شاید مصرف نمک ربطی به کاهش خطر بیماری قلبی نداشته باشد

toranj
خطر بیماری قلبی در برخی افراد با استفاده بیش از حد از نمک افزایش می یابد اما این در مورد همه افراد صادق نیست و باید به شرایط هر نفر دقت نمود. در این مقاله ارتباط مصرف نمک و بیماری قلبی را می خوانید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد نمک ممکن است با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مثل سرطان معده یا فشار خون همراه باشد. با وجود این، مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی کم نمک در واقع خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ را کاهش نمی دهد.

تاثیر نمک بر مرگ و میر

در سال 2011  بررسی بزرگی روی هفت مطالعه انجام شده که نشان می دهد کاهش نمک بر خطر بیماری های قلبی و مرگ  تأثیری ندارد. بررسی دیگر با بیش از 7000 شرکت کننده نشان داد که کاهش مصرف نمک بر خطر مرگ موثر نیست و تنها ارتباط ضعیف با خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارد. با این حال، اثر نمک در خطر بیماری قلبی و مرگ ممکن است برای گروه های خاص متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ نشان داد که یک رژیم کم نمک همراه با کاهش خطر مرگ، اما فقط در افراد دارای اضافه وزن همراه بود. در همین حال، تحقیقات دیگری حاکی از آن بود که یک رژیم کم نمک در افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی شده اند (15 درصد) خطر مرگ را 159 درصد افزایش داد. واضح است که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه مصرف نمک ممکن است روی جمعیت های مختلف تاثیر بگذارد، مورد نیاز است. اما می توان گفت که کاهش مصرف نمک به طور خودکار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا مرگ را برای همه کاهش نمی دهد.

اثرات جانبی منفی مصرف نمک

گرچه مصرف زیاد نمک به چندین شرایط مرتبط است، رژیم غذایی کم نمک نیز می تواند با عوارض جانبی منفی همراه باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم های کاهش ریزمغذی می توانند با افزایش سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید خون مرتبط باشند. اینها مواد چرب موجود در خون هستند که می توانند مشکلاتی در شریان ها ایجاد کنند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند . یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که یک رژیم کم نمک باعث افزایش کلسترول خون 2.5٪ و تری گلیسیرید خون 7٪ می شود. مطالعه دیگری نیز نشان داد که رژیم کم نمک میزان کلسترول LDL “بد” را 4.6٪ افزایش می دهد و ترگلسریدهای خون را 5.9٪ افزایش می دهد. تحقیقات دیگر نشان داده اند که محدود کردن نمک باعث مقاومت در برابر انسولین می شود، هورمون مسئول حمل و نقل قند از خون به سلول. مقاومت به انسولین باعث می شود انسولین به طور موثری کار کند و منجر به افزایش قند خون و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت شود . یک رژیم کم نمک همچنین می تواند منجر به یک بیماری به نام هیپوناترمی یا سدیم خون شود. با هیپوناترمی، بدن شما به علت سطوح پایین سدیم، بدن شما آب زیادی را در خود  نگه می دارد به دلیل سطح پایین نمک، گرمای زیادی را در خود احساس می کنید و دیگر عوارض را تجربه می کنید مانند  سردرد، خستگی، حالت تهوع و سرگیجه.

چگونه می توان علائم حساسیت به نمک را کاهش داد

این که آیا شما میخواهید نفخ ضعیف مربوط به نمک را کاهش دهیداین است که باید فشار خون خود را کاهش دهید و چند راه ساده برای انجام این کار وجود دارد. اول از همه، کاهش مصرف سدیم ممکن است برای افرادی که علائم مصرف زیاد نمک را تجربه می کنند مفید باشد.

شما ممکن است فکر کنید که ساده ترین راه برای کاهش سدیم، از بین بردن کل مصرف نمک است، اما لزوما این مورد نیست. منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی در واقع غذاهای فرآوری شده است که 77 درصد از سدیم موجود در رژیم متوسط ​​را تشکیل می دهند. برای کاهش در مصرف سدیم، سعی کنید غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این نه تنها  کاهش مصرف سدیم را به دنبال دارد بلکه می تواند باعث افزایش رژیم غذایی سالمتر و غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی ضروری شود. اگر شما نیازدارید که سدیم خود را حتی بیشتر کاهش دهید، در واقع باید مصرف غذا در رستوران ها و فست فود ها را کاهش دهید. انواع مختلفی از سبزیجات و سوپ های کنسرو شده را انتخاب کنید و در حالی که می توانید مواد غذایی خود را با نمک اضافه کنید تا عطر و طعم اضافه کنید، آن را در حالت آرام نگه دارید. علاوه بر کاهش مصرف سدیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند فشار خون پایین را کاهش دهند. منیزیم و پتاسیم دو ماده معدنی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند. افزایش میزان مصرف این مواد غذایی از طریق غذاهایی مانند سبزیجات برگ و لوبیا سبب کاهش فشار خون می شود . برخی مطالعات نیز نشان داده اند که یک رژیم کم کربوهیدرات می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. به طور کلی، مصرف متوسط ​​سدیم با رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی، ساده ترین راه برای مقابله با برخی از اثرات ممکن  با حساسیت به نمک است.

منبع: الودکتر

آیا نمک برای شما بد است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ