فواید بی نظیر شیر شتر

در مقایسه با شیر گاوف شیر شتر دارای مواد مغذی بیشتری است. حتی اخیرا ثابت شده است که شیر شتر می تواند درمانی برای بیماران دیابتی باشد چرا که سطح قند خون افراد را کنترل می کند. در ادامه بیشتر می خوانید.

به گزارش الودکتر: برای قرن ها، شتر شیرین منبع مهمی برای تغذیه افراد محلی در محیط های خشن مانند بیابان بوده است. این شیر در حال حاضر به صورت تجاری در بسیاری از کشورها تولید و به فروش می رسد و همچنین به صورت آنلاین در نسخه های پودری و یخ زده موجود است. با وجود گاو و انواع مختلف شیرهای گیاهی و حیوانی، شما ممکن است برایتان سوال باشد  که چرا برخی از مردم شیر شتر را انتخاب می کنند.

در اینجا فواید شیر شتر را مرور خواهیم کرد.

غنی از مواد مغذی

شیر شتر غنی از بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامتی کلی بدن مهم هستند. هنگامی که مقدار کالری، پروتئین و کربوهیدرات مهم می شود، شیر شتر نسبت به شیر گاو قابل مقایسه نیست چرا که از مواد مغذی بیشتری بهره می برد. و، در چربی اشباع پایین تر و ویتامین C، ویتامین B، کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتر است .

شیر شتر نیز منبع خوبی از چربی های سالم مانند اسیدهای چرب بلند زنجیره ای، اسید لینولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که ازسلامت مغز و قلب  پشتیبانی کند.

نصف فنجان (120 میلی لیتر) شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 50
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 5 گرم
  • تیامین: 29٪ از ارزش روزانه (DV)
  • ریبوفلاوین: 8٪ از DV
  • کلسیم: 16٪ از DV
  • پتاسیم: 6٪ از DV
  • فسفر: 6 درصد DV
  • ویتامین C: 5٪ از DV

گزینه ای بهتر برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی شیر باشد

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع است که ناشی از کمبود لاکتاز است، آنزیم مورد نیاز برای هضم شکر در لبنیات به نام لاکتوز. این می تواند پس از مصرف محصولات لبنی  باعث التهاب، اسهال و درد شکمی شود.

شیر شتر حاوی لاکتوز کمتر از شیر گاو است، و این باعث می شود که بسیاری از افراد  تحمل لاکتوز این شیربرایشان آسان باشند.

یک مطالعه در 25 نفر با این شرایط نشان داد که تنها 2 نفر از واکنش خفیف به حدود 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر شترداشتند، در حالی که بقیه تحت تأثیر قرار نگرفته بودند

شیر شتر نیز دارای پروتئین متنوعی نسبت به شیر گاو است و به نظر می رسد که افراد مبتلا به آلرژی به شیر گاو بهترمی توانند این شیر را تحمل کنند. یک مطالعه در 35 کودک 4 تا 10.5 ساله با آلرژی شیر گاو خاطرنشان کرد که تنها 20 درصد از شیرهای شتر برای پوست حساس هستند. علاوه بر این، شیر شتر برای درمان اسهال ناشی از روتا ویروس برای صدها سال استفاده شده است. تحقیقات نشان می دهد که شیرشتر حاوی آنتی بادی هایی است که به درمان این بیماری اسهال کمک می کند که به ویژه در کودکان رایج است.

می تواند قند خون و انسولین را کاهش دهد

نشان داده شده است که شیر شتر به کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کمک می کند. شیر حاوی پروتئین های انسولین است که ممکن است مسئول فعالیت آنتی دیابتی است. انسولین یک هورمون است که به تنظیم قند خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که شیر شتر 52 عدد انسولین را در حدود 4 فنجان (1 لیتر) فراهم می کند. در مطالعه 2 ماهه در 20 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2، حساسیت به انسولین در بین کسانی که 2 فنجان (500 میلی لیتر) شیر شتر را مصرف می کردند کمتربود، اما در میان گروه شیر گاو بیشتر. مطالعه دیگری نشان داد که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که 2 فنجان (500 میلی لیتر) شیر شتر  در روز به علاوه رژیم غذایی، ورزش و درمان انسولین مصرف می کردند، سطح قند خون و انسولین پایین تر از مصرف کنندگان شیر گاو است. در واقع، بررسی 22 مقاله تحقیقاتی نشان داد که دو فنجان (500 میلی لیتر) در روز، دوز توصیه شده شیرشتر را برای بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت دارا است.

 با ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری مبارزه کند و ایمنی را افزایش دهد

شیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد  با ارگانیسم های بیماری مبارزه می کند. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر، لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین هستند، پروتئین هایی که می توانند شبیه خواص تقویت کننده ایمنی  به شیر مادر باشند. لاکتوفرین دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این مانع از رشد ، یک ارگانیسم است که می تواند عفونت های شدید را ایجاد کند. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی موش نشان داد که شیر شتر در برابر لکوپنی (تعداد گلبول های سفید خون کم) و سایر عوارض جانبی سیکلوفسفامید، یک دارو ضد سرطان سمی محافظت می شود. این نتایج از خواص تقویت کننده ایمنی شیر پشتیبانی می کند. تحقیقات بیشتری نشان می دهد که پروتئین پنیر شتر مسئول تواناییبرای مبارزه با موجودات مضر است. این ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد که به بدن شما کمک می کند تا از آسیب رادیکال های آزاد  جلوگیری کند.

منبع: الودکتر

تاثیر شیر شتر بر کنترل دیابت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ