آنچه که راجع به کره نمی دانستید

کره از جمله مواد خوراکی در وعده صبحانه ما به شمار می رود که البته این روزها از این ماده پر چرب در غذاها نیز استفاده می شود که عطر و طغعم خوبی را به غذاها می دهد. بیشتر راجع به خواص کره بدانید.

 به گزارش الودکتر: کره به مدت طولانی موضوع بحث در جهان تغذیه است. در حالی که برخی می گویند که سطوح کلسترول را افزایش می دهد و شریان های شما را مسدود می کند، دیگران ادعا می کنند که این می تواند یک رژیم غذایی مناسب و مغذی باشد. خوشبختانه، در سال های اخیر تحقیقات گسترده ای در زمینه اثرات بالقوه سلامتی کره انجام شده است. این مقاله نگاهی نزدیک به کره و اینکه آیا برای سلامتی شما خوب است یا خیرمی اندازد. سلامتی با کره می تواند برای شما نیز باشد اگر به موقع و به مقدار لازم از آن استفاده کنید.

کره چیست؟

کره یک محصول لبنی است که بوسیله شل کردن شیر، فرآیند جدا کردن چربی های جامد از مایع، شناخته شده است. گرچه کره نیز از شیر سایر پستانداران مانند گوسفند، بز و گاو ساخته شده است، این مقاله بر روی کره تولید شده از شیر گاو تمرکز دارد. انواع مختلفی از کره موجود است، از جمله کره بدون نمک، نمکی، مصنوعی و کره روشن – که هر کدام از آنها براساس مواد و روش تولید آنها متفاوت است. با توجه به غلظت بالا چربی، کره دارای طعم غنی و بافت خامه ای است. این کار به خصوص برای پخت و پزو سرخ کردن کار می کند و طعم خاص و خوشمزه ای را به غذایتان نیز می بخشد. کره نیز به طور گسترده ای در پخت استفاده می شود تا بافت و حجم را برای محصولات پخته شده و دسر اضافه کند. به علاوه، می توان آن را بر روی نان، سبزیجات بو داده، غذاهای ماکارونی و بسیاری دیگرنیز اضافه کرد.

مواد موجود در کره

یک قاشق غذاخوری (14 گرم) کره مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری: 102
  • کل چربی: 11.5 گرم
  • ویتامین A: 11٪ از مصرف روزانه
  • ویتامین E : 2٪
  • ویتامین B12: 1٪
  • ویتامین K: 1٪

اگر چه کره کالری زیاد و چربی بالا دارد، اما حاوی مواد مغذی مختلف نیز هست. به عنوان مثال، منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت پوست، عملکرد ایمنی و بینایی  مورد نیاز است. همچنین حاوی ویتامین E است که از سلامت قلب حمایت می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول های شما در مقابل آسیب های ناشی از مولکول ها به نام رادیکال های آزاد عمل می کند.

علاوه بر این، کره حاوی مقادیر بسیار کمی از مواد مغذی دیگر مانند ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم و فسفر است.

منبع خوبی از اسید لینولئیک

کره منبع عالی اسید لینولئیک (CLA) است که نوعی از چربی موجود در گوشت و محصولات لبنی است. CLA  مزایای سلامتی چشمگیری دارد. مطالعات نشان می دهد که CLA ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد و می تواند به کاهش سرطان سینه، روده بزرگ، کولورکتال، معده، پروستات و سرطان کبد کمک کند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که مکمل بودن با CLA می تواند چربی بدن را درپروسه کاهش وزن کمک کند. بر اساس یک مطالعه 24 ماهه، مصرف 3.4 گرم CLA در روز، باعث کاهش چربی بدن در 134 بزرگسال با اضافه وزن شد. همچنین ممکن است به افزایش عملکرد سیستم ایمنی و کاهش نشانگرهای التهاب کمک کند تا از سلامت بهتر پشتیبانی شود. به عنوان مثال، مطالعه در 23 مرد نشان داد که استفاده از 5.6 گرم CLA برای 2 هفته، میزان پروتئین های مختلفی که در التهاب دخالت دارند، از جمله عامل نکروز تومور کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که بیشتر تحقیقات در دسترس با استفاده از فرمهای بسیار متمرکز CLA در فرم تکمیلی انجام می شود و نه مقدار موجود در اندازه های معمول کره. مطالعات اضافی برای درک اینکه چگونه CLA ممکن است در هنگام مصرف در مقادیر طبیعی از غذاها تاثیر بگذارد،نیز همچنان مورد نیاز است.

حاوی بوتیرات، کاهش خطر بیماری های روده

کره غنی از بوتیرات است، یک نوع اسید چرب کوتاه مدت که با چندین مزیت همراه است. بوتیرات همچنین توسط باکتری های مفید در روده شما تولید می شود و به عنوان منبع انرژی برای سلول های روده شما استفاده می شود. این می تواند سلامت دستگاه گوارش را با کاهش التهاب روده و حمایت از جذب مایعات و الکترولیت ها برای ترویج تعادل الکترولیتی  ارتقا دهد. علاوه بر این، ممکن است در درمان سندرم روده تحریکپذیری (IBS)، که مشخصه ای از علائم مانند درد معده، التهاب، یبوست و اسهال باشد کمک می کند. با توجه به خواص ضد التهابی آن، برخی تحقیقات نشان می دهد که بوتیرات می تواند در درمان بیماری کرون مفید باشد. با توجه به برخی مطالعات حیوانی، بوتیرات همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و سلول چربی را برای حمایت از کنترل وزن کاهش دهد. با این حال، این مطالعات با استفاده از دوزهای متمرکز بوتیرات انجام شد. برای ارزیابی اینکه میزان بوتیرات موجود در کره معمولی  ممکن است بر سلامت انسان تاثیر بگذارد، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

منبع: الودکتر

اگر کره در یخچال نباشد خراب می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ