رطوبت رسانی در منزل

رطوبت برای داشتن بدنی سالم نیاز است. شاید فکر کنید فقط پوست نیاز به رطوبت رسان دارد اما بهتر است بدانید حتی هوایی که نفس می کشید بهتر است که حاوی رطوبتی باشد تا شما سالم تر و راحت تر نفس بکشید.

به گزارش الودکتر: رطوبت دهنده باعث  جلوگیری از خشکی می شود که می تواند باعث تحریک در بسیاری از نقاط بدن شود. رطوبت هوا می تواند به طور خاص برای درمان خشکی پوست، بینی، گلو و لب ها باشد. آنها همچنین می توانند برخی از علائم ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی را کاهش دهند. با این حال، بیش از حد مرطوب کننده ها به طور بالقوه می توانند مشکلات تنفسی را بدتر کنند. مهم است بدانید که چگونه آنها را به درستی استفاده کنید.

 استفاده از یک رطوبت ساز چطور است؟

رطوبت به عنوان عامل مرطوب کننده طبیعی عمل می کند که می تواند خشکی را کاهش دهد. به همین دلیل، رطوبت دهنده ها برای درمان و بازسازی استفاده می شوند:

  • پوست خشک
  • گرفتگی سینوس / سردرد
  • گلو خشک
  • تحریک بینی
  • بینی های خونین
  • سرفه خشک
  • لب های ترک خورده

وقتی هوا در خانه شما خشک است، ممکن است در معرض این ناراحتی ها قرار بگیرید. این به خصوص در ماه های زمستان و یا زمانی که یک تهویه مطبوع در طول تابستان استفاده می شود اتفاق می افتد.

انواع رطوبت دهنده

نوع رطوبت دهنده ای که انتخاب می کنید بستگی به تنظیمات، بودجه و اندازه خشکی و رطوبت ناحیه مورد نظر شما برای افزودن رطوبت دارد. پنج نوع رطوبت ساز وجود دارد:

  • مرطوب کننده های مرکزی
  • اواپراتورها
  • رطوبت ساز پروانه
  • بخار
  • مرطوب کننده های اولتراسونیک

اندازه رطوبت رسان

رطوبت اغلب به عنوان کنسول یا قابل حمل / شخصی طبقه بندی می شود.

واحدهای کنسول به معنای اضافه کردن رطوبت به کل خانه است. آنها اغلب بسیار بزرگ هستند، اما معمولا دارای چرخ هستند، بنابراین شما می توانید آنها را به راحتی حرکت دهید. واحد کنسول به معنای اضافه کردن رطوبت به یک اتاق است. مرطوب کننده های شخصی (یا قابل حمل) کوچکترین هستند و بهترین انتخاب را در صورت نیاز به رطوبت ساز در حین مسافرت می کنند.

رطوبت سازهای مرکزی

رطوبت سازهای مرکزی به طور مستقیم به تهویه مطبوع یا واحد گرمایش خانه شما ساخته می شوند. این ها گران تر از انواع مرطوب کننده هستند، اما اگر بخواهید رطوبت را در کل خانه افزایش دهید، بهتر است. مرطوب کننده های سنتی خطر احتمالی سوختگی با بخار را دارند. اما رطوبت سازهای مرکزی بخار را تولید نمی کنند.

تبخیرکننده ها

تبخیرکننده ها از یک فیلتر رطوبت ساز استفاده می کنند. فن این دستگاه رطوبت را در جای جای خنه پرا کنده می کند. اینها ارزان تر از مرطوب کننده های مرکزی هستند، اما ناکامی این است که آنها فقط در یک اتاق در یک زمان کار می کنند. آنها همچنین ممکن است رطوبت بیش از حد را در هوا اخراج کنند. این می تواند برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، مشکل ساز باشد. رطوبت گیرها با کمک چرخ های چرخشی که با سرعت بالا کار می کنند، کار می کنند. این واحدها اغلب ارزان تر هستند آنها همچنین در میان دستگاه های حاضر دوست داشتنی ترین  هستند، زیرا آنها رطوبت های سرد را ایجاد می کنند و خطر سوختگی را ندارند.

نزول، همانند بخارپز، آنها فقط برای اتاقهای تک کار می کنند. آنها می توانند به طور بالقوه دچار مشکلات تنفسی برای افراد مبتلا به آلرژی و آسم در هنگام استفاده بیش از حد شوند.

بخار

بخارپز بخار با برق کار می کند. آنها آب را گرم می کنند و سپس آن را قبل از اخراج آن به هوا سرد می کنند. این ارزان ترین و قابل حمل ترین مرطوب کننده ها است. شما می توانید آنها را در داروخانه ها خریداری کنید.

این نوع می تواند باعث سوختگی شود، بنابراین این بیشترمراقب کودکان باشید.

رطوبت سازهای آلتراسونیک

مرطوب کننده های التراسونیک با استفاده از ارتعاشات اولتراسونیک، یک مه  را ایجاد می کنند. این واحدها بسته به اندازه مورد نیاز برای خانه شما متفاوت است. در هر دو نسخه خنک و گرم در دسترس هستند.

یک مرطوب کننده التراسونیک – به ویژه نسخه سرد و مرطوب – انتخاب خوبی است اگر شما بچه داشته باشید زیرا با ایجاد بخارهای داغ موجب سوختگی نمی شود.

کنترل سطوح رطوبت

اضافه کردن رطوبت به هوا ممکن است مفید باشد، اما رطوبت بیش از حد می تواند مسائل و مشکلات مربوط به سلامت را ایجاد کند. سطوح رطوبت بالا می تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند و باعث ایجاد رطوبت ناخوشایند در هوا شود. این می تواند رشد موارد زیر را تشویق کند:

  • غبار
  • کپک
  • قارچ
  • باکتری های مضر

درمانگاه Mayo توصیه می کند که رطوبت بین 30 تا 50 درصد باشد. یک رطوبت سنج می تواند میزان رطوبت در خانه شما را تعیین کند. برخی از رطوبت گیرهای مرکزی مجهز به هیگرمتر هستند، اما شما همچنین می توانید آنها را در فروشگاه های سخت افزاری پیدا کنید.

رطوبت روزانه را آزمایش کنید، به خصوص اگر کسی در خانواده شما حساسیت یا آسم داشته باشد.

خطرات احتمالی

سوختگی شایع ترین آسیب های مرتبط با رطوبت ساز است. مراقب باشید اگر فرزند کوچک دارید.

مرطوب کننده های غیر خالص می توانند باعث رشد باکتریایی شوند که موجب سرفه و سرماخوردگی می شود. بخار می تواند به سرعت کثیف شود، اما آنها نیز از ساده ترین روش برای تمیز کردن هستند. تمام آب استفاده شده را از بین ببرید. به دنبال دستورالعمل سازنده، به طور مرتب دستگاه را تمیز کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود. سطل و سیستم فیلتر را هر دو تا سه روز در طول استفاده بشویید.

منبع: الودکتر

6 هشدار که باید بیشتر مراقب پوست خود باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ