چگونه از پوست خود مراقبت کنید؟

parya
پوست صورت یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار بر زیبایی است و باید با استفاده از روش های مناسب از آن مراقبت کرد. مراقبت از پوست شامل موارد بسیاری است که در ادامه به بهترین موارد مراقبت از پوست اشاره شده است.

اولین گام در مراقبت از پوست، شناختن نوع پوست شما است. شما ممکن است فکر کنید که که پوست خشک، چرب و یا حساسی دارید، اما آیا شما واقعا نوع پوست خود را می شناسید؟ شناختن نوع پوست می تواند در خرید وسایل آرایشی و بهداشتی به شما کمک کند. در حقیقت، استفاده از محصولات اشتباه برای نوع پوست شما می تواند موجب آکنه، خشکی و یا سایر مشکلات پوستی می شود. 

ایجاد عادت مراقبت روزانه از پوست

بدون توجه به نوع پوست، عادت مراقبت روزانه از پوست می تواند به حفظ سلامتی کلی پوست شما کمک کند و نگرانی ها و شرایط خاص مانند آکنه، زخم و لکه های تیره ی پوست را بهبود بخشد. مراقبت های روزانه از پوست شامل 4 مرحله اساسی است که می توانید یک بار در هنگام صبح و یک بار قبل از خواب آنها را انجام دهید.

  1. پاک کردن: یک پاک کننده ی مناسب پوست خود را انتخاب کنید که پس از شستشو پوست شما را خشک نکند. اگر شما پوست خشک و یا بدون آرایش دارید، از پاک کردن صورت خود بیش از دو بار در روز پرهیز کنید. اگر پوست صورت شما با شستن احساس سوزش می کنید، از شستشوی آن پرهیز کنید، زیرا این به این معنی است که چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است.
  2. سرم ها: سرم حاوی ویتامین C یا عوامل رشد یا پپتیدها در هنگام صبح زیر کرم ضد آفتاب بهتر خواهد بود. در شب، رتینول یا رتینوئید تجویزی بهترین گزینه است.
  3. مرطوب کننده: به یاد داشته باشید که حتی پوست های چرب نیز نیاز به مرطوب کننده دارند، اما آنها باید از یک مرطوب کننده ی سبک تر و بر پایه ی ژل و غیر کمدوژنیک که منافذ شما را مسدود نمی کنند، استفاده کنند.
  4. کرم ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل استفاده کنید، زیرا این کرم ها برای فعال شدن نیاز به زمان دارند. تن های تیره تر پوست نیاز به محافظت بیشتری در برابر آفتاب دارند، زیرا هیپرپیگمانتاسیون برای اصلاح سخت تر است.

لازم است که شما محصولاتی را انتخاب کنید که با نوع و میزان حساسیت پوست شما متناسب باشد و همچنین قبل از استفاده، همیشه برچسب روی آنها را مطالعه کنید.

با یک روش ساده و پایه شروع کنید تا مشاهده کنید که واکنش پوست شما چیست. زمانیکه پوست شما نسبت به آن روش احساس راحتی کند، می توانید محصولات دیگری مانند استفاده از ماسک ها و درمان های موضعی را برای افزایش سلامتی پوست خود، اضافه کنید. همچنین فراموش نکنید که محصولات جدید را ابتدا آزمایش کنید، به ویژه اگر شما مشکوک به داشتن پوستی حساس هستید. این می تواند به شما در تشخیص واکنش های آلرژیک بالقوه کمک کند. شما می توانید برای تست محصولات جدید از روش زیر استفاده کنید:

  1. مقدار کمی از محصول مورد نظر را بر روی پوست خود در ناحیه ای از پوست که مشخص نباشد، مانند داخل مچ دست و یا بازوی داخلی، اعمال کنید.
  2. پس از به مدت 48 ساعت برای مشاهده ی احتمالی آلرژیک صبر کنید.
  3. در صورت به تاخیر افتادن واکنش، ناحیه ی مورد نظر را 96 ساعت پس از استفاده ی محصول بررسی کنید.

واکنش آلرژیک ممکن است شامل التهاب، قرمزی، جوش های کوچک و یا خارش باشد. اگر متوجه این علائم شدید، منطقه ی مورد نظر را با آب بشویید و آن را تمیز کنید. سپس محصول مورد نظر را برگشت داده و محصول دیگری که مناسب پوست شما است، امتحان کنید.

چگونه مشکلات پوستی را درمان کنید

روش هایی برای مقابله با مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به پوست شما وجود دارد. فقط به خاطر داشته باشید که قانون شماره یک در مراقبت از پوست، دست نزدن و باز نکردن مشکلات پوست است. باز کردن آکنه، جوش های سر سیاه، زخم ها و یا سایر مشکلات پوستی، می تواند موجب ایجاد زخم های باز یا لکه های تیره ی پوست به نام هیپرپیگمانتاسیون شود. زخم های باز ممکن است منجر به عفونت، آکنه بیشتر و یا جای زخم شود. در اینجا به برخی از روش های درمان مشکلات پوستی اشاره شده است.

آکنه

درمان آکنه بستگی به میزان آنها دارد. به طور کلی مراقبت از پوست مهمترین گام در درمان آکنه است، اما برای آکنه های خفیف شما می توانید از محصولات غیر تجویزی داروخانه ای مانند موارد زیر استفاده کنید.

  • اسید سالیسیلیک
  • بنزوئیل پراکسید
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • روغن درخت چای

همیشه پس از استفاده از این محصولات در هنگام صبح، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا آنها می توانند حساسیت پوستی بیشتری ایجاد کنند.

توده های چربی

توده های چربی، مجراهای تونل مانند ریز سفید و زرد موجود در منافذ شما هستند. این توده های چربی اغلب با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می شوند، اما در واقع این توده ها نوعی آکنه هستند که اکسید شده اند. خارج کردن این توده ها با فشار دادن پوست ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به مزایای آن برای پوست داشته باشد. بهترین روش خارج کردن آن، استفاده از ابزار استخراج است که یک وسیله ی فلزی کوچک با دایره ای ریز در انتهای آن است.

لکه ها، زخم ها و هیپرپیگمانتاسیون

بهبود و محو شدن لکه ها، جای زخم و نقاط تاریک پوست می تواند از چند هفته تا چندین ماه طول طول بکشد. روش سریع محو کردن جای زخم و جوش ها، استفاده از آرایش و کرم های ضد آفتاب برای پرهیز از آسیب های خورشیدی و هیپرپیگمانتاسیون است.

منبع: الو دکتر

مراحل اصلی مراقبت از پوست قبل از رفتن به تختخواب

گام های اساسی مراقبت از پوست پس از بیدار شدن در صبح

راه‌های مراقبت از پوست برای خانم‌ها بعد از ۲۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ