حقایقی در مورد شیر خام

mahdie.mohtashami
آیا به شیر خام علاقه دارید. آیا مصرف شیر خام مضر است با مفید؟ در این مقاله در مورد مزایا و معیاب شیر خام می‌خوانیم.

شیر خام شما را در برابر آلرژی و آسم محافظت می‌کند

آلرژی به پروتئین شیر در 2-3٪ از کودکان در کشورهای توسعه یافته در طول 12 ماه اول خود رخ می دهد – 80 تا 90٪ موارد به طور خودبه خودی در سه سالگی از بین می روند.

در مطالعات صورت گرفته بروی کودکانی که متلا به آلرژی شیر شده‌اند دریافت کرده‌اند که شیر پاستوریزه، همگن و شیرخام تماما آلرژی یکسانی ایجاد می‌کند.

به گفته او، شیر خام با کاهش خطر ابتلا به آسم، اگزما و آلرژی کودکان همراه است. یک مطالعه در 8،334 کودک مدرسه ای که در مزارع زندگی می کند، در ارتباط با مصرف شیر خام با ریسک 41 درصد کمتر از آسم، 26 درصد کمتر از خطر ابتلا به آلرژی و 41 درصد کمتر از خطر بیماری تب مالت است.

مطالعه دیگری در 1700 فرد سالم نشان داد که مصرف شیر خام در سال اول زندگی با کاهش 54 درصدی آلرژی و کاهش 49 درصدی آسم، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا شرکت کنندگان در یک مزرعه زندگی می کردند یا خیر، مرتبط بودند. افزایش میزان قرار گرفتن در معرض میکروب ها در محیط زیست نیز با کاهش خطر ابتلا به آسم و آلرژی همراه است که ممکن است برخی از این نتایج را در بر داشته باشد.

 شیر خام برای افراد دارای ناتوانی هضم لاکتوز بهتر است

لاکتوز شکر شیر است. این شکر به وسیله آنزیم لاکتوز که در روده کوچک انسان تشکیل می‌شود هضم می‌شود. بعضی افراد  آنزیم لاکتوز را به اندازه کافی تولید نمی کنند و لاکتوز روده آن‌ها را تحریک می کند. که این عمل باعث ایجاد نفخ شکم، گرفتگی و اسهال می‌شود. شیر خام و پاستوریزه حاوی مقادیر مشابه لاکتوز است. با این حال، شیر خام حاوی لاکتاز تولید کننده باکتری Lactobacillus است که در طی پاستوریزه شدن تخریب می شود. این امر، به لحاظ نظری، هضم لاکتوز را در نوشیدنی های شیر خام بهبود می بخشد.

با این حال در یک مطالعه صورت گرفته در بین 16 بزرگسال برای امتحان اثر لاکتوز شیر، این افراد شیر خام ، شیر پاستوریزه و شیر سویا استفاده کردند. با این حال هیچ تفاوتی در نشانه‌های گوارشی بین شیرهای موجود دیده نمی‌شد.

شیرخام خاصیت ضدمیکروبی دارد

شیر حاوی ضد میکروبی، از جمله لکتوفرین، ایمونوگلوبولین، لیزوزیم، لاکتوپروکسیداز، باکتریوسین، الیگوساکاریدها و زانتی اکسیداز است. آنها به کنترل میکروب های مضر کمک می کنند و فاسد شدن شیر را به تاخیر می اندازند. فعالیت آنها کاهش می یابد زمانی که شیر سرد می شود، صرف نظر از اینکه خام یا پاستوریزه شده است. شیر پاستوریزه باعث کاهش فعالیت لاکتوپراکسیداز حدود 30 درصد می شود. با این حال، دیگر آنتی بیوتیک ها عمدتا بدون تغییر باقی می مانند.

خطرات نوشیدن شیر خام چیست؟

با توجه به pH خنثی و محتوای غذایی بالا و در بر داشتن آب، شیر یک منبع تغذیه مناسب برای باکتری است. شیر اساسا از یک محیط استریل درون حیوان می آید. از زمانی که حیوان شیرده می‌شود در معرض آلودگی پستان، پوست، مدفوع، تجهیزات شیردوشی قرار می‌گیرد. آلوده شدن به چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و اغلب قابل تشخیص نیست تا زمانی که رشد قابل توجه باشد. اکثریت – اما نه لزوما همه – باکتری ها در طی پاستوریزه تخریب می شوند. مقداری که زنده می‌مانند دوام زیادی ندارند. مطالعات نشان می دهد که شیر خام دارای مقادیر قابل توجهی از باکتری های مضر و معرفی شده نسبت به شیر پاستوریزه است. نگهداری شیر در یخچال باعث می‌شود که باعث مهار رشد باکتری‌ها شود مهم نیست که این شیر پاستوریزه یا خام باشد.

باکتری و علائم آن

باکتری های مضر که ممکن است در شیر حضور داشته باشند عبارتند از کمپیلوباکتر، سالمونلا، اشرشیاکلی، ککسیلا بیرتی، کریپتوسپوریدیم، یرسیینا انتوکولیتیکا، استاف آرئوس و لیستریا مونوسیتوژنز می‌باشند. علائم این عفونت قابل مقایسه با سایر بیماری های غذا است و شامل استفراغ، اسهال، کم آبی، سردرد، درد شکم، تهوع و تب می شود.

این باکتری ها همچنین می توانند شرایط جدی مانند سندرم گیلین بار، سندرم اورمیک همولیتیک، سقط جنین، آرتریت واکنشی، شرایط التهابی مزمن و به ندرت مرگ را ایجاد کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر مصرف شیر خام هستند؟

هر انسانی که دارای بدن حساس می‌باشد مصرف چنین شیرهایی باعث ایجاد حساسیت می‌شود با این حال این خطر برای زنان باردار، کودکان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر به چشم می‌آید. بیش از نیمی از بیماری‌های ایجاد شده از مصرف شیر خام برای کودکان زیر پنج سال اتفاق میفتد. 

هشدار درباره خوردن شیر خام

آیا خوردن شیر خام مفید است یا ضرر دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ