آیا روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی پوست مناسب است؟

روغن نارگیل یک روغن طبیعی و مفید برای پوست است که می توانید به راحتی جذب پوست شود. استفاده از روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی یک روش قدیمی و کار آمد است که درادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

قرار گرفتن در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش خورشید برای مدت طولانی می تواند موجب آفتاب سوختگی های دردناک پوست شود. روغن نارگیل به عنوان یک درمان خانگی برای آفتاب سوختگی توصیه شده است. اما آیا این روش کار آمد است؟ در ادامه به مزایای روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی بیشتر اشاره شده است.

مزایای روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

روغن نارگیل برای درمان بسیاری از بیماری های پوست مانند درماتیت و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. طرفدارای روغن نارگیل ادعا می کنند که این روغن می تواند به خنک شدن و تسکین آفتاب سوختگی و علائمی مانند خارش و پوست انداختن کمک کند.

این باور می تواند درست باشد زیرا روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع شده است که برای پوست شما مناسب است. پوستی که به دلیل قرار گرفتن در مقابل آفتاب آسیب دیده است، خشک می شود و خارش پیدا می کند، بنابراین استفاده از روغن نارگیل ممکن است به رفع این علائم با ذخیره کردن رطوبت کمک کند.

روش استفاده از روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی پوست

روغن نارگیل را بعداز اولین نشانه های آفتاب سوختگی بر روی پوست قرار ندهید، در عوض، یک کمپرس سرد و یا حوله ی مرطوب را برای مدت 15 دقیقه بر روی منطقه ی آسیب دیده قرار دهید. شما همچنین می توانید یک حمام و یا دوش خنک بگیرید. زمانیکه پوست خنک می شود (ممکن است چندین ساعت طول بکشد) روغن نارگیل را به قسمت های آفتاب سوخته بمالید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که ثابت کند روغن نارگیل به طور خاص به آفتاب سوختگی و یا سوختگی های پوست کمک می کند. با این حال، در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، نشان داد که استفاده از لوسیون ها یا ترکیبات دیگر حاوی لیپید (چربی)، می تواند زمان بهبودی و خشکی پوست را کاهش دهد. اسید لوریک دک چربی اشباع در روغن نارگیل است. طبق بررسی های انجام شده، مشخص شده است که اسید لوریک دارای خاصیت ضد باکتریایی در برابر بسیاری از باکتری استو به طور ویژه استفاده از روغن نارگیل می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

قبل از استفاده ار روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی باید به این موارد توجه کنید:

روغن نارگیل نباید به عنوان اولین درمان برای آفتاب سوختگی استفاده شود. با این وجود، ممکن است پس ازخنک کردن پوست پس از آفتاب سوختگی با کمپرس سرد و یا آب خنک، استفاده از روغن نارگیل مفید باشد. استفاده از روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی یک روش درمانی قدیمی است. پیش فرض این است که به کار بردن آن، مانع از قرار گرفتن پوست در برابر هوا، باکتری ها و عفونت می شود. اما همه ی روغن ها خواص یکسانی ندارند. استفاده از روغن هایی که به راحتی جذب نمی شوند مانند روغن پخت و پز یا کره، ممکن است در واقع حرارت را به دام اندازد و سوختگی و درد را افزایش دهد. با این وجود، روغن نارگیل به راحتی جذب پوست می شود و ممکن است عوارض جانبی نداشته باشد.

آفتاب سوختگی های خفیف در صورت عدم درمان، می تواند در مدت کمی از بین برود. با این حال، سوختگی های درجه دو یا درجه سه نیاز به درمان دارند و زمان بیشتری برای بهبودی لازم دارند. در صورتی که آفتاب سوختگی شما شامل موارد زیر باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • آفتاب سوختگی بیشتر قسمت های بدن شما را پوشش دهد.
  • آفتاب سوختگی موجب بروز مشکلات شود.
  • شما تب، لرز و یا سردرد دارید.
  • تهوع یا استفراغ دارید.
  • درد شدید را احساس می کنید.
  • شما علائمی از عفونت مانند تورم، افزایش درد، ریزش مو و یا خط های قرمزی بر روی بدن دارید.

برای جلوگیری از بدتر شدن آفتاب سوختگی، تاز مان بهبودی بهتر است از قرار گرفتن در مقابل آفتاب پرهیز کنید. آفتاب سوختگی خطر ابتلا به کم آبی را افزایش می دهد، بنابراین تا زمانی که پوست شما بهبود می یابد مایعات بیشتری مصرف کنید.

ایجاد واکنش های آلرژیک با روغن نارگیل بسیار نادر است، اما می تواند رخ دهد اگر پس از استفاده از روغن نارگیل، بثورات ریز، قرمزی و یا خاش داشتید، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک در مورد آن مشورت کنید.

سخن آخر

درمان های آفتاب سوختگی، پوست آسیب دیده را درمان نمی کنند اما ممکن است ناراحتی های پوست سوخته شده را کمتر کنند. شواهد نشان می دهد که روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی موثر است. روغن نارگیل ممکن است به مرطوب کردن پوست و درمان خارش و لایه برداری کمک کند. اما زمانی استفاده از آن امن و بی خطر است که پس از خنک شده پوست استفاده شود. بهتر است که شما برای پوست خود تنها روغن نارگیل ارگانیک را استفاده کنید. سایر انواع روغن نارگیل ممکن است سفید باشند، حاوی سایر روغن ها باشند و یا از مواد شیمیایی در طول فرآیند استخراج روغن استفاده شده باشد.

منبع: الو دکتر

سریع ترین راه درمان آفتاب سوختگی پوست

درمان آفتاب سوختگی در خانه

طرز تهیه ماسک درمان آفتاب سوختگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ