درد کبدی

کبد چرب می تواند برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کند. درد کبد می تواند شما را از پا دراورد اما اگر علائم آن را بشناسید می توانید به خوبی درد را کنترل کنید تا بتوانید بیماری های ناشی از کبد را کنترل کنید.

به گزارش الودکتر: درد کبدی می تواند چندین فرم داشته باشد. اکثر مردم این احساس را  می کنند که دربالای سمت راست این درد وجود دارد. درد کبدی می تواند شما را به نفس تنگی بیندازد. گاهی اوقات این درد با تورم همراه است، و گاهی اوقات افراد در معرض درد کبد در پشت و یا در تیغه سمت راست خود احساس می کنند. کبد مواد مغذی غذایی را به محصولاتی تبدیل می کند که برای بدن ما لازم است تا به درستی عمل کنیم. کبد همچنین یک عضو سم زدا نیز است. هنگامی که احساس درد را از کبد خود احساس می کنید، این نشانه ای است که در بدن شما اتفاق می افتد که باید به آن توجه کرد.

علل احتمالی

علل احتمالی و شرایط مرتبط عبارتند از:

  • مصرف الکل بیش از حد
  • هپاتیت
  • بیماری کبدی چربی غیرالکلی
  • سیروز
  • سندروم ری
  • هموکروماتوز
  • سرطان کبد

بیماری کبد یک بیماری غیر معمول نیست. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 3. 9 میلیون بزرگسال مبتلا به سرطان در ایالات متحده با بیماری کبد تشخیص داده می شوند.

هپاتیت، بیماری کبدی چربی غیر الکلی (NAFLD) و مصرف الکل بیش از حد شایع ترین علل مشکلات کبدی هستند. درد کبدی همچنین می تواند نشانگر سیروز، سندرم ری، سرطان کبد  باشد. گاهی اوقات درد در ناحیه کلی کبد احساس می شود در واقع در مسائل مربوط به کیسه صفرا، پانکراس یا کلیه ها ایجاد می شود. ما هنوز در مورد بیماری های کبدی بیشتر در حال یادگیری هستیم، از جمله اینکه چه چیزی آنها را تحریک می کند و چگونه بهترین آنها را درمان می کند. اما اگر درد شما بدون تشخیص وجود نداشته باشد، نمی توانید از هیچ روش تحقیق یا درمان جدیدی که در دسترس شما است، بهره مند شوید.

علائم متداول مرتبط

هنگامی که کبد شما هر نوع مشکلی را تجربه می کند، علائمی وجود دارد که تمایل به درد دارند. کار کبد این است که سم زدایی کند و کمک به  تبدیل مواد غذایی مواد مورد نیاز بدن شما کند. اگر کبد شما تحت تأثیر هر گونه بیماری قرار گیرد، این فرآیندها به طور موثر انجام نمی شود.

این بدان معنی است که بدن شما با نشان دادن نشانه های سمیت واکنش نشان می دهد.

علائم مرتبط با درد کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • زرد شدن پوست
  • ادرار قهوه ای تیره
  • تورم در مچ پا یا پاها
  • خارش پوست
  • از دست دادن اشتها

درمان درد کبد

اگر در صبح بعد از یک وعده غذایی سنگین یا یک شب نوشیدن الکل احساس درد کبدی داشته باشید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید از غذاهای چرب یا سنگین برای چند روز جلوگیری کنید. اگر درد بیش از چند ساعت باقی بماند، باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر در معرض تهوع، سرگیجه یا همراه با درد کبدی هستید، ممکن است به مراقبت اضطراری نیاز داشته باشید.

تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی

درمان درد کبد شما بستگی به آن علتی دارد که باعث ایجاد آن شده است. درمان بیماری کبد شما احتمالا با توجه به آنچه که می خورید و نوشیدید، شروع می شود. کبد یکی از اندامهای اندک بدن است که می تواند خود را ترمیم و بازسازی کند. تحقیقات بر روی کبد موش نشان داده است که رژیم غذایی کم پروتئین باعث کاهش قابل توجهی در حجم کبد می شود، اما بعد از اینکه پروتئین کافی به رژیم غذایی اضافه می شود، برخی از تغییرات آسیب کبدی امکان پذیر است. تغییرات دیگر شیوه زندگی، مانند کاهش وزن و کاهش کلسترول، اولین خطوط دفاعی دیگر است که در مورد علت درد کبد به کار می رود. بیماری کبد چرب غیرطبیعی تقریبا به طور انحصاری توسط تغییر رژیم غذایی و ورزش شما مدیریت می شود.

داروها

اگر درد کبدی را تجربه کرده اید، ممکن است وسوسه شوید که از داروهایی مثل استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید. با این حال، شما نباید این کار را کنید. کار کبد فیلتر کردن سموم است و مصرف استامینوفن تنها سیستم رابدترمی کند، زیرا استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند. اگر مشکل کبد شما جدی باشد، مصرف داروهای مسکن شما در خانه می تواند باعث واکنش بدتر شود. هنگامی که وضعیت کبد شما تشخیص داده شده است، احتمالا داروهای تجویزی را برای کنترل وضعیت و کاهش درد خواهید داشت. داروهای ضد ویروسی هپاتیت B برای درمان بیماری های مزمن مانند لامووودین (Epivir) و آدفوویر (هپسا) وجود دارد.

مدیریت سرطان کبد

اگر درد کبد شما به علت سرطان کبد ایجاد شود، پزشک شما به شما توصیه می کند که بهترین راه برای جلوگیری از گسترش سرطان شما چه می تواند باشد. به احتمال زیاد شما نیاز به ارجاع به انکولوژی دارید و بسته به نوع، سرطان در کبد می تواند مهاجم و سریع رشد کند. در بعضی موارد آسیب به کبد از هپاتیت، استامینوفن یا دیگر قرار گرفتن در معرض سم، سرطان یا الکل، است که شاید درمان برای آنها غیر ممکن باشد. در این موارد، ممکن است پزشک شما پیوند کبد را به عنوان بهترین گزینه درمان تان توصیه کند.

منبع: الودکتر

موثرترین راه درمان کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ