در هر سن برای سلامت واژن چه کارهایی باید کرد؟

toranj
بهداشت و سلامت واژن از جمله مهمترین مراقبت ها برای زنان به شمار می رود. شما باید با مراقبت های ویژه هر سن برای اعضای بدن خود آشنا باشید تا به بهترین شکل ممکن از سلامت خود مراقبت کنید..

به گزارش الودکتر: با گذشت زمان، بدن شما تغییرات زیادی  می کند. این شامل واژن شما نیز می شود. واژن شما یک  بافت نرم است.  در طول زندگی خود، واژن شما ممکن است ظاهر و احساس متفاوتی برای شما داشته باشد. مهم است برای حفظ  سلامت خود در مورد سلامت واژن در هر سن که درباره آنچه که در حال وقوع است بدانید.

سلامت واژن در 20 سالگی

20 سالگی شما بعضا از بهترین سال های واژن شماست، عمدتا به علت پیک هورمون های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون. استروژن مسئول حفظ روده شما، الاستیک و اسیدی است.

واژن شما توسط دو مجموعه پوست شناخته شده به عنوان لوب های داخلی و لبه های بیرونی احاطه شده است. لبه های بیرونی حاوی یک لایه از بافت چربی است. در 20 سالگی، لایه بیرونی تیره می شود و ممکن است کوچکتر ظاهر شود. در طول 20 سالگی میل جنسی شما ممکن است بسیار زیاد باشد. اگر شما از نظر جنسی فعال هستید، به خصوص اگر شما اغلب رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است عفونت ادراری (UTI) را تجربه کنید، زیرا باکتری از واژن به مجرای ادرار منتقل می شود. برای کمک به کاهش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری، برای کمک به تحریک باکتری ها به خروج از واژن خود بهتر است بعد از رابطه جنسی حتما ادرار را تخلیه کنید و نگذارید در داخل مثانه باقی بماند. البته واژن خود را با خروج مایعات سفید رنگی تمیز می کند. تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی باعث کاهش میزان تخلیه واژن شما می شود. اگرچه که شما در معرض علائمی نظیر درد در هنگام رابطه جنسی، خارش، ترشحات ضعیف و یا سوزش هستید ، علاوه بر شستشوی روزانه با آب و صابون نیاز به مراقبت های دیگری نیز دارد.

سلامت واژن در 30 سالگی شما

در طول 30 سالگی، لوزه های داخلی شما ممکن است به دلیل تغییرات هورمون تیره شود. اگر باردار شوید، ترشحات واژن ممکن است افزایش پیدا کند و شیرین باشد. ممکن است بوی ملایم داشته باشد، اما نباید سبز، زرد باشد یا بوی بد بدهد.  پس از زایمان، واژن شما ممکن است برخی از انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و کشش بیش از حد معمول داشته باشد. با گذشت زمان، بیشتر واژن به اندازه تقریبا زودرس برمی گردد. تمرینات کگل می تواند با تقویت عضلات کف لگن می تواند به بازگرداندن انعطاف واژن کمک کند. پیشگیری از بارداری  ممکن است باعث تغییرات واژینال مانند افزایش ترشحات واژن، خشکی واژن و خونریزی  شود. این علائم اغلب خودشان را حل می کنند. اگر آنها باقی ماندند، با دکتر خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد چند قرص ضد بارداری را امتحان کنید تا یکی از آن ها را برای شما مناسب تر باشد.

سلامت واژن در 40 سالگی شما

 همانطور که سطح استروژن در بدن شما کاهش می یابد، دیواره واژن شما ضعیف تر و خشک تر می شود. این به عنوان آتروفی واژن شناخته می شود و ممکن است باعث شود:

  • سوزش واژن
  • قرمزی واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • ترشحات زیاد واژن
  • خارش واژن
  • سوزش در طول ادرار کردن
  • کوتاه شدن کانال واژینال
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های منتقله از راه جنسی

داشتن رابطه جنسی منظم، پیشرفت آتروفی واژن را با افزایش جریان خون به واژن و کاهش انعطاف پذیری آن، آهسته می کند. مرطوب کننده های بدون واژینال و یا استفاده از کرم استروژن واژینال همچنین ممکن است به کاهش خشکی واژن کمک کنند. استروژن واژن در شکل قرص یا به عنوان یک حلقه قابل تعویض در دسترس است. اگر مواد طبیعی را ترجیح می دهید، روغن زیتون و روغن نارگیل می تواند به حفظ رطوب  واژن کمک کند.

در طول دهه چهارم موهای شکمی شما ممکن است نازک یا خاکستری باشد.

سلامت واژن در 50 سالگی و بعد از آن

در حال حاضر، احتمالا یائسه شده اید و سطح استروژن شما کم است. ممکن است درماتیت شما شکسته شود. آتروفی واژن یک مشکل رایج برای بسیاری از زنان در 50 سالگی است.

استروژن پایین ممکن است اسیدیته در واژن را تغییر دهد. این ممکن است خطر ابتلا به عفونت را به دلیل رشد بیش از اندازه باکتری افزایش دهد. استروژن پایین تنها روی مهبل (واژن) تاثیر نمی گذارد. این دستگاه همچنین دستگاه ادراری شما را تحت تاثیر قرار می دهد. آتروفی ممکن است در مجرای ادرار رخ دهد و منجر به نشت ادرار، مثانه بیش از حد فعال و فرکانس ادرار شود. درمان هورمون خوراکی یا واژینال ممکن است به کاهش علائم آتروفی واژینال و ادرار کمک کند. با این حال، هورمون درمانی گزینه خوبی برای همه زنان نیست. راههای دیگر عبارتند از:

  • انجام تمرینات آموزشی مثانه (بیوفیدبک)
  • استفاده از dilator واژن برای بهبود کشندگی واژن
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • حفظ وزن سالم
  • کاهش یا حذف کافئین از رژیم غذایی شما
  • توقف سیگار کشیدن
  • تمرینات کگل و دیگر تمرینات کف لگن
  • استفاده از روان کننده های واژن
  • استفاده از مرطوب کننده های واژینال

منبع: الودکتر

 از کجا بدانیم عفونت واژن داریم یا نه؟ – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ