بهترین جایگزین ها برای شیر

atoosamirzavandi
شیر فاقد چربی حاوی تمام ترکیبات شیر می باشد، پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی، اما بدون چربی های اشباع و کالری است. اگرچه، جذب برخی از ویتامین به دلیل کمبود چربی کاهش می یابد.

در سال های نه چندان دور تنها نوآوری که در طعم شیر انجام شد اضافه کردن سریال ها به آن بود. اما امروزه شیر گاو با طعم های متنوعی در بازار وجود دارد، شیر 2 درصد، یک درصد، فاقد چربی و حتی بدون لاکتوز.

برای افرادی که آلرژی دارند و یا نمی توانند قند شیر را تجزیه کنند جایگزین های خوبی به شمار می روند. شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر نارگیل جایگزین های گیاهی خوبی برای شیر می باشند. این نوع شیرها به طور گسترده در فروشگاه ها عرضه می شوند.

شیر بز کمتر در فروشگاه ها یافت می شود اما یک گزینه خوب برای جایگزین کردن شیر گاو محسوب می شود.

هر نوع شیر دارای فواید و مضراتی است و این بستگی به رژیم غذایی، سلامتی، نیاز به مواد مغذی یا ذائقه فرد دارد.

به عنوان مثال، کودکان بزرگتر از 2 سال، نوجوانان و زنان باردار نیاز به پروتئین ها، ویتامین D و کلسیم زیادی دارند. این ترکیبات به وفور در شیر گاو موجود است.

از طرف دیگر، افرادی که مراقب میزان کالری یا چربی های اشباع شده ورودی به بدن شان هستند از جمله افرادی که اضافه وزن دارند یا از بیماری های قلبی رنج می برند، باید به دیگر گزینه ها نیز توجه کنند. شیر گاو حاوی مقدار زیادی کالری و چربی اشباع می باشد که میزان آن بیشتر از شیر بز است.

به تفاوت های موجود بین انواع شیر توجه کنید تا بتوانید شیری که مناسب شما است را بیابید. با تمام تفاوت ها، شیری را انتخاب کنید که شیرین نباشد. شیر و جایگزین های شیر را ممکن است که توسط شیرین کننده های صنعتی شیرین کرده باشند.

شیر گاو:

شیر گاو شیری است که چربی های آن را جدا نمی کنند. یک فنجان شیر گاو حاوی:

  • 150 کالری
  • 12 گرم کربوهیدرات که به شکل لاکتوز ( قند شیر) وجود دارد
  • 8 گرم چربی
  • 8 گرم پروتئین

ترکیبات هیچ شیر طبیعی را جدا نمی کنند. بدین مفهوم که شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کلسیم می باشد. شیری که در امریکا فروخته می شود با ویتامین A, D به خوبی غنی می شود.

دیگر انواع شیر گاو حاوی مقدار مشابهی کربوهیدرات و پروتئین می باشند به همراه تمام یا بخشی از چربی آن ها. درحالی که یک فنجان شیر خالص حاوی 150 کالری می باشد، شیر یک درصد حاوی 110 کالری است و شیر بدون چربی حاوی 80 کالری است.

شیر فاقد چربی حاوی تمام ترکیبات شیر می باشد، پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی، اما بدون چربی های اشباع و کالری است. اگرچه، جذب برخی از ویتامین به دلیل کمبود چربی کاهش می یابد.

شیر بدون لاکتوز به گونه ای فراوری شده است که لاکتوز آن شکسته شده و قند طبیعی دیگری در آن وجود خواهد داشت.

شیر فاقد لاکتوز منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. این نوع شیر حاوی 1 تا 2 درصد چربی  یا فاقد چربی می باشند.

شیر بادام:

شیر بادام از بادام زمینی و آب تصفیه شده تهیه می شود. همچنین حاوی نشاسته و قوام دهنده می باشد تا عمر آن افزایش یابد. افرادی که به بادام یا آجیل حساسیت دارند دارند از خوردن این نوع شیر باید خودداری کنند.

شیر بادام کالری کمتری نسبت به دیگر انواع شیر دارد و شیرین شده نمی باشد. همچنین فاقد چربی های اشباع و لاکتوز نیز می باشد.

یک فنجان شیر بادام شیرین نشده حاوی :

  • 30 تا 60 کالری
  • یک گرم کربو هیدرات
  • 3 گرم چربی
  • 1 گرم پروتئین

اگرچه بادام ها منبع خوبی از پروتئین می باشند شیر بادام این خاصیت را ندارد. شیر بادام منبع خوبی از کلسیم نیست. اگرچه، برخی از تولید کننده های شیر بادام آن را با مکمل های کلسیم و ویتامین D غنی می کنند.

شیر سویا:

شیر سویا از سویا و آب تصفیه شده تهیه می شود. همانند دیگر جایگزین های شیر که پایه ی گیاهی دارند حاوی نشاسته و قوام دهنده برای افزایش ماندگاری محصول هستند.

یک فنجان شیرین نشده شیر سویا حاوی:

  • 80 تا 100 گرم کالری
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم چربی
  • 7 گرم پروتئین

چون شیر سویا از گیاه تهیه می شود، به طور طبیعی فاقد کلسترول و چربی اشباع می باشد. همچنین فاقد لاکتوز می باشد.

شیر سویا منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و پتاسیم می باشد. شیر سویا تخمیری یا پروبیوتیک در بازار موجود است. این یک انتخاب خوب به ویژه برای افرادی که فشار خون بالایی دارند می باشد.

اگر چه مقدار زیاد سویا برای افراد تیروئیدی مضر است.

شیر برنج:

شیر برنج از برنج و آب تهیه می شود. همانند دیگر جایگزین های شیر که پایه ی گیاهی دارند حاوی نشاسته و قوام دهنده برای افزایش ماندگاری محصول هستند. حساسیت به این نوع شیر نسبت به دیگر انواع کمتر است و انتخاب خوبی برای افرادی است که بدنشان توانایی هضم لاکتوز را ندارند یا به شیر، سویا و آجیل حساسیت دارند، می باشد.

منبع الو دکتر

اگر شیر نمی خورید حتما این مطلب را بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ