انواع سردرد و درمان آنها

سردرد ها می توانند به شدت برایتان دردناک و دردسر ساز شود. سردرد ها انواع خیلی مختلفی دارند و هر کسی در طول زندگی خود یک بار حداقل سردرد میگیرد. سردرد می تواند نشانه بیماری های دیگری نیز باشد.

به گزارش الودکتر: بسیاری از ما با برخی از انواع درد، درد ناخوشایند و سردرد آشنا هستیم. انواع مختلف سردرد وجود دارد.

  • سردرد تنشی
  • سردردهای خوشه ای
  • آلرژی به میگرن یا سردرد سینوسی
  • سردرد هورمونی
  • سردرد کافئینی
  • سردرد با فشار خون بالا
  • سردرد برگشتی
  • سردرد پس از ضربه

سازمان بهداشت جهانی به نقل از Source Trusted می گوید که تقریبا همه افراد یک بار در معرض یک نوع سردرد می باشند. اگر چه سردرد می تواند به عنوان درد در هر منطقه از سر تعریف شود، علت، مدت زمان و شدت این درد می تواند بر اساس نوع سردرد متفاوت باشد. در بعضی موارد، سردرد ممکن است به نیاز فوری پزشکی نیاز داشته باشد. در صورتی که در معرض سردرد قرار داشته باشید، مراقبت های پزشکی فوری را دنبال کنید.

شایعترین سردردهای اولیه

سردرد اولیه هنگامی رخ می دهد که درد در سر شما شرایطی است. به عبارت دیگر، سردرد شما توسط چیزی که بدن شما با آن برخورد می کند مانند بیماری یا آلرژی ایجاد نمی شود. این سردردها می تواند اپیزودیک یا مزمن باشد:  سردرد های اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یکبار یا حتی یک بار در یک زمان رخ دهد. آنها می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت به طول انجامد.

سردرد های تنشی و عصبی

اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است احساس سرگیجه و خسته کننده ای در سرتاسر خود احساس کنید. همچنین ممکن است حساسیت در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه ایجاد شود.

هر کسی می تواند یک سردرد عصبی داشته باشد و اغلب به دلیل استرس ایجاد می شود. ممکن است یک بی حس کننده درد برای رفع علائم گاه به گاه شما مفید باشد. این شامل:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن (Advil)
  • ناپروکسن (آلو)
  • استامینوفن و کافئین

 پزشک ممکن است داروهای تجویزی را توصیه کند. این می تواند شامل اندومتاسین، ملوکسیکام (موبی) و کرتوراک باشد. هنگامی که یک سردرد تنشی، مزمن می شود، ممکن است باعث سرما خوردگی هم شود.

سردردهای خوشه ای

سردرد خوشه ای با درد شدید مشخص می شود. آنها در یک یا هر زمان این نوع دردها در یک چشم یا در یک طرف صورت قرار می گیرند. گاهی اوقات تورم، قرمزی، سستی و عرق می تواند در طرفی که تحت تاثیر سردرد قرار می گیرد رخ دهد. احتقان بینی و بریدن چشم نیز اغلب در یک طرف به عنوان سردرد رخ می دهد. این سردردها در یک سری اتفاق می افتند. هر سردرد فردی می تواند از 15 دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. اکثر افراد یک تا چهار سردرد روزانه را، معمولا در حدود یک بار در هر روز، تحمل می کنند. پس از یک حل و فصل یک سردرد، یکی دیگر به زودی پیگیری می شود. یک سری از سردردهای خوشه ای می تواند روزانه به مدت چندین ماه باشد. در ماه بین خوشه ها، افراد بدون علائم هستند. سردرد خوشه در بهار و پاییز شایع تر است. آنها نیز در مردان سه برابر بیشتر هستند. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی موجب سردردهای خوشه می شود، اما برخی از روش های موثر برای درمان علائم را می دانند. پزشک شما ممکن است اکسیژن درمانی، سوماتریپتان (Imitrex) یا بیهوشی موضعی (لیدوکایین) را برای تسکین درد توصیه کند. پس از تشخیص ، پزشک شما با شما کار خواهد کرد تا یک برنامه پیشگیری از سردرد را بسازید. کورتیکواستروئیدها، ملاتونین، توپیرامات (Topamax) و مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است سردرد خوشه ای شما را به یک دوره بهبودی تبدیل کنند.

میگرن

درد میگرن شدید از عمق درون سر شما است. این درد می تواند برای چند روز ادامه یابد. سردردی که به طور قابل توجهی توانایی شما برای انجام روال روزانه شما را محدود می کند. میگرن خفیف است و معمولا یک طرفه است. افراد مبتلا به سردرد میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند. تهوع و استفراغ نیز معمولا رخ می دهد. برخی از میگرنها  با اختلالات بصری پیش می آید. حدود یک نفر از پنج نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می کنند. به عنوان یک اورا شناخته می شود، ممکن است دید شما را با اختلالاتی روبه رو کند:

  • چراغ چشمک زن
  • چراغ های درخشان
  • خطوط zigzag
  • ستاره ها
  • نقاط کور

 همچنین دردی مثل فرو کردن سوزن در یک طرف چشم شما نیز برایتان ممکن است رخ دهد در سردرد های میگرنی. با این حال، علائم سکته مغزی نیز می تواند شبیه سردرد های میگرنی باشد، بنابراین اگر هر کدام از این علائم برای شما تازه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

حملات میگرن ممکن است در خانواده شما اجرا شود یا آنها می توانند با سایر شرایط عصبی مرتبط شوند. زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به میگرن هستند. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه همچنین دارای خطر افزایش میگرن هستند. بعضی از عوامل محیطی مانند اختلال خواب، کم آبی بدن، صرف غذا، برخی غذاها، نوسانات هورمون و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، باعث میگرن مشترک می شوند. اگر داروهای ضد درد ، درد ناشی از میگرن را در طی یک حمله کاهش ندهند، ممکن است دکتر شما ترپتان را تجویز کند. Triptans داروهایی هستند که التهاب را کاهش می دهند و جریان خون را در مغز شما تغییر می دهند. آنها در فرم اسپری بینی، قرص و تزریق قرار می گیرند.

منبع: الودکتر

درد هر قسمت از سر نشانه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ