مکمل های بیوتین، خوب یا بد؟

بیوتین هم به عنوان مکمل مصرف می شود هم در غذاهای غنی از بیوتین موجود اسا.اما آیا مکمل های بیوتین برای پوست و مو مفید هستند و می تواند آن ها را مصرف نمود؟در ادامه این مطلب بخوانید

مکمل های بیوتین

اگر فکر می کنید که بیوتین در رژیم غذایی به اندازه کافی دریافت نمی شود، یا اگر فقط به دنبال دوز بیشتر هستید، مکمل ها ممکن است یک گزینه مناسب باشند.

مکمل های بیوتین به صورت استفاده از کپسول یا قرص در دسترس می باشند. شما می توانید یک انتخاب عالی از مکمل های بیوتین داشته باشید.. اگر چه مکمل های غذایی توسط اداره غذا و داروی آمریکا تائید شده است، اما مهم است که بسته بندی را به دقت بخوانید و فقط از تامین کننده ای که به آن اعتماد دارید، خرید کنید زیرا نمونه های تقلبی بسیاری در بازار موجود می باشد.

اکثر مردم می توانند مکمل های بیوتین را بدون عوارض نامطلوب مصرف کنند، اما ممکن است عوارض جانبی جزئی داشته باشد . که شامل موارد زیر میباشد.

  •     حالت تهوع
  •     گرفتگی
  •     اسهال

البته می توانید خطر ابتلا به عوارض جانبی را با مصرف مکمل مناسب به همراه غذا کاهش دهید. مکمل ها برای همه نیستند، بنابراین قبل از استفاده از مکمل ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند درباره ریسک ها و مزایای بالقوه و همچنین دوز مناسب ؛ شما را راهنمایی کنند.

همیشه باید به اطلاعات دوز بر روی برچسب ها توجه کنید، درغیر اینصورت پزشک می تواند دستورالعمل آن رابه شما ارائه دهد.

مزایای بیوتین

اگر چه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات آن بر رشد مو مورد نیاز است، ولی بیوتین دارای چندین اثربخشی اثبات شده است.

به عنوان مثال، بیوتین یکی از چندین ویتامینB است که از سوخت و ساز بدن سالم حمایت می کند. بیوتین غلظت گلوکز از کربوهیدرات ها را به انرژی برای بدن تبدیل می کند و اسیدهای آمینه را به انجام فعالیت های طبیعی بدن تبدیل می کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، تصور می شود که بیوتین در موارد زیر موثر است:

  •     کاهش التهاب
  •     بهبود عملکرد
  •     کمک به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  •     افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش LDL کلسترول بد

خطرات و هشدارها

اضافه کردن غذاهای غنی از بیوتین به رژیم غذایی شما هیچ خطری ندارد. با این حال، قبل از اضافه کردن یک مکمل جدید همیشه با پزشک خود مشورت کنید که بیوتین هیچ تعاملات نا شناخته ای را نشان ندهد، اما پزشک همچنین باید مصرف مکمل را همراه با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تأیید کند. پزشک همچنین می تواند اطلاعات فردی بیشتری درباره دوز و عوارض جانبی بالقوه را به شما ارائه دهد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، بنابراین بیوتین اضافی در بدن شما از طریق ادرار دفع می شود. اگر پس از افزایش مصرف بیوتین خود، بثورات پوستی غیر معمول یا غیر منتظره دچار شدید، به پزشک خود مراجعه کنید. البته در موارد نادر، بثورات ،نشانه ای از مصرف بیش از حد بیوتین است.

پزشک شما برای تأیید سوء مصرف دارو موارد زیر بررسی خواهد کرد:

  •     سطح ویتامین C کم است
  •     سطوح پایین ویتامین B-6
  •     سطح قند خون بالا
  •     کاهش تولید انسولین

اگر دکتر تایید کند که بیوتین بیش از حد دریافت می کنید، دوز توصیه شده را کاهش می دهد.

تا چه زمانی نتایج را می بینید؟

اکثر مردم مزایای قابل ملاحظه ای را نمی بینند تا زمانی که چندین ماه مصرف خود را ادامه دهند. برای بهترین نتایج، باید در مصرف خود صبور و پایدار باشید. اگر مصرف بیوتین را از طریق غذا افزایش دهید، باید مقدار زیادی از غذاهای غنی از بیوتین را به صورت روزانه بخورید تا بتوانید به اندازه کافی بیوتین دریافت کنید تا تفاوت ایجاد شده را ببینید. اگر مصرف مکمل دارید، مهم است که روزانه آن را استفاده کنید یا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

اگر چه تحقیقات در این زمینه محدود است ولی مطالعاتی در 2012 Trustted Source و 2015 نشان می دهد که نتایج ممکن است به مدت 90 روز پس از مصرف،دیده شود که شامل افزایش رشد و درخشش مو است. تصور می شود که هرچه شما دوز بالاتر مصرف می کنید، شاهد نتایج بهتری خواهید بود

.

حرف آخر

اگر دچارریزش مو هستید، بیوتین ممکن است به رشد دوباره مو هایتان کمک کند. تحقیقات متعددی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف بیوتین می تواند کیفیت کلی مو، از جمله ضخامت و درخشش، را بهبود بخشد.

اگر تصور می کنید در حال حاضر دریافت بیوتین را از طریق رژیم غذایی دارید  بنابراین با دکتر خود در مورد بهترین گزینه برای افزایش یا تغییر میزان بیوتین خود مشورت کنید. پزشک ممکن است برخی تغییرات غذایی یا مکمل بیوتین را با دوزهای مناسب توصیه کنند.

در صورت مصرف یک مکمل بیوتین، اگر متوجه  داشتن علائم غیر معمول شدید، مصرف خود را متوقف کنید و پزشک خود را مشورت کنید.

 منبع :الودکتر

امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ