علل درد پا و روش های درمانی آن

parya
پا درد یکی از رایجترین دردهای شناخته شده در بین مردم است مه می تواند به علل مختلفی ایجاد شود. همچنین روش های زیادی برای درمان پا درد معرفی شده اند که در ادامه به علل پا درد و روش های درمان آن اشاره شده است.

درد و یا ناراحتی در هر نقطه از پاها می تواند شامل یک درد مبهم تا احساس سوزش شدید باشد. اغلب درد پاها ممکن است به دلیل آسیب بیش از حد و یا یک صدمه جزئی رخ دهد. درد و ناراحتی در پاها اغلب در زمان کوتاه و از طریق درمان های خانگی از بین می رود. با این حال، در برخی موارد یک بیماری جدی پزشکی ممکن است سبب ایجاد پا درد شود. اگر شما دچار درد شدید و پایدار در پاها باشید، لازم برای تشخیص سریع و درمان و ممانعت از بدتر شدن درد و بهبود آن، به پزشک مراجعه کنید. برخی از علل رایج پا درد شامل شرایط جزئی یا موقت است که پزشک شما می تواند آن را به طور موثر درمان کند.

علل رایج پا درد

گرفتگی عضلات

یکی از علل اصلی درد پا، درد های عضلانی است و معمولا باعث درد ناگهانی و شدید مانند منثبض شدن عضلات پا می شود. عضلات سفت و منقبض شده اغلب به صورت توده های سخت در زیر پوست قابل مشاهده هستند. همچنین ممکن در مناطق اطراف آن نیز قرمزی و تورم وجود داشته باشد. خستگی و کم آبی ممکن است منجر به گرفتگی عضلات، به ویژه در ماهیچه ی ساق پا شود. همچنین برخی از داروها از جمله دیورتیک ها و استاتین ها می توانند در برخی افراد سبب گرفتگی عضلات پا شود.

آسیب و صدمات پا

درد پا در برخی موارد ممکن است نشانه ای از آسیب، مانند موارد زیر باشد:

  • فشار عضلانی یک آسیب معمول است و زمانی ایجاد می شود که تارهای عضلانی پا به دلیل کشش بیش از حد پاره شوند. این اتفاق معمولا در عضلات بزرگتر مانند همسترینگ، ماهیچه ی ساق پا و یا ماهیچه ی چهارگوش اتفاق می افتد.
  • تاندونیت، التهاب تاندون است. تاندون ها طناب های ضخیمی هستند که عضلات را به استخوان وصل می کنند. زمانیکه آنها ملتهب می شوند، ممکن است جابجایی مفصلی را دشوار کنند. تاندونیت اغلب بر تاندون های در همسترینگ یا نزدیک استخوان پاشنه تاثیر می گذارد.
  • بروسیت زانو زمانی اتفاق می افتد که کیسه های پر شده با مایع یا بورسا، در اطراف مفصل زانو ملتهب می شوند.
  • شین اسپلینت سبب درد در ناحیه ی درونی زانو و یا تیبیا می شود. آسیب می تواند زمانی رخ دهد که ماهیچه ی اطراف ساق پا در اثر استفاده بیش از حد پاره شود.
  • شکستگی استرس، شکستگی های ریز موجود در ساق پا هستند.

شرایط پزشکی خاص

بعضی از شرایط پزشکی خاص معمولا باعث درد پا می شود. این شامل:

  • تصلب شریان ها، تنگ و سخت شدن شریان ها به علت افزایش چربی و کلسترول است. شریان ها عروق خونی هستند که خون را در بدن شما حمل می کنند. زمانیکه یک انسداد ایجاد می شود، جریان یافتن خون به قسمت های مختلف بدن کاهش می یابد. اگر بافت پا به اندازه ی کافی اکسیژن دریافت نکند، ممکن است سبب درد پا، به ویژه در ناحیه ی ماهیچه ی ساق پا شود.
  • ترومبوز ورید عمقی زمانی اتفاق می افتد که یک لخته ی خون در یک ورید عمیق درون بدن قرار می گیرد. لخته ی خون، خون در حالت جامد است. این لخته معمولا پس از قرار گرفتن مدت زمان طولانی در رختخواب به قسمت پایین پاها منتقل می شود و باعث تورم، گرفتگی و درد می شود.
  • آرتریت التهاب مفاصل است. این وضعیت ممکن است موجب تورم، درد و قرمزی در ناحیه ی آسیب دیده شود و اغلب مفاصل در زانوها و باسن را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • نقرس یک نوع از آرتریت است که می تواند زمانیکه مقدار زیادی اسید اوریک در بدن تشکیل می شود، رخ دهد. این بیماری معمولا باعث درد، تورم و قرمزی در پا و قسمت پایین پاها می شود.
  • رگ ها واریس، رگ های برآمده و بزرگ هستند که وقتی رگ ها به دلیل دریچه های نامناسب پر از خون می شوند، شکل می گیرند. معمولا این تورم و برآمدگی رگ ها می تواند دردناک باشد. این مشکل اغلب در ماهیچه ی ساق پا و مچ پاها رخ می دهد.
  • عفونت در استخوان و یا بافت پا می تواند باعث تورم، قرمزی یا درد در ناحیه ی آسیب دیده شود.
  • آسیب عصبی در پا ممکن است سبب بی حسی، درد یا سوزش شود. این مشکل اغلب در قسمت پایین پاها و به دلیل دیابت رخ می دهد.

درمان های خانگی پا درد

اگر پا درد شما به علت گرفتگی عضلانی یا آسیب جزئی باشد، معمولا می توانید آن را در خانه درمان کنید. شما می توانید در این موارد از درمان های خانگی زیر استفاده کنید:

  • پاهای خود را ببندید و با استفاده از بالش آنها را بالا نگه دارید.
  • مصرف داروهای ضد درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن برای کاهش ناراحتی و درد.
  • استفاده از جوراب های فشرده سازی و یا جوراب های دارای محافظ.
  • به کار گرقتن کمپرس یخ برای کاهش درد و ورم در ناحیه ی آسیب دیده.
  • قرار دادن پاها در آب گرم و کشش آنها برای نرم شدن ماهیچه ها

منبع: الو دکتر

درمان سریع پا درد در خانه

کاهش درد مفاصل با سنگ پا

خوردن پای مرغ برای درد پا مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ