آیا افرادی که پوست تیره دارند به ضد آفتاب نیاز دارند؟

atoosamirzavandi
افراد سیاه پوست به دلیل این که دچار آفتاب سوختگی نمی شوند تصور می کنند که نیازی به استفاده از ضد آفتاب نخواهند داشت. در صورتی که این تصور اشتباهی است.

آیا افراد تیره به ضد آفتاب نیاز دارند؟ کافی است این سوال را در گوگل جستجو کنید و بیش از 70 میلیون جواب دریافت خواهید کرد که با تاکید جواب مثبت به این سوال می دهند.

در عین حال صحبت در مورد ضرورت استفاده از ضد آفتاب برای افرادی که پوست تیره دارند، بی اهمیت شمرده شده و جامعه سیاه پوستان را تحت تاثیر قرار داده است.

افراد سیاه پوست به دلیل این که دچار آفتاب سوختگی نمی شوند تصور می کنند که نیازی به استفاده از ضد آفتاب نخواهند داشت.

با این وجود، فقدان این آگاهی از جامعه سیاه پوستان حاصل می شود و از جامعه پزشکی آغاز می گردد.

در طول تاریخ، رشته های پزشکی مراقبت های پزشکی مناسب افراد سیاه پوست ارائه نکرده اند و بخصوص رشته هایی که در زمینه پوست و زیبایی پوست فعالیت می کنند.

متخصصان با این نظر که بین افراد سیاه و سفید پوست تفاوت هایی وجود دارد، موافق هستند و این که اظهار می کنند بودجه های مورد نیاز برای تحقیق در زمینه مراقبت از پوست های تیره را محدود کرده اند.

تحقیقات نشان داده اند که 47 درصد از پزشکان متخصص پوست آگاهی در مورد مراقبت از پوست های تیره ندارند. همچنین افراد دارای پوست تیره 9 مرتبه کمتر از افراد سفید پوست به متخصص پوست مراجعه می کنند.

حتی در مواردی که بیماری های پوستی ناشی از تاثیر نور خورشید بر پیگمان های حساس پوست، ایجاد می شوند باز هم متخصصان به افراد دارای پوست تیره توصیه می کنند نیازی به ضد آفتاب ندارند.

دیگر تحقیقات نشان داده اند که دیسکرومیا، اختلال پیگمان در پوست، در افراد تیره کمتر از افراد روشن قابل درمان است.

تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شده است نشان داده اند که افراد سیاه پوست خیلی بیشتر از افراد سفید پوست در معرض ضایعات و آسیب دیدگی های پوستی هستند.

عدم استفاده از ضد آفتاب چگونه خود را نشان می دهد؟

وقتی که صحبت از سرطان پوست می شود کاهش خطر ابتلا به آن، به اندازه خطر مرگ نیز مهم است.

متخصصان بر این عقیده هستند که افراد سیاه پوست در برابر سرطان پوست به هیچ وجه ایمن نیستند. آن ها به این گفته بسیار تاکید می کنند زیرا سیاه پوستان زیاد به پوست خود توجه نمی کنند.

از همه مهم تر افراد سیاه پوست ممکن است که دیرتر متوجه سرطان پوست ایجاد شده در خود شوند.

تقریبا 52 درصد از افراد سیاه پوست وقتی متوجه سرطان خود می شوند که به مراحل بسیار سخت رسیده اند. از طرف دیگر 93 درصد از افراد سفید پوست بعد از دریافت نشانه های ملانوما به مدت 5 سال زنده می مانند در صورتی که این آمار در افراد سیاه پوست 69 درصد است.

افراد سیاه پوست بیشتر به نوعی از سرطان پوست حساس هستند که acral lentiginous melanoma (ALM) نام دارد.

همانند cutaneous malignant melanoma این نوع سرطان پوست بیشتر در کف دست و پا خود را نشان می دهد و افراد دارای پوست تیره بیشتر مستعد این بیماری هستند.

بیشتر افرادی که نزدیک به مدار استوا زندگی می کنند از این بیماری جان خود را از دست می دهند زیرا این عقیده که اجداد ما از کرم های ضد آفتاب استفاده نکرده اند موجب می شود که از پوست خود مراقبت نکنند و مبتلا به سرطان های کشنده پوست شوند. امروزه در سراسر جهان عده ی زیادی به دلیل سرطان پوست جان خود را از دست می دهند.

پزشکان از افرادی که دارای پوست تیره هستند می خواهند که پوست خود را چک کنند و به آن ها توصیه می کنند شما در مقابل سرطان ایمن نیستید.

آیا افراد دارای پوست تیره به طور طبیعی دارای SPF  هستند؟

افراد دارای پوست تیره به طور طبیعی دارای SPF 13 می باشند، اما وقتی که صبحت از تاثیر مخرب نور خورشید می شود قدرت ملانین بسیار بیشتر از این مقدار است که توسط SPF پوست از آن جلوگیری کرد.

SPF پوست افراد تیره بسیار کمتر از آن مقداری است که یک ضد آفتاب با SPF 30 برای مراقبت از پوست فراهم می کند.

ملانین موجود در پوست افراد تیره تنها می تواند از آن ها در برابر اشعه فرابنفش مراقبت کند. البته ممکن است که ملانین از پوست در برابر اشعه UVA و UVB نیز نتواند محافظت کند.

تمام بدن حاوی ملانین نمی باشد:

افراد سیاه پوست می دانند که کف دست و پا دارای ملانین کمتر و روشن تر می باشند اما در صورتی که از لوازم آرایشی استفاده کنند که حاوی SPF مورد نظر باشد این تغییر رنگ زیاد مشخص نخواهد بود.

در گذشته شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی را تهیه می کردند که این تغییر رنگ را از بین ببرند. اما بعد تر متوجه شدند که بیشتر افراد سفید پوست از این محصولات استفاده می کنند.

منبع الو دکتر

ضد آفتاب با SPF مناسب کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ