خوردن این مواد غذایی مساوی با کاهش فشار خون

mahdie.mohtashami
فشار خون یک قاتل خاموش می باشد. عوامل زیادی در مبتلا شدن به فشارخون دخیل می باشد. در این مقاله همراه با ما باشید تا مواد غذایی که باعث کاهش فشارخون می شود را به شما معرفی کنیم.

فشار خون بالا چیست؟

فشارخون یا فشارخون بالا باعث ایجاد فشار بر روی شریان های شما می شود. با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند موجب آسیب های رگ های خونی شود که منجر به بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و مشکلات دیگر می شود.

پرفشاری خون گاهی اوقات به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود، زیرا هیچ نشانه ای ایجاد نمی کند و سال ها می تواند بدون توجه و درمان گذری شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 75 میلیون آمریکایی دارای فشار خون بالا هستند. بسیاری از عوامل خطر برای فشار خون بالا از کنترل انسان خارج است از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد است. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند کنترل کننده این راه باشد مانند ورزش و رژیم غذایی.

رژیم غذایی که می تواند کنترل فشار خون را کنترل کند غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است و در سدیم کمترین مقدار است. به یاد بیاورید که چه غذاهایی میتواند به شما در مبارزه با پرفشاری خون کمک کند.

سبزیجات سبز

پتاسیم به کلیه‌های شما کمک می‌کند که سدیم اضافه را از طریق ادرار  از بدنتان دفع کنید. این پروسه باعثپایین آمدن فشار خون می‌شود.

سبزیجات برگ‌داری که میزان پتاسیم بالایی دارند عبارتند از :

کاهو

کلم پیچ

برگ شلغم

کلم برگ

اسفناج

برگ چغندر

برگ ریواس

آراگولا (شابانک)

به اغلب سبزیجات کنسروی، سدیم افزوده می‌شود. اما سبزیجات فریز شده به اندازه سبزیجات تازه حاوی پتاسیم هستند و ماندگاریشان نیز بیشتر است.

ریشه چغندر (لبو)

ریشه چغندر حاوی مقادیر زیادی نیتریک اکساید بوده که این ماده می‌تواند در گشودن گرفتگی‌های عروق و در نتیجه کاهش فشار خون نقش به سزایی داشته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که نیترات موجود در ریشه چغندر، در کمتر از 24 ساعت فشار خون افراد تحت آزمایش را کاهش داده است.

شما می‌توانید آب ریشه چغندر را گرفته و یا آن‌را به طور کامل پخته و میل کنید. میتوانید آن‌ها را به اشکال مختلف از قبیل بخاپز کردن، آماده سرو کنید. در هنگام مصرف ریشه چغندر مراقب دست‌ها و لباس خود باشید؛ چرا که می‌تواند از خود، لکه بر جای بگذارد.

جو دوسر

جو دو سر می‌تواند به تنهایی هرانچه که شما از یک غذا با فیبر بالا و چربی و سدیم پایین به منظور پایین آوردن فشار خون می‌خواهید را تأمین کند. مصرف آرد جو دوسر در وعده صبحانه، راهی بسیار عالی برای سیر ماندن در طول روز است.

جو دو سری که از شب قبل آماده شده نیز یک صبحانه محبوب است. به منظور تهیه این غذا، هنگام شب 12 فنجان جو دو سر را در 12 فنجان شیر سویا خیسانده و هنگام صبح آنرا بجوشانید، سپس جهت افزودن خواص بیشتر و طعم بهتر می‌توانید به آن، انواع توت‌ها، گرانولا و یا دارچین اضافه کنید.

موز

مصرف خوراکی‌هایی با پتاسیم بالا، بهتر از مصرف مکمل‌های غذایی است. یک موز را در صبحانه خود بگنجانید تا سرشار از پتاسیم شود. همچنین می‌توانید اگر عجله دارید یک موز را با خود به محل کار برده تا آن را به عنوان یک صبحانه و یا میان وعده میل کنید.

ماهی سالمون، خال‌مخالی و سایر ماهی‌های حاوی امگا3

ماهی‌ها منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین هستند. ماهی‌های چرب مانند خال‌مخالی و سالمون، حاوی مقدار زیادی امگا3 که می‌تواند فشار خون، التهابات و تری‌گلیسیرید را کاهش دهد، نیز می‌باشند. علاوه بر این دو نوع ماهی، قزل‌آلا نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. خوراکی‌های اندکی دارای ویتامین D هستند، این ویتامین هورمون مانند، خواصی دارد که می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند.

یکی از مزایای مصرف ماهی این است که به سادگی طعم‌دار و پخته می‌شود. برای این منظور، یک تکه سالمون را در کنار چند نوع گیاه و لیمو و روغن زیتون، داخل فری که از قبل با دمای 450درجه فارنهایت گرم شده؛ به مدت 12-15 دقیقه قرار دهید.

دانه‌های روغنی

دانه‌های بدون نمک حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیوم و سایر مواد معدنی که به عنوان مواد کاهنده فشار خون شناخته شده‌اند می‌باشند. شما ‌می‌توانید به عنوان میان وعده از تخمه آفتابگردان و تخمه انواع کدوها استفاده کنید.

سیر و ادویه‌ها

یک مطالعه علمی نشان می‌دهد که سیر به دلیل دارا بودن مقادیر نیتریک اکساید و آزادسازی آن در بدن، می‌تواند نقش به سزایی در کاهش فشار خون داشته باشد. چرا که نیتریک اکساید می‌تواند با گشودن گرفتگی‌های عروق فشار وارده از طرف خون به سرخرگ‌ها را کاهش دهد.

همچنین افزودن گیاهان و ادویه‌جاتی مانند ریحان، دارچین، آویشن، رزماری و مواردی از این دست به رژیم غذایی روزانه، می‌تواند مقدار نمک جذب شده توسط بدن شما را کاهش دهد.

شکلات تلخ

یک تحقیق علمی در سال 2015 نشان داد که مصرف شکلات تلخ رابطه نزدیکی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. این مطالعه بیان می‌کند که استفاده روزانه 100 گرم شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

7 نکته برای اندازه گیری صحیح فشارخون

درمان خانگی برای فشار خون بالا؛ آب پیاز و عسل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ