خواص روغن ماهی قزل آلا

روغن ماهی یکی از مفیدترین روغن هاست. فواید این روغن در مقادیر زیاد ویتامین ها ست. برای رشد جنین و بقیه موارد بسیار مفید است. این روغن بسیار مفید است و می تواند برای شما فواید بسیار زیادی خواهد داشت.

به گزارش الودکتر: روغن ماهی قزل آلا بهترین منبع شناخته شده از چربی های امگا 3 است.

چربی های اصلی امگا 3 موجود در روغن ماهی شامل ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوزاگزائوئونیک (DHA) می باشند. تحقیقات مربوط به مصرف EPA و DHA دارای انواع مزایای بهداشتی، مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بهبود سلامت مغز و کاهش التهاب است. این مقاله به بررسی مزایای چشمگیر سلامت روغن ماهی می پردازد.

خواص ضد التهابی دارد

پاسخ التهابی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن شما است. با این حال، التهاب بیش از حد می تواند به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت مبتلا شود. تحقیقات نشان می دهد که چربی های امگا 3 در روغن ماهی آزاد می توانند پاسخ التهابی بدن شما را به طرق مختلفی کاهش دهند. به عنوان مثال، تصور می شود سطح مواد شیمیایی تولید شده توسط سلول های ایمنی کاهش می یابد. در واقع، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است به درمان علائم مرتبط با برخی بیماری های التهابی مانند آرتروز و بیماری قلبی کمک کند.

ممکن است تری گلیسیرید را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد

تری گلیسرید نوعی از چربی موجود در خون شماست. سطوح بالای تری گلیسیرید به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی و سکته مغزی  شناخته شده است. در همین حال، کلسترول HDL – که اغلب به عنوان کلسترول “خوب” نامیده می شود – به عنوان عامل موثر محافظتی در سلامت قلب شما  شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که امگا 3 موجود در روغن ماهی آزاد ممکن است در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL نقش داشته باشد. یک مطالعه 4 هفته ای در 19 نفر نشان داد مصرف 2 تا 9.5 اونس (270 گرم) ماهی قزل آلا دو بار در هفته باعث کاهش کلسترول تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL کلسترول خوب می شود. مطالعه دیگری در 92 مرد با کلسترول و تری گلیسیرید بالا، اثرات خوردنماهی قزل الا به خوردن انواع دیگر پروتئین را مقایسه کرد. مردانی که سالانه 8 هفته سالم خوردند، کاهش قابل توجهی در تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL در مقایسه با افرادی که منابع دیگر پروتئین مصرف کرده بودند، داشتند. این شواهد نشان می دهد که مصرف روغن ماهی ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شما شده و باعث افزایش غلظت و ترکیب چربی ها در خون شما شود.

می تواند جریان خون را بهبود بخشد

بدن شما می تواند چربی های امگا 3 را از روغن ماهی برای ایجاد ترکیباتی به نام اکسید نیتریک بگیرد. اکسید نیتریک باعث آرام کردن رگ های خونی بر اثر تحریک می شود، و منجر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون نیز می شود. مطالعه ای در 21 نفر نشان داد افرادی که مکمل های چربی های DHA و EPA – امگا 3 را در روغن ماهی آزاد یافتند، موجب بهبود جریان خون و انتقال اکسیژن در طی ورزش شد، در مقایسه با افرادی که انواع مختلفی از روغن را مصرف می کردند. یک مطالعه کوچک و 6 هفته ای نشان داد مصرف مکمل های EPA و DHA روزانه جریان خون و تحمل ورزش را بهبود می بخشد.این نتایج دلگرم کننده است، همچنین برای مطالعه بهتر چربی های امگا 3 در روغن ماهی آزاد می تواند جریان خون و عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.

مناسب برای رشد جنین

چربی های امگا 3 مانند آنهایی که در روغن ماهی یافت می شوند برای رشد مناسب جنین ضروری هستند. کودکان متولد شده در مادرانی که در طول بارداری مصرف ماهی و یا مصرف مکمل های امگا 3 را داشتند، معمولا در آزمون های شناختی و حرکتی مهارت بیشتری نسبت به کودکان که مادران چربی های امگا 3 را مصرف نمی کنند، دارند. مصرف امگا 3 در طی دوران بارداری و کودک در اوایل کودکی نیز با ریسک کمتری از مشکلات رفتاری در کودک همراه است . بعضی تحقیقات نشان می دهد مصرف امگا 3 نیز ممکن است در جلوگیری از زایمان زودرس موثر باشد.

می تواند سلامت مغز را ارتقا دهد

شواهد قوی وجود دارد که چربی های امگا 3 برای رشد مغز در کودکان مهم هستند. در حال حاضر، تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها ممکن است سلامت مغز را نیز در طول زندگی افزایش دهند. مطالعات آزمایشی نشان داده است که DHA، یکی از چربی های امگا 3 موجود در روغن ماهی، نقش مهمی در ترمیم و توسعه سلول های عصبی دارد. علاوه بر این، مصرف کافی DHA با کاهش خطر ابتلا به چین و چروک و کاهش بیماری آلزایمر همراه است. علاوه بر این، برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است به جلوگیری و درمان بیماری پارکینسون کمک کند. در نهایت، مطالعات بیشتری در مورد انسان انجام می شود تا بهتر درک کنند چگونه چربی های امگا 3 در روغن ماهی آزاد می توانند از سلامت مغز در طول عمر انسان حمایت کنند.

منبع: الودکتر

فواید اصلی روغن ماهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ