7غذا برای درمان ریفلاکس معده

atoosamirzavandi
غذاهای چرب و یا سرخ شده می توانند ریفلاکس معده را تشدید کنند و به اسید معده این اجازه را می دهند که به مری باز گردد. میوه ها و سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند اما این میوه ها می توانند ریفلاکس معده را شدت بخشند.

رژیم و مواد غذایی برای ریفلاکس معده

ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که اسید از معده به درون مری باز گردد. این اتفاق رایج است اما می تواند ناراحت کننده باشد و یا موجب سوزش سر دل شود.

یک دلیل ایجاد ریفلاکس معده این است که دریچه مری (LES) تضعیف یا خراب شده است. به طور نرمال دریچه مری برای جلوگیری از باز گشت غذا از معده به درون مری بسته می شود مگر این که مشکلی به وجود آمده باشد.

غذایی که می خورید بر میزان اسید تولیدی توسط معده تاثیر می گذارد. خوردن غذاهای مناسب کلید جلوگیری و کنترل ریفلاکس معده است. GERD یک فرم مزمن بیماری ریفلاکس معده است.

غذاهایی که ریفلاکس معده را کاهش می دهند:

از نشانه های ریفلاکس معده و تماس اسید آن با مری ایجاد درد و سوزش می باشد. اگر اسید معده شما زیاد است، می توانید از غذاهای معرفی شده در ادامه این مقاله برای کنترل اسید معده خود استفاده کنید.

تمام این غذاها ممکن است که نتیجه رضایت بخشی در شما ایجاد نکند و می توانید با توجه به تاثیری که از تجربه آن ها به دست می آورید انتخاب کنید.

سبزیجات:

سبزیجات به طور طبیعی چربی و قند کمی دارند و به کاهش اسید معده کمک می کنند. گزینه های خوبی از جمله لوبیا سبز، بروکلی، گل کلم، سبزیجات برگ دار، سیب زمینی، خیار و مارچوبه.

زنجبیل:

زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و یک درمان طبیعی برای سوزش معده و دیگر مشکلات گوارشی محسوب می شود. می توانید زنجبیل رنده شده یا تکه تکه شده را به غذاها یا اسموتی های خود اضافه کنید یا چای زنجبیل بنوشید.

جو:

جو یک صبحانه دوست داشتنی است، تمام غلات، منبع خوبی از فیبر هستند. جو می تواند اسید معده را جذب کند و علائم ریفلاکس را کاهش دهد. دیگر منابع فیبر تمام نان های گندم و انواع برنج می باشند.

میوه های غیر مرکباتی:

میوه هایی غیر مرکبات از جمله ملون ها، موز، سیب و گلابی در کاهش علائم ریفلاکس معده بهتر عمل خوهند کرد.

گوشت کم چرب و غذای دریایی:

گوشت کم چرب مثل مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی کم چرب هستند و ریفلاکس معده را کاهش می دهند. آن را کباب، آب پز یا بپزید و میل کنید.

سفیده تخم مرغ:

سفیده تخم مرغ یک گزینه خوب است. از خوردن تخم ماکیانی که چربی بالایی دارند پرهیز کنید زیرا ریفلاکس معده را بدتر خواهند کرد.

چربی های سالم:

منبع جربی های سالم آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون و روغن آفتاب گردان می باشد. مصرف چربی های اشباع و ترس را محدود کنید و این چربی های غیر اشباع را جایگزین آن ها کنید.

علائم بیماری خود را تشخیص دهید:

سوزش سر دل یک دلیل رایج بیماری ریفلاکس معده و GERD می باشد. ممکن است سوزش را در معده یا قفسه سینه بعد از خوردن وعده غذایی کامل یا غذایی مشخص احساس کنید. GERD می تواند موجب استفراغ یا برگشت اسید به مری شود.

دیگر نشانه ها عبارتند از:

  • سرفه های خشک
  • گلو درد
  • نفخ
  • سوزش یا سرفه
  • ایجاد مشکل در بلعیدن
  • احساس توده در گلو

افراد زیادی که مبتلا به GERD هستند با خوردن غذاهای خاصی این نشانه ها را در خود احساس می کنند. تنها یک رژیم غذایی نمی تواند تمام نشانه ها را از بین ببرد و ممکن است هر غذایی برای یک نفر نتیجه بخش باشد.

برای این که بدانید کدام رژیم غذایی برای شما کار ساز است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • چه غذایی می خورید؟
  • چه ساعتی از روز غذا می خورید؟
  • چه علائمی را تجربه می کنید؟

رژیم خود را برای حداقل یک هفته ثابت نگه دارید. اگر رژیم متفاوتی دارید بهتر است که آن را برای مدت طولانی تری نگه دارید. می توانید با این کار غذا یا نوشیدنی که موجب GERD می شوند را بیابید.

نکاتی که در این جا ذکر می شوند به عنوان یک نقطه شروع محسوب می شوند و برای این که رزیم غذایی مناسبی برای خود بیابید بهتر است که با پزشک خود در این باره گفتگو کنید و از این طریق ریفلاکس معده را به حداقل برسانید و آن را به خوبی کنترل کنید.

غذاهای مضر برای ریفلاکس معده:

غذاهای بسیار چرب:

غذاهای چرب و یا سرخ شده می توانند ریفلاکس معده را تشدید کنند و به اسید معده این اجازه را می دهند که به مری باز گردد.

گوجه و مرکبات:

میوه ها و سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند اما این میوه ها می توانند ریفلاکس معده را شدت بخشند.

میوه هایی از قبیل:

  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • لیمو
  • آناناس
  • گوجه
  • انواع سس هایی که از گوجه تهیه می شوند.

شکلات:

شکلات حاوی عنصری است به نام متیل زاکسانتین می باشد. این عنصر شل شدن ماهیچه های دریچه معده را افزایش می دهد.

سیر، پیاز و غذاهای تند:

غذاهای تند و سیر و پیاز در افراد زیادی ایجاد اسید معده بالا و در نتیجه ریفلاکس می کنند.

منبع الو دکتر

آیا عسل به ریفلاکس معده کمک می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ