اسن پنج سبزی را حتما مصرف نمایید

تاثیر سبزیجات بر سلامتی را دست کم نگیرید.سبزیجاتی که می تواند برای بدن و سلامتی آن بسیار مهم و مفید باشند را در ادامه این مطب از الودکتر بخوانید.

سبزیجات

در جوامع امروزی تلاش برای بالا بردن سطح سلامتی بدن یکی از دغدغه های افرادی است که به زندگی و بدن خود اهمیت می دهند.همانطور که شاید بسیار شنیده باشید،سبزیجات از جمله موادی است که در همه زمینه های تغذیه ای و سلامت توصیه میشوند.

با وجود اینکه تمامی سبزیجات دارای خواص عالی می باشند اما تعدادی از آن ها دارای خواص بیشتری نسبت به سایر سبزیجات می باشند.درادامه این مطلب از الودکتر با سبزیجاتی که دارای خواص بسیار زیادی هستند و مصرف آن برای بدن بسیار لازم است آشنا شوید.

سبزیجات مفید برای سلامت بدن

1-کلم پیچ

مانند سایر سبزیجات ، کلم برای معیارهای سلامتی ، از جمله چگالی مواد مغذی و محتوای آنتی اکسیدان شناخته شده است.

یک فنجان (67 گرم) کلم خام حاوی مقدار زیادی از ویتامین B، پتاسیم، کلسیم و مس است.

این همچنین تمام نیاز روزانه بدن برای ویتامین A، C و K (21) را تامین می کند.

با توجه به مقدار زیاد آنتی اکسیدان ها، کلم می تواند در ارتقای سلامت قلب مفید باشد..

2- نخود سبز

نخود سبز از سبزیجات نشاسته ای است. این بدان معنی است که آنها مقدار بیشتری از کربوهیدرات و کالری بیشتری نسبت به سبزیجات غیر نشاسته دارند و ممکن است در هنگام مصرف مقادیر زیادی در میزان قند خون تاثیر بگذارند.

با این وجود، نخود سبز فوق العاده مغذی است.

یک فنجان (160 گرم) نخود سبز پخته حاوی 9 گرم فیبر، 9 گرم پروتئین و ویتامین A، C و K، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و فولات (24) است.

نخود فرنگی ها با داشتن فیبر زیاد با افزایش باکتری های مفید در روده و ترویج حرکات منظم روده از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند.

علاوه بر این، نخود فرنگی غنی از ساپونین ها، یک گروه از ترکیبات گیاهی است که به علت اثرات مفید آن ضد سرطان شناخته می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که با کاهش رشد تومور و ایجاد مرگ سلولی درسلول های سرطانی، ممکن است در کاهش سرطان کمک کند.

3- کلم قرمز

این سبزی متعلق به خانواده گیاهان cruciferous است و مانند خویشاوندانش دارای آنتی اکسیدان ها بوده و خواص زیادی برای سلامتی دارد

.

یک فنجان (89 گرم) کلم قرمز خام حاوی 2 گرم فیبر و همچنین 85 درصد از نیاز روزانه ویتامین C  بدن را تامین میکند.

کلم قرمز نیز در آنتوسیانین ها، گروهی از ترکیبات گیاهی است که کمک به رنگ متمایز آن می کند و همچنین مجموعه ای از مزایای سلامتی را شامل می شود.

در یک مطالعه حیوانی سال 2012، موشها با رژیم غذایی طراحی شده برای افزایش سطح کلسترول و افزایش میزان پلاک در شریان ها تغذیه شدند. سپس به موشها عصاره کلم قرمز داده شد.

این مطالعه نشان داد که عصاره کلم قرمز قادر به جلوگیری از افزایش سطح کلسترول خون و محافظت در برابر آسیب به قلب و کبد  است.

این نتایج توسط مطالعات دیگر حیوانی در سال 2014 نشان داد که کلم قرمز می تواند باعث التهاب و جلوگیری از آسیب های کبدی در موش های صحرایی با رژیم غذایی با کلسترول بالا باشد.

.

4- زنجبیل

ریشه زنجبیل به عنوان ادویه در خیلی جاها، از غذاها تا دسر استفاده می شود.

از لحاظ تاریخی، زنجبیل نیز به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری حرکتی مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات متعدد تأثیرات مثبت زنجبیل را بر حالت تهوع تأیید کرده است. در بررسی ای که شامل 12 مطالعه و نزدیک به 1300 زن باردار بود، زنجبیل به میزان قابل توجهی کاهش دهنده تهوع نسبت به داروها بود

.

زنجبیل همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند در درمان اختلالات مرتبط با التهاب مانند آرتریت، لوپوس یا نقرس مفید باشد .

در یک مطالعه شرکت کنندگان مبتلا به استئوآرتریت که با عصاره مرکبات تحت درمان قرار گرفتند، درد زانوآنان کاهش یافت وکاهش در علائم دیگردیده شد.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که زنجبیل نیز در درمان دیابت کمک می کند.

مطالعه ای درسال 2015 نشان داد که اثرات مکمل های زنجبیل بعد از 12 هفته بر روی دیابت در کاهش سطح قند خون موثر بود.

5- مارچوبه

این گیاه بهاره سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است، و علاوه برآن در رژیم غذایی نیز عالی است.

فقط نصف فنجان (90 گرم) مارچوبه یک سوم از نیازهای روزانه از سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین را فراهم می کند

دریافت کلسترول کافی از منابع مانند اسپارک می تواند از بیماری محافظت کند و از حوادث دوران بارداری وازعوارض زایمان در طول بارداری جلوگیری کند.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می دهند که مارچوبه ممکن است با حمایت از عملکرد متابولیک و حفاظت از آن در برابر سمیت، به کبد نفوذ کند

منبع :الودکتر

چرا مصرف منظم مرکبات مهم است؟

یک بار دیگر خواص درمانی مرکبات را مرور کنیم

خواص دارویی مرکبات

.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ