راه های تشخیص و درمان شپش سر

atoosamirzavandi
شپش سر موجب ایجاد خارش پوست سر می شود اما این اتفاق ممکن است به دلایل دیگر نیز رخ دهد ونشان دهنده وجود شپش نباشد مثل شوره، اگزما یا حتی آلرژی به شامپو یا دیگر محصولات آرایشی مو

شپش چیست؟

شپش یک حشره بسیار کوچک است بر اثر تماس انسان ها با یکدیگر منتقل می شود. بخصوص کودکان بیشتر در معرض انتقال شپش قرار دارند.

در موردعلائم شپش در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری را کسب خواهید کرد.

انواع شپش

سه نوع شپش وجود دارد. این شپش ها جز خانواده انگل ها محسوب می شوند اما هر کدام تفاوت هایی با یکدیگر دارند:

  • می توانید شپش ها را روی پوست سر، گردن و گوش ها ببینید.
  • شپش های بدن ابتدا در لباس ها و تخت خواب پیدا می شوند و سپس به پوست بدن منتقل می شوند.
  • معمول ترین نوع شپش را در موها و پوست پیدا خواهید کرد.

خارش:

معمول ترین علائم شپش ایجاد خارش است. شپش می تواند کمی ایجاد آلرژی کند که حس خارش را در فرد به وجود می آورد. با این وجود ممکن است هیچ گونه خارشی احساس نکیند به ویژه اگر تعداد کمی از آن ها وارد بدن شما شده باشند. ممکن است که هیچ علائمی تا شش هفته در خود احساس نکنید.

دیگر نشانه ها:

علاوه بر خارش، شپش می تواند نشانه های دیگری نیز داشته باشد:

  • احساس این که چیزی روی پوست بدن، سر و موها در حال حرکت است.
  • احساس می کنید که خارش در بدن تان در حال پیشرفت است.
  • تحریک شدن
  • به سختی خوابیدن
  • ایجاد دانه های قرمز رنگ بر روی پوست سر، گردن، شانه ها یا دیگر نقاط بدن
  • مشاهده تخم شپش یا ذرات ریز سفید در موها
  • تخم شپش بر روی ساقه مو مشاهده خواهد شد و شانه کردن آن ها بسیار سخت خواهد بود.

چگونه از وجود شپش آگاه شویم؟

شپش سر موجب ایجاد خارش پوست سر می شود اما این اتفاق ممکن است به دلایل دیگر نیز رخ دهد ونشان دهنده وجود شپش نباشد مثل شوره، اگزما یا حتی آلرژی به شامپو یا دیگر محصولات آرایشی مو. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید چگونه از وجود شپش باید با خبر شد به ویژه در کودکان.

ابتدا، موهای کودک را خیس کنید. این کار باعث می شود که شپش ها حرکت شان کند تر شود و بهتر آن ها به دام انداخت. از شانه ای که دندانه های آن مناسب موی کودک است استفاده کنید و بخشی از موها را از هم جدا کرده و نور به موها بتابانید. به کمک شانه به دنبال شپش ها بگردید.

اگر کودک دچار شپش شده باشد موجودات بسیار کوچک و قهوه ای با سایز به اندازه کنجد در حال گردش در موها هستند یا به ساقه آن ها چسبیده اند.

ممکن اسن که مطمئن نباشید چیزی که می بینید شپش است یا آلودگی یا تخم شپش. شپش و تخم آن را به سختی می توان با شانه زدن موها بیرون آورد در حالی که آلودگی را به راحتی می توانید.

پیش گیری از تکثیر شپش در خانه:

شپش سر مسری است. باید اقداماتی برای جلوگیری از پخش شدن شپش ها در خانه انجام دهید. وسایل شخصی مثل بروس، کلیپس مو، شانه و کلاه را به اشتراک نگذارید. لباس ها را به طور مرتب و لایه لایه بگذارید.

اگر احساس می کنید که شپش های کمی در خانه وجود دارند، زمین و وسایل خانه را با مکش تمیز کنید سپس روی آن ها را برای دو هفته با روکش پلاستیکی بپوشانید.

جلوگیری از انتشار شپش در مدرسه:

جلوگیری از انتشار شپش در مدرسه کار بسیار سختی است. می توانید از کودک خود بخواهید که هنگام بازی از ارتباط سر خود با سر دیگر دوستانش خود داری کند. از کلاه و لباس دیگران استفاده نکند و لباسش را به کسی قرض ندهد. شاید از این طریق بتوان از انتشار شپش جلوگیری کرد.

با این وجود، ممکن است که کودک شما در معرض ابتلا به شپش قرار داشته باشد. پس بهترین حالت برای درمان این نشانه ها می توانید به پزشک مراجعه کنید و از داروهای تجویز شده استفاده کنید.

درمان شپش سر:

می توانید شپش را با استفاده ازداروهای OTC درمان کنید. همچنین از شامپوهایی که حاوی این عناصر هستند از جمله پیرترین یا پرمترین می توانید استفاده کنید.

داروهایی که پزشک ممکن اس تجویز گند عبارت است از:

  • مالاتین که قبل از شستن موها به پوشت سر باید زد.
  • لوسیون الکل بنزیل که برای مو و پوست سر تجویز می شد  10 دقیقه قبل از شستن موها باید به آن زد.
  • شامپو لیندان
  • مطمئن شوید که برچسب داروها را به دقت خوانده اید و آن ها را طبق دستور استفاده می کنید.

مراجعه به پزشک:

اگر مطمئن نیستید و یا یکی از اعضای خانواده دچار شپش شده است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با زیر نور قرار دادن سر متوجه خواهد شد که مبتلا به شپش شده اید یا نه. اگر شپش داشته باشید باید مراقبت های لازم را به جا بیاورید تا از انتشار شپش جلوگیری کنید. لباس ها، حوله و تمام وسایل شخصی خود را بشویید و از داروهای تجویز شده استفاده کنید.

منبع الو دکتر

درمان قطعی شپش سر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ