تغییرات عجیب در بارداری

بارداری همیشه با تغییراتی همراه است. علاوه بر تغییرات ظاهری، شامل تغییرات داخلی، ذهنی و رفتاری نیز می شود. شاید بعضی از این تغییرات را ندانید و یا تا به حال درباره اش نشنیده باشید پس بهتر است این مقاله را بخوانید.

به گزارش الودکتر: بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن می شود. بارداری می تواند از تغییرات معمول و پیش بینی شده، مانند تورم و احتباس مایعات، به موارد کمتر شناخته شده مثل تغییرات بینایی را باعث شود. برای دانستن مطالب بیشتر راجع به تغییرات بارداری می توانید ادامه مقاله را بخوانید.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری

تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی که با حاملگی می آیند منحصر به فرد هستند. زنان باردار افزایش ناگهانی و چشمگیر در استروژن و پروژسترون را تجربه می کنند. آنها همچنین تغییرات در مقدار و عملکرد تعدادی از هورمون های دیگر را تجربه می کنند. این تغییرات نه تنها بر خلق و خو تاثیر می گذارد حتی آنها همچنین می توانند به طور قابل توجهی به رشد جنین کمک کنند.

استروژن و پروژسترون تغییر می کند

استروژن و پروژسترون مهمترین هورمون بارداری هستند. یک زن در دوران بارداری استروژن بیشتری تولید می کند نسبت به بقیه طول عمرش. افزایش استروژن در حاملگی  در موارد زیر باعث کمک به رحم و جفت :

  • تشکیل عروق خونی
  • انتقال مواد مغذی
  • حمایت از کودک در حال رشد

علاوه بر این، به نظر می رسد استروژن نقش مهمی در کمک به رشد  جنین داشته باشد. سطح استروژن در طول بارداری به طور پیوسته افزایش می یابد و در سه ماهه سوم اوج خود را به دست می آورد. افزایش سریع سطح استروژن در سه ماهه اول ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. در سه ماهه دوم، نقش مهمی در پیشرفت مقدار شیر دارد که  حجم سینه ها را افزایش می دهد. سطح پروژسترون نیز در دوران بارداری بسیار زیاد است. تغییرات در پروژسترون موجب سوزش یا پوسیدگی رباط ها و مفاصل در سراسر بدن می شود. علاوه بر این، سطح بالایی از پروژسترون باعث ایجاد ساختارهای داخلی در اندازه های مختلف می شود، مانند کورتون. پروژسترون همچنین برای تبدیل رحم از اندازه گلابی کوچک – در حالت غیر بارداری – به اندازه بزرگتر برای حمل یک جنین کمک می کند.

هورمون های بارداری و آسیب های ورزشی

در حالی که این هورمون ها برای بارداری موفق، بسیار حیاتی هستند، همچنین می توانند ورزش را دشوارتر کنند. از آنجا که رباط ها آزادتر هستند، زنان باردار ممکن است در معرض خطر بیشتری در مورد  انقباضات و سوسپانان مچ پا یا زانو باشند. با این حال، هیچ مطالعه ای نمیتواند افزایش میزان آسیب در دوران بارداری را ثبت کند. وضعیت کامل  زن باردار تغییر می کند. سینه او بزرگتر است. شکم او از حالت تخت و یا مقعر به بسیار محدب تبدیل می شود و انحنای پشت او را افزایش می دهد. اثر ترکیبی مرکز ثقل را به جلو هدایت می کند و ممکن است منجر به تغییر در احساس نیز تعادل شود.

افزایش وزن، احتباس مایعات و فعالیت بدنی

افزایش وزن در زنان باردار حجم کار بر روی بدن را از هر گونه فعالیت بدنی افزایش می دهد. این وزن اضافی و گرانش، گردش خون و مایعات بدن را کاهش می دهد، به ویژه در اندام تحتانی. در نتیجه زنان باردار مایعات را حفظ می کنند و تورم صورت و اندام را تجربه می کنند. این وزن آب،  محدودیت ورزش را اضافه می کند. برای کاهش این گونه دردها یا تورم ها باید درمان های طبیعی را یاد بگیرید و انها را انجام دهید. بسیاری از زنان در سه ماهه دوم بارداری شروع به اندکی تورم می کنند که اغلب به سه ماهه سوم ادامه می یابد. این افزایش در رفع مایع منجر به افزایش قابل توجهی از افزایش وزن زنان در دوران بارداری می شود. نکاتی برای کاهش تورم عبارتند از:

  • اجتناب از مدت طولانی ایستاده
  • اجتناب از کافئین و سدیم
  • افزایش پتاسیم غذایی

افزایش وزن معمولا دلیل اصلی آن است که بدن نمی تواند سطح آمادگی قبل از بارداری را تحمل کند. فشار لگن، افزایش اندازه رحم و بی ثباتی لگن از سستی لیگامان ممکن است منجر به ناراحتی در زن باردار شود.

تغییرات حسی

بارداری می تواند به طرز چشمگیری حس شما را نیز  تغییر دهد مثل بو، طعم و.. برخی از زنان تغییرات بینایی را در دوران بارداری تجربه می کنند، که مشخصه افزایش ناخودآگاهی است. محققان مکانیسم دقیق بیولوژیکی در پشت تغییرات بینایی را نمی دانند. اکثر زنان پس از زایمان به دید قبل از بارداری باز می گردند. تغییرات عمومی در دوران بارداری شامل تابیده شدن و ناراحتی با لنزهای تماسی می باشد. زنان باردار اغلب افزایش فشار داخل چشم را تجربه می کنند. زنان مبتلا به پره اکلامپسی یا دیابت در طول بارداری ممکن است در معرض خطر بالایی از مشکلات چشم  مانند از بین رفتن شبکیه یا از دست دادن بینایی باشند.

تغییرات طعم و بوی

اکثر زنان در طول بارداری تغییرات در احساس سلیقه بویایی و یا چشایی خود را تجربه می کنند. آنها معمولا غذاهای سالتمروتر و غذاهای شیرینتر را نسبت به زنان غیر باردار ترجیح می دهند. آنها همچنین دارای آستانه بالاتر برای طعم های قوی تر، شور و تند دارند.اما در سه ماهه اول بارداری تحمل بسیاری از طعم ها را ندارند.

منبع: الودکتر

علائم اولیه بارداری که احتمالا نمی دانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ