علل تب و گرمای بدن

گرمای بدن یا همان تب می تواند در هر فصلی چه زمستان و چه تابستان برایتان رخ دهد و شما فقط کافیست علل ایجاد ان و همچنینی راه های کاهش ان را بدانید حتی گاهی تب نشانه یک بیماری است.

 به گزارش الودکتر: دمای بدن توانایی بدن را برای تولید و خلاص شدن از گرما را اندازه گیری می کند. دمای طبیعی معمولا به عنوان 98.6 درجه فارنهایت نقل می شود، اما می تواند کمی کمتر یا بالاتر باشد. میانگین دمای بزرگسالان بین 97.8 درجه فارنهایت و 99.0 درجه فارنهایت است. معمولا، هیپوتالاموس و سیستم عصبی اتونومیک بدن شما را در یک درجه یا دو درجه حرارت طبیعی نگه می دارد. با این حال، زمانی وجود دارد که حرارت بدن شما افزایش می یابد. این وضعیت به عنوان استرس گرما شناخته می شود. استرس گرما ممکن است به علت گرمای شدید، مواد غذایی خاص یا سایر عوامل باشد. در ادامه  در مورد علل گرمای بالای بدن می خوانید.

دلایل افزایش دمای بدن

عوامل متعددی می توانند باعث افزایش دمای بدن شما شوند. در اینجا چند دلیل رایج برای استرس گرما وجود دارد:

  • داشتن یک بیماری التهابی مانند عفونت. چنین بیماری می تواند شما را به تب، که یکی از نشانه های چیز غیر معمول در بدن شما ااست برساند.
  • اختلال تیروئید شناخته شده به عنوان هیپرتیروئیدی است. این باعث می شود بدن شما بیش از حد تولید هورمون تیروئید تولید کند.
  • صرف کردن زمان زیادی در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب. به خصوص اگر نور مستقیم خورشید نیز بوده باشد یا فعالیت بدنی انجام داده اید.
  • پوشیدن لباس های مصنوعی تنگ،نامناسب. این نوع پارچه ها رطوبت را تسخیر کرده و به راحتی نفوذ نمی کنند، مخصوصا اگر آنها تنگ باشند.
  • خوردن غذای تند و یا سرخ شده. علاوه بر این، آجیل، گوشت و دیگر مواد غذایی با پروتئین بالا می تواند به افزایش گرما کمک کند.
  • مصرف نوشیدنی ها با کافئین یا الکل.
  • انجام تمرینات شدید فیزیکی این می تواند باعث افزایش گرما شود زیرا عضلات فعال می شوند و فعالیت گردش خون مرتبط با آن باعث گرمای زیادی می شوند.
  • داشتن شرایط خاص پزشکی که بر بدن شما تاثیر می گذارد، مانند انواع آرتریت، لوسمی و اختلالات عصبی.
  • مصرف داروهایی که باعث بالا رفتن دمای بدن می شوند، مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، مواد مخدر و آنتی هیستامین ها.
  • از دست دادن آب بدن می تواند توانایی بدن شما برای عرق کردن را کاهش دهد و از دمای طبیعی را افزایش دهد.

چگونگی کاهش سرعت حرارت بدن

شما احتمالا میدانید که وقتی استرس گرمایی دارید مهم است که بدن را با آب بشویید. بسیاری از روش های دیگر نیز برای کاهش حرارت بدن شما به سرعت وجود دارد. درمان های خانگی زیر راه های آسان و موثر برای کاهش گرما هستند.

حمام سرد

قرار دادن پاهای خود در یک حمام آب سرد، بدن شما را خنک می کند و به شما اجازه می دهد تا به عقب برگردید و استراحت کنید. نگران نباشید آب سرد و یخچال ها را به تشت آب اضافه کنید. پاهای خود را در آن بگذارید و تا 20 دقیقه خیس کنید. اضافه کردن چند قطره روغن اسانس نعنا به اثر افزودن خنک کننده نیز بی تاثیر نیست.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل  یک راه عالی برای تازه کردن و احیای بدن شما است. ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت ها در آب نارگیل آن را یک روش موثر برای دوباره مرطوب کردن بدن شما می کنند و انرژی بدن خود را هنگامی که دچار استرس گرما می شوید، به شما باز می گرداند. آب نارگیل مزایای دیگری نیز دارد.

نعناع تند

نعناع به دلیل ویژگی های خنک کننده آن به علت محتوای منهول بالا آن است که موجب احساس خنک شدن می شود. شما می توانید یک چای نعناع گرم یا یخ زده تهیه کنید و آن را در طول روز بخورید. در حالی که چای داغ ممکن است به شما احساس گرم تر شدن دهد، نوشیدن نوشیدنی های گرم ممکن است به شما کمک کند که بیشتر عرق کنید و بدن خود را خنک نگه دارید.

تغذیه با مواد غذایی

خوردن مقدار زیادی مواد غذایی با مقدار زیاد آب. میوه ها مانند هندوانه و توت فرنگی گزینه های خوبی هستند. سعی کنید از سبزیجات زیادی مانند کرفس، خیار و گل کلم استفاده کنید. شما می توانید این غذاها را در سالاد خام بخورید. در عوض، کمی یخ را اضافه کنید تا آنها را به یک ترکیب خنک کننده تبدیل کنید زیرا ماست نیز یک غذای خنک است.

سیتالین نفس کشیدن

این تکنیک تنفس یوگا، اثر خنک بر بدن و ذهن شما دارد. این تنفس به شما کمک می کند تا از لحاظ جسمی و ذهنی آرام و خنک شوید.

برای انجام این تنفس:

  • در موقعیت راحت نشسته.
  • زبان خود را بیرون بیاورید و لبه های بیرونی را با هم مانند یک نان هات داگ رول کنید.
  • اگر نمی توانید زبانتان را رول کنید بهتر است لب هایتان را به این حالت درآورید.
  • به آرامی هوا را از طریق دهان خود را وارد کنید.
  • سپس از طریق بینی بیرون بیاید.
  • این یک دور است.
  • همچنان تا 5 دقیقه تنفس کنید و این کار را انجام دهید.

منبع: الودکتر

روشی جالب برای پایین آوردن تب بدون دارو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ