علل احساس گرمی در زنان

mahdie.mohtashami
زنان بعد از سپری کردن دوران خاصی در زندگی خود احساس گرمی شدید می‌کنندو شما نیز اگر جز افرادی هستید که احساس گرگرفتگی و گرمای شدید می کنید بهتر است این مقاله را مطالعه فرمایید.

بدن هر انسان متفاوت است و ممکن است بدن هر شخص متفاوت تر از دیگری عمل کند. ورزش مثال خوبی برای این عملکرد بدن است. بعضی از انسان‌ها بعد از دوچرخه سورای به مدت طولانی بدن خشکی دارند و بعضی دیگر بعد از پله بالا رفتن احساس خیسی کامل می‌کنند.

مهم و قابل توجه در این می‌باشد که شما بدانید این تفاوت‌ها، آنچه را که واقعا هستید و عملکرد متفاوت بدن شما را نشان می‌دهد. با این حال، احساس داغی بیش از حد معمول بدون هیچ دلیل مشخص، گاهی اوقات نشانه ای از چیز دیگری در بازی است.

علل احساس گرمی همیشگی در زنان

یائسگی

احساس گرمی  بسیار زیاد در یک لحظه از شایع‌ترین علائم یائسگی می‌باشد که در بین 4 زن، 3 نفر آن را احساس می‌کند. احساس گرما در یک لحظه کی تواند یکسال قبل و یکسال بعد از آخرین پریود رخ بدهد اما به طور معمول  می‌تواند 14 سال به طول بینجامد.

پزشکان نمی دانند چرا در هنگام انتقال یائسگی، گرگرفتگی ها بسیار رایج هستند، اما با تغییر سطح هورمون ارتباط دارد. زمانی که احساس گرمای شدید به سراغ زنان می آید موارد زیر را نیز تجربه می‌کنند:

احساس ناگهانی گرما شدید، به خصوص در بدن فوقانی شما

سوزش یا قرمزی در صورت و گردن

لکه های قرمز بر روی بازوی، پشت و یا قفسه سینه

عرق کردن شدید

لرزش سرد پس از گرما

 

پرهیونوپوز

یائسگی به طور رسمی زمانی آغاز می‌شود که فرد 12 ماه دوران پریودی خود را دیگر تجربه نمی کند. سال‌های قبل از این اتفاق به عنوان پرهیونوپوز شناخته می‌شود. در طول این دوره گذار، سطح هورمون شما بدون هشدار تغییر می کند. هنگامی که سطح هورمون شما کاهش می‌یابد، ممکن است علائم یائسگی را تجربه کنید، از جمله گرگرفتگی یکی از همین نشانه ها می‌باشد.

پرهیونوپوز معمولا در اواسط تا اواخر 40 سالگی شروع می شود و حدود چهار سال طول می کشد.

سایر علائم پرهننسپوز عبارتند از:

دوره هایی از دست رفته یا نامنظم

دوره هایی که طولانی تر یا کوتاه تر از معمول است

دوره های با خونریزی بسیار کم یا با خونریزی بسیار زیاد

 

نارسایی اولیه تخمدان

نارسایی اولیه تخمدانی، همچنین به عنوان نارسایی زودرس تخمدان شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که تخمدان شما قبل از 40 سالگی به درستی کار نکند.

هنگامی که تخمدانها به درستی کار نمی کنند، به اندازه کافی استروژن تولید نمی کنند. این می تواند نشانه های نارسایی یائسگی، از جمله گرگرفتگی باشد.

سایر علائم نارسایی تخمدان در زنان زیر 40 سال عبارتند از:

دوره های نامنظم یا از دست رفته

خشکی واژن

مشکل باردار شدن

میل جنسی کاهش می یابد

مشکل تمرکز

اگر علائم یائسگی دارید و شما زیر 40 سال سن دارید، قرار ملاقات را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود قرار دهید.

PMS

PMS مجموعه ای از علائم جسمی و عاطفی است که اکثر زنان در روزهای قبل از دوره قاعدگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. در طول این مدت در چرخه تولید مثل (پس از تخمک گذاری و قبل از قاعدگی)، سطح هورمون پایین ترین نقطه آن بود. این تکه های هورمونی می تواند علائم بسیاری را شامل می شود، از گر گرفتگی و نفخ تا افسردگی و اضطراب.

برای بعضی ها، کاهش استروژن می تواند منجر به علامت بیشتر شود که معمولا با یائسگی همراه است: گرگرفتگی.

گرگرفتگی مرتبط با PMS ممکن است در هفته قبل از دوره شما نشان داده شود. احساس می کنند که یک موج شدید از گرما شروع می شود و در سمت چپ و گردن شما حرکت می کند. شما همچنین ممکن است عرق شدید داشته باشید و بعد از آن احساس سرما کنید.

بارداری

اگر چه گرگرفتگی معمولا با کاهش سطح هورمون همراه است، اما در حاملگی هم بسیار معمول است. نوسانات هورمونی که در زمان های مختلف در طول و بعد از بارداری اتفاق می افتد می تواند بر میزان تنظیم بدن شما در دمای بدن تاثیر بگذارد، که می تواند باعث احساس گرمی و عرق بیشتر از حالت طبیعی شود.

احساس گرمای شدید و لحظه‌ای در دوران بارداری به عنوان نشانه های گرم شدن شدن بدن در یک لحظه در دوران بارداری می باشد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 35 درصد از زنان در دوران بارداری خود احساس گرما و گرگرفتگی را تجربه می‌کنند.

بهترین زمان برای مراجعه به دکتر
اگر فکر می‌کنید هر کدام از شرایط بالا را تجربه کرده‌اید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا توصیه های پزشکی و بهداشتی لازم را کسب کنید. اما اگر در طول دوران زندگی خود از جمله کسانی بوده‌اید که همیشه احساس گرما و عرق کرده‌اید نگران نباشید.

با این حال اگر تغییرات شدیدی در خود احساس کردید مانند گرگفتگی یا عرق کردن در شب و هنگام خواب مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.  در صورت بروز هر یک از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

به طور منظم و زیاد، عرق های شبانه

سرگیجه یا غش کردن

کاهش وزن غیر قابل توضیح

ضربان قلب بی قاعده یا سریع

درد قفسه سینه

احساس درد شدید در بدن

درمان‌ خانگی گُرگرفتگی با پاپایا و آب لیمو

چطور از گرگرفتگی یائسگی جلوگیری کنیم؟

دلایل سوزش واژن و چگونگی درمان آن

خارش و سوزش واژن بین زنان امری شایع است و به طور معمول جای نگرانی ندارد. با این حال، خارش، سوزش و سوزش مداوم می تواند نشانه عفونت یا وجود یک بیماری زمینه ای دیگر باشد.

این شامل ناراحتی در هر نقطه در ناحیه واژن است، مانند موارد زیر:

لبیا

کلیتوریس

دهانه واژن

این علائم به طور ناگهانی شروع شده یا با گذشت زمان تشدید می شوند. سوزش و تحریک ممکن است مداوم باشد یا حین فعالیت هایی مانند ادرار یا مقاربت جنسی بدتر می شود. به گزارش هلث لاین، به خواندن برای آشنایی با علل احتمالی و سایر علائم ادامه دهید.

تحریک با مواردی که غیرمستقیم روی واژن تاثیر می گذارد

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره می توانند پوست حساس واژن را تحریک کرده و باعث سوزش و خارش شوند. محصولات عبارتند از:

پودر لباسشویی

صابون ها

دستمال رولی معطر

محصولات مربوط به حمام

پدهای قاعدگی

تحریک حتی می تواند ناشی از پوشاک خاص باشد، از جمله:

شلوار تنگ

جوراب شلواری تنگ با جنس نامرغوب

لباس زیر تنگ

علائم به محض شروع استفاده از یک محصول جدید نمایان می شود. اگر سوزش ناشی از لباس باشد سوزش و سایر علائم به تدریج ایجاد می شود، بنابراین از هرگونه محصول معطر یا عطر زده روی اندام تناسلی خود خودداری کنید. اگر علائم بعد از استفاده از محصول جدید ظاهر شد استفاده از آن را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم برطرف می شود یا خیر.

حتما بعد از حضور در استخر یا وان آب گرم حمام دوش بگیرید تا باکتری ها و مواد شیمیایی تحریک کننده بافت حساس اطراف واژن شسسته شود.

تحریک با مواردی که مستقیم روی واژن تاثیر می گذارد

تامپون ها، کاندوم ها، دوش ها، کرم ها، اسپری ها و سایر محصولاتی که داخل یا نزدیک واژن قرار می گیرند می توانند باعث سوزش واژن شوند. این محصولات ضمن تحریک دستگاه تناسلی باعث بروز علائم می شوند.

ساده ترین راه درمان قطع استفاده از محصولی تحریک کننده است. در صورت جدید بودن محصول شناسایی آن آسان تر است، بنابراین با توقف مصرف محصول و حذف علائم می توان به راحتی عامل آن را شناسایی کرد.

اگر روش پیشگیری از بارداری یا استفاده از کاندوم منبع تحریک است با پزشک خود در مورد گزینه های جایگزین مشورت کنید. برخی از کاندوم ها برای افراد دارای پوست حساس ساخته شده است. ممکن است برای همسرتان بهتر باشد حین مقاربت از آنها استفاده کند.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) شایع ترین عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله است. این عارضه زمان رشد بیش از حد یک باکتری خاص در واژن ایجاد می شود. علاوه بر سوزش ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

ترشح نازک سفید یا خاکستری رنگ

بوی شبیه ماهی به ویژه پس از رابطه جنسی

خارش در ناحیه خارج از واژن

در برخی موارد، BV بدون درمان برطرف می شود. با این حال، اکثر زنان برای تجویز آنتی بیوتیک ها باید به پزشک خود مراجعه کنند. حتما برای جلوگیری از عود عفونت دروه درمان خود را به طور کامل طی کنید.

عفونت قارچی

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت کودکان و توسعه انسانی، تقریبا 75 درصد از زنان حداقل یک بار عفونت قارچی را در طول زندگی خود تجربه می کنند.  این عارضه زمان رشد بیش از حد مخمر در واژن رخ می دهد. علاوه بر سوزش ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

خارش و تورم واژن

خارش، قرمزی و تورم فرج

درد هنگام ادرار کردن یا مقاربت

ترشح غلیظ و سفید رنگ شبیه پنیر

بثورات قرمز رنگ در خارج واژن

عفونت های مکرر قارچی به طور معمول با داروهای خانگی یا ضدقارچ بدون نسخه قابل درمان هستند. داروها اغلب شامل کرم ها، پمادها یا شیاف هایی هستند که در واژن قرار می گیرند، اما اگر مشکوک به عفونت قارچی هستید و برای نخستین بار با آن دست و پنجه نرم می کنید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از شرایط دیگر علائم عفونت قارچی را تقلید می کنند، بنابرایم تشخیص پزشک تنها راه تایید آن است.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری زمان ورود باکتری ها به مجاری ادراری یا مثانه رخ می دهد. این امر باعث احساس سوزش داخلی و دردناک هنگام ادرار می شود، همچنین ممکن است تجربه کنید:

میل شدید به ادرار کردن، اما هنگام تلاش ادرار کمی تولید می شود

تکرر ادرار

درد هنگام شروع جریان

ادرار با بوی قوی

ادرار کدر

ادرار قرمز یا صورتی روشن که ممکن است نشانه ای از وجود خون در ادرار باشد

تب و لرز

درد معده، کمر یا لگن

در صورت مشکوک بودن به عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید. وی با تجویز آنتی بیوتیک ها عفونت را از بین می برد. دقت داشته باشید هر دوز را حتی با وجود فروکش کردن علائم باید مصرف کنید. اگر آنتی بیوتیک به طور کامل مصرف نشود احتمال عود عفونت وجود دارد در مدت طول درمان مایعات فراوان بنوشید. آنتی بیوتیک ها تنها گزینه درمانی نیستند و پزشک شاید داروهای دیگری را نیز تجویز کند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در ایالات متحده است. این عارضه در زنان شایع تر از مردان است. بسیاری از زنان مبتلا به عفونت هیچ علامتی ندارند. هنگام ظهور علائم شامل موارد زیر است:

سوزش و خارش در ناحیه تناسلی

ترشحات نازک یا کف دار که می تواند شفاف، سفید، زرد یا سبز رنگ باشد

بوی بسیار بد

ناراحتی هنگام مقاربت و ادرار

درد زیر شکم

تریک با تجویز آنتی بیوتیک درمان می شود. در بیشتر موارد، یک دوز واحد تنها مورد لازم است. هم زن و هم مرد قبل از رابطه مجدد نیاز به درمان دارید. در صورت عدم درمان، تریک خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی را افزایش داده و منجر به بروز عوارض طولانی مدت می شود.

سوزاک

سوزاک به عنوان یک بیماری مقاربتی بین جوانان 15 تا 24 ساله رایج تر است. سوزاک مانند بسیاری از بیماری های مقاربتی به ندرت علائم ایجاد می کند. در بیشتر موارد، آزمایش بیماری های مقاربتی تنها راه مطمئن برای وجود آنها محسوب می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوزش خفیف در واژن

سوزش و تحریک دردناک هنگام ادرار کردن

ترشح غیرمعمول

خونریزی یا لکه بینی بین پریودها

سوزاک به راحتی با تجویز آنتی بیوتیک تک دوز درمان می شود. سوزاک در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز عوارض جدی مانند بیماری التهابی لگن و ناباروری شود.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا به عنوان یکی دیگر از بیماری های مقاربتی ممکن است مانند بسیاری از بیماری های دیگر این گروه علائمی نداشته باشد. هنگام ظهور علائم ممکن است احساس سوزش هنگام ادرار و ترشحات غیرطبیعی تجربه شود.

کلامیدیا با تجویز آنتی بیوتیک ها درمان می شود، اما در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب دائمی به سیستم تولید مثل شود حتی ممکن است باردار شدن را با مشکل مواجه کند. عفونت مکرر با کلامیدیا شایع است. هر عفونت بعدی خطر ابتلا به مشکلات باروری را افزایش می دهد.

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، از هر 6 نفر بین سنین 14 تا 49 سال یک نفر در ایالات متحده این بیماری را دارد. هنگام ظهور علائم اغلب خفیف هستند و ممکن است نادیده گرفته شوند. زخم های ناشی از تبخال تناسلی اغلب شبیه موهای جوش دار یا فرو رفته است. این تاول ها در اطراف واژن، راست روده یا دهان ایجاد می شوند.

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. این ویروس در بدن باقی می ماند. داروهای تجویزی می توانند خطر شیوع بیماری را کاهش داده و مدت زمان بیماری را کوتاه کنند. به خاطر داشته باشید اگرچه دارو علائم را کاهش می دهد، اما مانع از انتقال بیماری مقاربتی به همسرتان نمی شود، بنابراین با پزشک خود در مورد آنچه می توانید برای کاهش احتمال انتقال صحبت کنید.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. ویروس‌ پاپیلومای انسانی شایع ترین بیماری مقاربتی در ایالات متحده محسوب می شود. این زگیل ها ممکن است ظاهر شوند:

در فرج، واژن، دهانه رحم یا مقعد

به صورت برجستگی های سفید یا رنگ پوست

به صورت یک یا دو برآمدگی یا به صورت خوشه ای

هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. اگرچه زگیل تناسلی ممکن است بدون درمان خود به خود از بین برود. با این حال، برخی افراد ممکن است برای کاهش ناراحتی برداشتن آنها را انتخاب کنند. از بین بردن زگیل ها خطر انتقال عفونت به همسر خود را نیز کاهش می دهد.

مرکز کنترل پیشگیری و کنترل بیماری CDC، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا و سایر افراد توصیه می کنند نوجوانان قبل از شروع فعالیت جنسی واکسن ویروس‌ پاپیلومای انسانی را دریافت کنند. این ویروس با سرطان مقعد، دهانه رحم و سایر نواحی بدن مرتبط است.

لیکن اسکلروز

لیکن اسکلروز به عنوان یک بیماری پوستی نادر باعث ایجاد لکه های نازک و سفید رنگ روی پوست واژن می شود. این لکه ها به ویژه در اطراف فرج رایج هستند و می توانند زخم دائمی ایجاد کنند. زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به لیکن اسکلروز هستند، اما در زنان در هر سنی ممکن است ایجاد شود.

در صورت مشکوک شدن به لیکن اسکلروز به پزشک مراجعه کنید. وی با تجویز یک کرم استروئیدی قوی به کاهش علائم کمک می کند، همچنین پزشک باید مراقب بروز عوارض دائمی مانند نازک شدن پوست و اسکار باشد.

یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی کاهش استروژن می تواند علائم زیادی را ایجاد کند. سوزش واژن یکی از آنهاست. مقاربت حتی می تواند سوزش را بدتر کند، بنابراین روانکاری اضافی اغلب مورد نیاز است، همچنین ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

خستگی

گرگرفتگی

تحریک پذیری

بی خوابی

عرق شبانه

کاهش میل جنسی

در صورت تجربه علائم یائسگی به پزشک مراجعه کنید. وی مکمل های استروژن یا سایر درمان های هورمونی را برای تسکین علائم تجویز می کند. اینها به طور معمول به صورت کرم، قرص یا دوش واژن در دسترس هستند.

مکمل های هورمونی برای همه افراد گزینه مناسبی نیستند، بنابراین درباره گزینه مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

برخی دلایل سوزش واژن به خودی خود بهتر می شوند. با این حال، در صورت تداوم سوزش یا مشاهده علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، پزشک دارویی را برای درمان بیماری زمینه ای تجویز می کند. در برخی دیگر یک برنامه درمانی طولانی مدت برای درمان تدوین می شود.

مترجم: الهه زارعی

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ