رژیم غذایی دیابتی ها

رژیم غذایی دیابتی ها شاید برای همه یک رژیم سخت و طاقت فرسا تصور شود ام ااینطور نیست و آنها هم می توانند حتی از دسرها و انواع شیرینی ها لذت ببرند اما در مقدار متعادل. در ادامه بیشتر می خوانید.

به گزارش الودکتر: سرچ کردن در اینترنت می تواند مدل های زیادی از رژیم های دیابتی را ارائه دهد اما تشخیص اینکه کدام یکی از این ها درست و کارآمد است کار دشواری است. در ادامه می خواهیم درباره اشتباهات و تشخیص های درست از رژیم غذایی دیابتی ها برایتان بگوییم.

تصور اشتباه: خوردن قند سبب دیابت می شود

به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، مصرف بیش از حد قند به تنهایی باعث ایجاد دیابت نمی شود، اما در بعضی موارد ممکن است عامل مهمی باشد. دیابت نوع 1 توسط ژنتیک و احتمالا واکنش خود ایمنی  ایجاد می شود. دیابت نوع 2 مبتلا به ژنتیک و عوامل خطرزا است، که برخی از آنها به شیوه زندگی مرتبط هستند. داشتن اضافه وزن، داشتن فشار خون بالا، داشتن بیش از 45 سال سن و داشتن استرس، فقط بعضی از عوامل خطر است که می تواند منجر به دیابت شود. نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه ها، کالری خالص زیادی دارند و مطالعات اخیر این موارد را به افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط کرده اند. برای جلوگیری از دیابت، ADA توصیه می کند از آنها اجتناب شود. با این حال، شیرینی های دیگر عامل دیابت نیستند.

تصور اشتباه: کربوهیدرات ها  دشمن شما هستند

کربوهیدرات دشمن شما نیستند.  اما نوع کربوهیدرات و مقدار کربوهیدرات که شما می خورید برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مهم است. همه کربوهیدرات ها درای یک ارزش برابر نیستند. ADA توضیح می دهد که افرادی که در مقیاس گلیسمی (GI) کم هستند،  انتخاب خوردن غذاهایی با کربوهیدرات که بتواند سریعا قند خونشان را بالاببرد برایشان بهتر است، نسبت به کسانی  که دارای GI بالا هستند. نمونه هایی از کربوهیدرات های کم GI عبارتند از:

  • نان جو
  • نان آرد کامل، نان سبوس دار
  • لوبیا خشک شده و حبوبات
  • سبزیجات با نشاسته کم مانند اسفناج، کلم بروکلی و گوجه فرنگی

ایده خوبی برای انتخاب مواد غذایی با بار گلیسمی پایین (GL) است. GL مشابه GI است. این یک برآورد دقیق تر از چگونگی تاثیرات غذایی بر قند خون شماست. نمونه هایی از کربوهیدرات های کم GL عبارتند از:

  • ·        150 گرم سویا
  • ·        80 گرم نخود سبز
  • ·        80 گرم هویج

اگر مواد غذایی با قلیایی بالا یا بالای GL بخورید، ترکیب آن با غذای کم GI یا کم GL میتواند در حفظ وعده غذایی به شما کمک کند. هنگامی که کربوهیدرات های سالم را انتخاب می کنید، شما هنوز هم باید بخشی از کربوهیدرات را مدیریت کنید، زیرا بسیاری از کربوهیدرات ها می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند. به اهداف شخصی خود اهمیت بدهید. اگر شما آنمی دانید چه کربوهیدراتی برایتان خوب است، از مرکز مراقبت های بهداشتی خود بپرسید چه چیزی بهتر است. اگر از روش کنترل بخشی از صفحه استفاده می کنید، کربوهیدرات خود را به یک چهارم صفحه محدود کنید.

تصور اشتباه: غذاهای نشاسته دار نخورید

غذاهای نشاسته حاوی کربوهیدرات ها هستند و، همانطور که در بالا توضیح داده شد، می توانند در برنامه غذایی شما قرار گیرند. غذاهایی با فیبر بالا، کربوهیدراتهای فرآوری شده کمتر برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما مفید هستند.

تصور اشتباه:  هرگز دسر نخواهید خورد

بروید وبخورید و از آن لذت ببرید از یک تکه کیک یا کوکی در حال حاضر وحتی اگر شما مبتلا به دیابت هستید. کلید کنترل و تعدیل است. با توجه به تحقیقات محدود کردن خود  بیش از حد ممکن است در نهایت منجر به زیاده روی ر خوردن غذاها شود که اصلا مناسب نیست و خطر بیشتری برایتان دارد. فقط مراقب ذهنیت خود نیز باشید مثلا احساس گناه نکنید اگر یک نوشیدنی شیرین خوردید به جای ان می توانید مقادیر شکر خود را در بقیه روز کنترل کنید. به طور متوسط ​​فرد باید حدود 45 تا 60 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی بخورد، ADAاین مقدار را توصیه می کند. شما می توانید با جستجوی بسیاری از دستور العمل های موجود در اینترنت، نسخه های سالمتر و کم کربوهیدرات بسیاری از غذاهای شیرین را پیدا کنید.

تصور اشتباه: میوه بد است

هیچ میوه ممنوعه در رژیم غذایی دیابتی ها وجود ندارد. در حالی که درست است که بعضی از میوه ها حاوی قندهای طبیعی بیشتری نسبت به دیگران هستند،اما اگر  بخشی از آن را بخورید، می توانید از هر یک از آنها لذت ببرید. با توجه به درمانگاه Mayo، یک تکه از هر نوع میوه حاوی حدود 15 گرم کربوهیدرات است.

به عنوان مثال این مقادیر برای شما سلامت را به همراه دارند:

  • ·        2/1 موز متوسط
  • ·        2/1 فنجان انبه
  • ·        4/3 فنجان آب آناناس
  • ·        4/1فنجان توت فرنگی
  • ·        2 قاشق غذا خوری میوه خشک شده

تصور اشتباه: محصولات بدون قند سالم هستند

تقریبا هر یک از مغازه های فروشگاهی را بچرخانید و شما می توانید غذاهای فرآوری شده بدون قند را انتخاب کنید. اما فرض نکنید که یک برچسب بدون قند روی یک محصول نشانه سالم بودن آن است. این بسته ممکن است هنوز هم حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، چربی و کالری باشد. اطمینان حاصل کنید که برچسب غذا برای محتوای کربوهیدرات و چربی را بررسی کردید.

منبع: الودکتر

بهترین رژیم افراد دیابتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ