انواع بیوپسی (نمونه برداری) از پوست را بشناسید!

parya
سرطان پوست یکی از بیماری هایی است که نیاز به نمونه برداری برای تشخیص و درمان دارد. روش های مختلفی برای بیوپسی پوست وجود دارد که بسته به شرایط انتخاب می شوند. در ادامه با انواع بیوپسی پوست آشنا می شویم.

یافتن نقطه ای مشکوک در پوست شما دلیل خوبی برای رفتن پیش متخصص پوست است. دکتر پس از بررسی پوست شما، احتمالا نمونه برداری یا بیوپسی را تجویز می کند. بیوپسی آزمایشی است که در آن نمونه ای کوچک از شرایط پوستی شما برداشته می شود و آن را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه می فرستند. نتایج نمونه برداری از پوست می تواند این اطمینان را به شما دهد که نقطه ی مورد نظر خوش خیم (غیر سرطانی) است و یا اگر مبتلا به سرطان هستید، درمان های لازم را شروع کنید. برای برخی از سلول های اساسی و سرطان پوست سلول فلسی، بیوپسی می تواند به اندازه ی کافی تومور را برای محدود کردن سرطان، حذف کند.

اکثر نمونه های بیوپسی را می توان با استفاده از بیهوشی موضعی و در مطب دکتر انجام داد. قبل از بیوپسی، پزشک یا پرستار پوست شما را تمیز می کند و ممکن است از یک خودکار برای مشخص کردن منطقه ی بیوپسی استفاده کند. برای انجام نمونه برداری، شما یک بی حس کننده ی موضعی را از طریق سوزن برای بی حس کردن پوست دریافت می کنید. بی حسی ممکن است مدت کوتاهی پس از تزریق ایجاد شود. زمانیکه اثر آن به خوبی گسترش پیدا کرد، شما نباید در طول عمل احساس درد کنید. متخصصان سرطان از چندین روش مختلف بیوپسی برای تشخیص سرطان پوست استفاده می کنند. در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است.

انواع روش های بیوپسی پوست

بیوپسی تراشیدنی 

نمونه برداری تراشیدنی می تواند برای حذف سلول های بازال یا سلول های فلسی که بسیار عمیق نیستند، استفاده شود. این روش معمولا برای تشخیص ملانوما استفاده نمی شود. پس از اینکه پوست شما تمیز و بی حس شد، پزشک از یک تیغه، تیغ صورت تراشی، چاقوی جراحی یا سایر ابزارهای جراحی برای جدا کردن لایه ی نازکی از پوست، استفاده می کند. شما پس از بیوپسی نیاز به بخیه نخواهید داشت. همچنین برای جلوگیری از خونریزی، به ناحیه ی بیوپسی فشار وارد می شود. علاوه بر آن، برای متوقف کردن خونریزی ممکن است در محل نمونه برداری از پماد یا جریان الکتریکی خفیف استفاده شود.

بیوپسی پانچ

در بیوپسی پانچ از یک تیغه دایره ای کوچک برای برداشتن تکه ای عمیق و دور از پوست، شبیه به شیرینی استفاده می شود. تیغه بر روی ناحیه ی مورد نظر قرار می گیرد و با اعمال فشار بر روی آن، تیغه چرخیده می شود و قطعه ای از پوست جدا می شود. اگر پزشک یک ناحیه ی بزرگی از پوست را بردارد، یک یا دو بخیه برای بستن زخم استفاده می شود. همچنین برای متوقف کردن خونریزی، محل زخم را فشار می دهند.

پس از انجام بیوپسی یا نمونه برداری

پروسه انجام بیوپسی حدود 15 دقیقه طول می کشد. پس از انجام آن، پزشک زخم را با یک پانسمان استریل جراحی می بندد. از دکتر خود در مورد دستورالعمل های پس از بیوپسی سوال کنید. زخم بعد از عمل ممکن است خونریزی کند. شما می توانید برای متوقف کردن خونریزی، بر روی آن فشار وارد کنید. اگر خونریزی شما در مدت زمان 20 دقیقه کاهش پیدا نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

لازم است که شما محل نمونه برداری را تمیز کنید و باند استریل را به طور مرتب تعویض کنید و این کار را تا زمانیکه بخیه خارج شود و یا زخم بهبود یابد، انجام دهید. برخی از بخیه ها باید در مطب دکتر برداشته شوند. اما سایر بخیه ها معمولا در حدود یک هفته و به طور خود به خودی جذب می شوند. التیام کلی بیوپسی معمولا دو هفته ی کامل به طول می انجامد.

پس از انجام نمونه برداری، نمونه های پوست شما به آزمایشگاه ارسال می شوند. در آنجا، یک متخصص به نام آسیب شناس، سلول ها را بررسی خواهد کرد تا ببیند که آیا آنها سرطانی هستند یا خیر. معمولا چند روز طول می کشد که آزمایشگاه نمونه های بیوپسی را تکمیل کند. پس از رسیدن نتایج آزمایش ها به دست دکتر، او در مورد آنها با شما صحبت خواهد کرد. اگر شما مبتلا به سرطان باشید و دکتر شما توانسته باشد که تمام سلول های سرطانی را حذف کند، باید همه چیز را تنظیم کنید. اما اگر آسیب شناس سرطان را در لبه های بیرونی پوست های حذف شده پیدا کند، پزشک شما احتمالا انجام آزمایشات و درمان های بیشتر را توصیه می کند. مهم نیست که پزشک شما از کدام روش بیوپسی استفاده می کند، احتمالا شما سرطان را با ایجاد یک شکاف پشت سر می گذارید. اسکار یا جای زخم شروع به رشد و گسترش می کنند و سپس به تدریج محو می شوند. شما می توانید از پزشک خود در مورد احتمال بروز زخم با روش مورد نظر و نحوه ی از بین بردن جای آن سوال کنید و با او مشورت کنید. او توصیه های لازم را در مورد روش های مراقبت از زخم و جای زخم به شما خواهد کرد.  

منبع: الو دکتر

آزمایش‌های‌ خون‌ و نمونه‌ برداری‌ پوست‌ راههای مناسب درمان بیماری لوپوس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ