به اسید تبدیل می کند. اگرچه هر دو این مواد معدنی مهم هستند، تحقیقات نشان می دهد که افراد ممکن است به سدیم متفاوت تر از بقیه پاسخ دهد. در حالی که بعضی از افراد ممکن است از یک رژیم غذایی با نمک زیاد آسیب نبینند، ممکن است افراد دیگر فشار خون بالا یا نفخ شدید را  با افزایش مصرف سدیم  تجربه کنند. کسانی که این اثرات را تجربه می کنند، حساس به نمک هستند و ممکن است نیاز به نظارت بر مصرف سدیم آنها دقت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

مصرف نمک بالا با سرطان معده همراه است

برخی شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف نمک می تواند به افزایش خطر سرطان معده مرتبط باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که نمک رشد هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری را که با خطر بالقوه سرطان معده مرتبط است، افزایش می دهد . یک مطالعه در سال 2011 بیش از 1000 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که مصرف بیش از حد نمک با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده همراه است. بررسی بزرگ دیگر با 268،718 شرکت کننده نشان داد که افرادی که مصرف بالای نمک دارند خطر ابتلا به سرطان معده 68٪ در انها بیشتر از افرادی است که مصرف نمک کمتری دارند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعات فقط نشان دهنده ارتباط بین سرطان معده و مصرف زیاد نمک است. تحقیق بیشتری لازم است تا تعیین کند که آیا یک رژیم غذایی با نمک در واقع به پیشرفت آن کمک می کند یا خیر.

مصرف کم نمک نیز ممکن است فشار خون پایین را کاهش دهد

فشار خون بالا می تواند باعث فشار بیش از حد در قلب شود و یکی از عوامل خطر برای بیماری قلبی است. مطالعات متعدد نشان داده اند که یک رژیم کم نمک ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، به خصوص در افرادی که فشار خون بالا دارند. یک بررسی با 3،230 شرکت کننده نشان داد که کاهش متوسط ​​مصرف نمک موجب کاهش  فشار خون بالا می شود که به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک 4.18 میلی متر و فشار خون دیاستولیک 2.06 میلی متر جیوه کاهش می یابد. اگر چه فشارخون را در افرادی که دارای فشار خون بالا و نرمال هستند کاهش می دهد این اثر برای کسانی که فشار خون بالا دارند، بیشتر است. در حقیقت، برای کسانی که فشار خون طبیعی دارند، کاهش نمک تنها فشار خون سیستولیک را به میزان 2.42 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک به میزان 1.00 میلیمتر جیوه کاهش می دهد. یکی دیگر از مطالعات بزرگ یافته های مشابهی را نشان می دهد، نشان می دهد که کاهش مصرف نمک منجر به کاهش فشار خون، به خصوص در افرادی که فشار خون بالا دارند. در نظر داشته باشید که افراد خاص ممکن است به اثرات نمک بر فشار خون حساس باشند. کسانی که حساس به نمک هستند بیشتر احتمال دارد که کاهش فشار خون را با یک رژیم کم نمک ببینند، در حالی که افرادی که فشار خون طبیعی دارند ممکن است روی آنها  تاثیر زیادی نداشته باشند. با این حال، همانطور که در زیر بحث شده است، مشخص نیست که این کاهش فشار خون ممکن است مفید باشد، زیرا مصرف کم نمک با کاهش خطر بیماری قلبی یا مرگ مرتبط نیست.

منبع: الودکتر

این علائم نشان دهنده مصرف زیاد نمک است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ