کلاژن برای سلامت شما ضروری است

toranj
کلاژن این روزها در همه لوازم آرایشی بهداشتی یافت می شود چرا که برای جلوگیری از پیری و همچنین رفع چین و چروک پوست مفید است. در این مقاله به بیان فواید کلازن برای سلامتی بد ننیز اشاره می شود

به گزارش الودکتر: کلاژن واژه جدیدی برای همه است و اکنون در همه چیز از کرم ها و لوازم آرایشی، پودرها و قرص ها استفاده می شود. و حقیقت این است که این ممکن است یکی از مواردی باشد که به جوانی پوست کمک کند. به عنوان پروتئین فراوان در بدن، کلاژن در عضلات، پوست، خون، استخوان ها، غضروف ها و رباط ها موجود است. شما ممکن است بخواهید به دلایل متعددی از یه مقدار اضافی از کلاژن استفاده کنید زیرا کلاژن یک ساختار است که:

  • به ترویج کشش پوست کمک می کند
  • استخوان ها و عضلات شما را محکم نگه می دارد
  • از اندام شما محافظت می کند
  • ساختارمناسب را برای مفاصل و تاندون فراهم می کند

خبر خوب این است که بدن شما به طور منظم کلاژن را تولید می کند. اما، آن با سن کاهش می یابد.

دیگر عادت ها و شیوه زندگی که می توانند را به حالت تعلیق درآورند عبارتند از سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی نامناسب. برخی از شرایط سلامتی نیز ممکن است ذخیره سازی کلاژن شما را کاهش دهد و بدون این بلوک ساختمانی مهم، ممکن است پوستتان شروع به چروک شدن و افتادن کند، یا حتی تجربه درد مفاصل را بدست آورید.

چهار مزایای کلاژن

1.  درد مفاصل را کاهش می دهد

همانطور که غضروف تان ضعیف شده و با سن کاهش می یابد، ممکن است احساس سفتی مفاصل را احساس کنید. ممکن است که بالا بردن مصرف کلاژن شما به کاهش درد مفاصل و کاهش نشانه های آرتریت کمک کند. در سال 2009 StudyTrusted Source، شرکت کنندگان یک مکمل کلاژن II نوعی از گردن مرغ را به مدت 90 روز دریافت کردند. نتایج نشان داد که علائم استئوآرتریت 40 درصد کاهش یافته و شدت علائم آن 33 درصد کاهش یافته است. در یک مطالعه سال گذشته از 1993 با همان مکمل کلاژن، شرکت کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید تعداد اندکی از مفاصل متورم رنج می بردند – 4 نفر از 60 شرکت کننده – آنها همچنین ریفلاکس کامل را تجربه کردند. این مکمل ناپدید شد، به این معنی که اسید آمینه به عنوان یک نتیجه از پردازش و قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد شکسته نشد.

2. می تواند از پیری پوست جلوگیری کند

یکی از شناخته شده ترین مزایای کلاژن، توانایی آن در ارتقاء پوست درخشان و پر جنب و جوش است. این پروتئین ضروری پوست را تقویت می کند و جوانه زنی و سالم تر شدن آن را نشان می دهد. اما همان طور که شما بزرگتر می شوید و تولید کلاژن کاهش می یابد، خطوط ظریف، پوست شکننده و خشکی می تواند رخ دهد. پس چه اتفاقی می افتد اگر مصرف کلاژن خود را با مکمل افزایش دهید؟ یک مطالعه منتشر شده در سال 2014 به طور تصادفی 46 بیمار 69 زن 35 تا 55 ساله را انتخاب کرد تا مکمل هیدرولیزات کلاژن دریافت کند. بقیه گروه پلاسبو(دارونما) مصرف کردند. زنانی که کلاژن را دریافت کردند، در عرض چهار هفته بهبود در میزان الاستیسیته پوست نشان دادند. همان تولید کننده همچنین یک مطالعه دیگر در سال 2014 با همان مکمل انجام داد که پس از هشت هفته، چروکها را به طور قابل توجهی کاهش داد.

3. کمک می کند تا عضله بسازید و چربی بسوزانید

کلاژن جزء اصلی عضله است، بنابراین نباید تعجب کرد که می تواند تاثیر بزرگی در ایجاد توده عضلانی داشته باشد. علاوه بر این، کلاژن همچنین شامل یک مقدار متمرکز از گلیسین، یک اسید آمینه درگیر در سنتز کراتین است. این می تواند سوخت عضلات را برای قدرت از طریق تمرین برای شما فراهم کند.

پس چه اتفاقی می افتد وقتی کلاژن را به  تمرین اضافه می کنید؟

تحقیقات زیادی در زمینه کلاژن و ورزش انجام نشده است، اما مطالعه ای در سال 2015 در مورد ترشحات بافت مشاهده شده که از دست دادن عضلات ناشی از پیری است.  پس از 12 هفته، کسانی که مکمل ها را همراه با تمرین مقاومتی دریافت کردند، افزایش وزن و قدرت عضلانی را بیشتر از گروه دارونما نشان دادند.

4. می تواند سلولیت را کاهش دهد

علاوه بر حفظ پوست سالم و درخشان، کلاژن همچنین ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت خیره کننده کمک کند. سلولیت زمانی است که لایه ای از چربی زیر پوست، در مقابل بافت همبند است، که باعث ایجاد ظاهر ملایم یا یکنواخت در پوست می شود.

یکی دیگر از مطالعات در منبع 2015 توسط تولید کنندگان پشتیبانی شده بود تا ببینید کدام نوع کلاژن برای سلولیت کار می کند. آنها به طور تصادفی 105 زن را در سن 24 تا 50 سال به مدت 6 ماه به پپتید کلاژن منتقل کردند. کسانی که بهبود قابل توجهی در بافت پوست  نشان دادند. در حالی که به نظر می رسد امیدوار کننده باشد اما، مطالعات بیشتری برای تایید اینکه آیا کلاژن کمک می کند تا کاهش ظاهر سلولیت ایجاد شود یا نه. اما به یاد داشته باشید، سلولیت فوق العاده شایع است – تقریبا 80 تا 90 درصد از زنان آن را دارند. این یک بخش طبیعی پیری و تشکیل پوست است و باعث نگرانی نیست.

منبع: الودکتر

از کجا بفهمیم کمبود کلاژن داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ