افراد دیابتی از این رژیم استفاده کنند

atoosamirzavandi
رژیم غذایی کم کربوهیدرات به گونه ای است که بدن برای تولید انرژی مورد نیاز خود به جای قند از چربی استفاده خواهد کرد. رژیم کتوزنیک به گونه ای است که 50 تا 30 گرم کربوهیدرات ورودی به بدن را کاهش می دهد.

محدودیت های کربوهیدرات برای افراد دیابتی:

تحقیقات زیادی در زمینه محدودیت های مورد نیاز برای افراد دیابتی انجام شده است.

رژیم غذای کم کربوهیدرات و کتوژنیک:

رژیم غذایی کم کربوهیدرات به گونه ای است که بدن برای تولید انرژی مورد نیاز خود به جای قند از چربی استفاده خواهد کرد.

رژیم کتوزنیک به گونه ای است که 50 تا 30 گرم کربوهیدرات ورودی به بدن را کاهش می دهد. و این کار موجب می شود که 10 درصد کالری کمتری دریافت کنید.

از این رژیم در گذشته حتی قبل از این که انسولین کشف شود استفاده می کردند.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که کاهش 20 تا 50 گرم کربوهیدرات ورودی به بدن سطح قند خون را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد و به کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد همچنین بهبهود بیماری های قلبی کمک می کند.

افزون بر این، این تغییرات به سرعت نتیجه خودشان را نشان خواهند داد.

برای مثال، در تحقیقی که بر روی افراد چاق دیابتی صورت گرفت، کاهش 21 گرم از کربوهیدرات ورودی به بدن در طول روز، به مدت 2 هفته موجب می شود که میزان کالری ورودی به بدن، سطح قند خون به طور چشم گیری کاهش یابد و 75 درصد اثرگذاری انسولین افزایش یابد.

در آزمایشی کوتاه مدت، 3 ماه، افرادی که رژیم کم کالری، کم چرب  یا کم کربوهیدرات داشتند تا 50 گرم کربوهیدرات در طول روز مصرف می کردند.

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات داشتند دو برابر افرادی که رژیم کم چرب گرفته بودند موفق به کاهش وزن شدند. علاوه بر این 44 درصد از این افراد حداقل یک داروی دیابت خود را قطع کردند درحالی که اشخاصی که رژیم غذایی کم چرب داشتند 11 درصد از آن ها داروی خود را قطع کردند.

در حقیقت، تحقیقات بسیاری نشان دادند انسولین و دیگر داروهای دیابت در صورتی که سطح قند خون کاهش یابد نیاز به ادامه مصرف دارو نیست و می توان آن ها را کنار گذاشت.

رژیم های غذایی که حاوی 20 تا 50 گرم کربوهیدارت می باشند نشان داده داده اند که سطح قند خون و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دیابتی را کاهش می دهند.

در تحقیقی دیگر که 12 هفته به طول انجامید افراد چاق مبتلا به دیابت اولیه از رژیم مدیترانه ای استفاده کردند و میزان کربوهیدرات روزانه خود را به 30 گرم محدود کردند. میزان قند خون آن ها به سرعت به 90 میلی گرم بر دسی لیتر رسید. به طور متوسط این میزان قند خون نرمال محسوب می شود.

علاوه بر این، مردانی که 14.5 کیلوگرم از وزن خود می کاهند کاهش بسیاری در سطح تری گلیسیرید، کلسترول، فشار خون و دیگر مزایای آن برخورددار خواهند شد.

این افراد به دلیل  کاهش قند خون، وزن و دیگر موارد دچار سندروم متابولیک نخواهند شد.

اگرچه به دلیل رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است که پروتئین ورودی به بدن افزایش یابد و همین امر موجب ایجاد نارسایی های کلیوی گردد. تحقیقی 12 ماهه نشان داد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات ریسک ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش نخواهد داد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات:

اکثر رژیم های کم کربوهیدرات میزان کربوهیدرات روزانه ورودی به بدن را بین 50 تا 100 گرم محدود می کند این کار موجب کاهش میزان کالری بین 10 تا 20 درصد خواهد شد.

اگرچه تحقیقات کمی بر محدودیت کربوهیدرات در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 صورت گرفته است اما مشاهداتی که گزارش شده اند قابل توجه هستند.

در تحقیقی طولانی مدت که بر روی بیماران دیابتی نوع اول با رژیم غذایی کم کربوهیدرات صورت گرفت مشاهده کردند که سطح HbA1c در آن ها از 7.7 تا 6.4 درصد کاهش یافت. همچنین سطح HbAc1 در آن ها برای مدت 4 سال ثابت باقی ماند.

کاهش 1.3 درصدی HbAc1  تغییرات را برای چند سال ثابت نگه خواهد داشت بخصصوص در افرادی که مبتلا به دیابت نوع اول هستند.

یکی از نگرانی های بزرگ افراد مبتلا به دیابت نوع اول افت قند خون و رسیدن آن به سطح بحرانی می باشد.

در تحقیقی 12 ماهه به این نتیجه رسیدند افرادی که مبتلا به دیابت نوع اول بودند و میزان کربوهیدرات ورودی به بدن خود را به کمتر از 90 گرم در روز کاهش دادند، میزان سطح قند خون آن 82 درصد کمتر از زمانی بود که به بیماری مبتلا شده بودند.

افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند نیز با کاهش میزان کربوهیدرات می توانند وضعیت خود را بهبود دهند.

در تحقیقی دیگر که به مدت 5 هفته افراد دیابتی نوع دوم را تحت نظر گرفتند مشاهده کردند افرادی که رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، فیبر بالا مصرف کرده اند و 20  درصد مالری از کربوهیدرات دریافت کرده اند، میزان قند خون آن ها به سرعت به حد متوسط رسیده است.

منبع الودکتر

چگونه مصرف کربوهیدرات را کاهش دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ