علل شایع تیرگی زیر بغل که نمیدانستید

toranj
تیره گی زیر بغل اگر یک بیماری هم نباشد می تواند برای خانم ها مخصوصا در فصل تابستان یک عامل نگران کننده و حتی محدود کننده برای انتخاب لباس در مهمانی ها باشد. در ادامه با دلایل ان آشنا می شوید.

به گزارش الودکتر: زیر بغل شما به صورت طبیعی باید همرنگ بقیه جاهای پوست بدنتان باشد. اما گاهی اوقات پوست در زیر بغل می تواند یک رنگ تیره تر ایجاد کند. زیربغل های تیره معمولا نشانه ای از نگران بودن نیستند، اما بعضی افراد ممکن است آن را شرم آور بدانند.

تیره شدن اغلب به علت وضعیت پوستی بستگی دارد که به نام( acanthosis nigricans (AN شناخته می شود. این باعث می شود که پوست در این قسمت از بدن ضخیم شود و تیره شود.

مناطق معمول تیره شده بدن عبارتند از:

  • زیر بغل
  • پشت گردن
  • کشاله ران
  • آرنج ها
  • زانو

پوست شما ممکن است دچار خارش یا بوی بد در آن مناطق نیز باشد. طبق یک نظرسنجی سال 2014، احتمال ایجاد زیربغل های تیره اغلب به عواملی مانند نژاد، سلامت و تاریخچه خانوادگی بستگی دارد.

دلیل تیره گی زیر بغل چیست و چه کسی در معرض خطر است؟

رنگ پوست شما توسط سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت ها تعیین می شود. هنگامی که این سلول ها بیشتر می شوند، می توانند پوست را به رنگ تیره تر تبدیل کنند. هر کسی می تواند AN را توسعه دهد، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند. افرادی که دارای پوست تیره تر هستند، احتمال بیشتری دارد که پوست تیره تری در زیر بغل خود داشته باشند. گاهی اوقات در خانواده ها این مورد ارثی است. شما آن را از طریق یک ژن معیوب به ارث برده اید. اگر والدین، خواهر یا برادر و یا سایر بستگان نزدیک خود را با این وضعیت داشته باشید، به احتمال زیاد این مورد ارثی است. اگر چه AN معمولا ژنتیکی است یا با یک وضعیت اساسی مرتبط است، برخی از شواهد معتبر وجود دارد که نشان می دهد که حذف موی شما ممکن است باعث این تغییر رنگ در زیر بغل شما باشد. تصور می شود که تحریک شدن با اصلاح مو باعث تولید ملانوسیت بیش از حد شود. برای جلوگیری از تحریک زیربغل خود، قبل از اصلاح، پوست را با یک صابون ملایم یا کرم مرطوب یا چرب یا به اصطلاح روان کنید. پس از آن یک کرم مرطوب کننده بزنید.

دلایل دیگر تیره شدن زیر بغل

چاقی

حمل وزن اضافی بدن شما را به اثرات انسولین مقاوم تر می کند. این هورمون به تنظیم قند خون شما کمک می کند. سطح بالای انسولین در خون شما می تواند منجر به افزایش تولید سلول های رنگدانه پوست شود.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به نارسایی مزمن  کلیه که بیش از 200 درصد وزن بیشتری دارند در رنگ زیر بغل خود دارای اشکالاتی از جمله تیره تر شدن زیر بغل می شوند.

دیابت نوع 2

چاقی همچنین عامل خطر برای دیابت نوع 2، بیماری قند خون بالا است. افرادی که دیابت نوع 2 را دارند، در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا هستند.

سندرم هورمون

برخی از شرایطی که سطح انسولین را مختل می کند می تواند منجر به AN شود.

این شامل:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سندرم کوشینگ
  • اکرومگالی
  • کم کاری تیروئید

داروها

بعضی از داروها سطوح انسولین شما را افزایش می دهند که می تواند منجر به تیره شدن زیربغل شود.

این شامل:

  • انسولین
  • کورتیکواستروئیدها، مانند پردنیزون (Rayos)
  • هورمون رشد انسان
  • قرصهای کنترل قند خون
  • نیاسین با دوزهای بالا (Niacor)

سرطان

در موارد بسیار نادر، رنگ تیره ناگهانی پوست می تواند نشانه ای از سرطان باشد. وقتی این اتفاق می افتد، آن اغلب بر معده، کبد یا روده تاثیر می گذارد. این تومورها سطح فاکتورهای رشدی را افزایش می دهد که سلول های رنگدانه پوست را تحریک می کنند. هنگامی که AN بوسیله سرطان ایجاد می شود، به نام acanthosis nigricans بدخیم شناخته می شود. شما احتمالا تکه های تیره در اطراف دهان خود خواهید دید.

چگونه درمان می شود؟

اغلب، ترکیبی از داروها و داروهای خانگی می تواند به کاهش رنگ کمک کند.

تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی

چاقی یکی از دلایل اصلی تیرگی زیر بغل است. از دست دادن وزن اغلب می تواند مشکل را حل کند. کاهش وزن یک راه موثر برای درمان دیابت است. در مورد رژیم های غذایی و استراتژی های تناسب اندام خود با پزشک خود صحبت کنید تا به شما کمک کند وزن سالم خود را برای قد شما کاهش دهید. اگر شما معتقدید که داروهایی که مصرف می کنید،زیر بغل تیره تان را ایجاد می کند، با پزشک خود درباره تغییر دادن به یکی دیگر صحبت کنید.

درمان های طبیعی

چند روش طبیعی برای روشن شدن پوست رنگدانه، از جمله:

  • عصاره خیار دریا
  • کورکومین
  • عصاره خار خردل

این محصولات اثبات شده است که پوست تیره شده توسط آفتاب را روشن کرده و البته برخی از آنها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. قبل از استفاده از هرگونه درمان طبیعی، با پزشک یا متخصص پوست تماس بگیرید.

دارو و روش ها

متخصص پوست شما می تواند داروهایی را برای کمک به روشن کردن پوست زیر بغل شما تجویز کند.

گزینه های محبوب عبارتند از:

  ترتینوئین (Retin-A) اولین درمان برای AN است. هنگامی که به طور منظم استفاده می شود، می تواند پوست را در مناطق آسیب دیده نازک تر و روشن تر کند.

    اسید ترشکلروز اسیک (TCA) می تواند تیرگی پوست را از بین ببرد. این فرآیند کمک می کند پوست ضخیم ترشود وپوست آسیب دیده را به پوست جدید و صاف تبدیل کند.

منبع: الودکتر

درمان خانگی تیرگی زیر بغل ، قوزک پا ، زانو و آرنج چیست ؟ – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ