آب قلیایی چیست و آیا برای سلامتی موثر است؟

شاید در مورد اثرات آب قلیایی بسیار شنیده باشید و افرادی نیز به شما نوشیدن آب قلیایی را توصیه نموده باشند.اما آیا واقعا آب قلیایی برای سلامتی مفید است>در ادامه این مطلب بخوانید

آب قلیایی (بازی) چیست؟

ممکن است شما فواید بسیاری از آب قلیایی شنیده باشید. برخی می گویند این آب می تواند به کاهش روند پیری، تنظیم pH بدن و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان کمک کند. اما دقیقا آب قلیایی چیست ؟

قلیایی” در آب قلیایی به سطح PH آن اشاره دارد. سطح pH یک عدد است که میزان اسید یا قلیایی یک ماده را در مقیاس 0 تا 14 اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، ماده ای با pH 1 بسیار اسیدی است و ماده ای با pH 13 بسیار قلیایی خواهد بود.

آب قلیایی pH بالاتر از آب آشامیدنی معمولی دارد. به همین دلیل برخی از طرفداران آب قلیایی معتقدند که می تواند اسید را در بدن خنثی کند.

آب آشامیدنی معمولی به طور کلی دارای pH خنثی از 7 است. آب قلیایی معمولا دارای pH 8 یا 9 است.

آب قلیایی نیز باید حاوی مواد معدنی قلیایی و پتانسیل کاهش اکسایش منفی (ORP) باشد.

  ORP توانایی آب به عنوان یک پروتئین یا آنتی اکسیدان است. هرچه مقدار ORP منفی باشد، آنتی اکسید کننده تر آن است

.

آیا واقعا آب قلیایی موثر عمل می کند؟

آب قلیایی تا حدودی بحث برانگیز است بسیاری از متخصصان سلامت می گویند تحقیقات کافی برای حمایت از بسیاری از ادعاهای سلامتی توسط کاربران و فروشندگان این ماده وجود ندارد. البته این تفاوت در یافته های تحقیق ، ممکن است مربوط به تفاوت در بحث های مطالعاتی آب قلیایی باشد.

به گفته کلینیک مایو، آب معمولی برای اکثر مردم بهتر است. آنها می گویند که هیچ شواهد علمی وجود ندارد که ادعاهای ساخته شده توسط هواداران آب قلیایی را به طور کامل تایید کند.

با این حال، مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد آب قلیایی برای شرایط خاص می تواند مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه 2012 studyTrusted Source مشخص می شود که آب آشامیدنی و گازدار با قلیایی با pH 8.8 ممکن است به پپسین، یعنی آنزیم اصلی که موجب ریفلاکس اسید می شود، کمک می کند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف آب یونیزه قلیایی ممکن است برای افراد دارای فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا مفید باشد.

همچنین ، مطالعه اخیر که شامل 100 نفر بود، پس از مصرف آب با pH بالا نسبت به آب معمولی پس از یک تمرین شدید، اختلاف قابل توجهی در ویسکوزیته کل خون داشت. ویسکوزیته اندازه گیری مستقیم این است که ، چگونه جریان خون به طور موثر از طریق عروق جریان می یابد.

کسانی که آب با pH بالا مصرف می کنند ویسکوزیته را با 6.3 درصد کاهش می دهد و این بدان معنی است که جریان خون با آب قلیایی موثرتر می شود. و می تواند تحویل اکسیژن را در سراسر بدن افزایش دهد.

با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات تاثیرات آب قلیایی نیاز است.

علیرغم فقدان تحقیق علمی اثبات شده، طرفداران آب قلیایی هنوز به مزایای بهداشتی پیشنهاد شده خود اعتقاد دارند. که این فواید از نظر طرفداران آب قلیایی شامل موارد زیر می باشد:

  •     خواص ضد پیری (از طریق آنتی اکسیدان های مایع که سریع تر به بدن انسان جذب می شوند)
  •     خواص پاکسازی کولون
  •     سیستم ایمنی بدن
  •     هیدراتاسیون، سلامت پوست و دیگر ویژگی های سم زدایی
  •     کاهش وزن
  •     مقاومت سرطان

عوارض جانبی احتمالی و خطرات آب قلیایی

اگرچه آب آشامیدنی قلیایی در نظر گرفته می شود، اما ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کند.

برخی از عوارض جانبی منفی آب قلیایی عبارتند از: کاهش اسیدیته طبیعی معده، که باعث می شود  باکتری ها را از بین ببرد و سایر پاتوژن های نامطلوب را از ورود به جریان خون خود خارج کند.

علاوه بر این، افزایش کلی قلیائیت در بدن ممکن است باعث مسمومیت های دستگاه گوارش و سوزش پوست شود. بیش از حد قلیایی ممکن است pH طبیعی بدن را تحریک کند، که منجر به آلکالوز متابولیک می شود، که ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرزش دست
  • تحریک عضلانی
  • سوزش در اندامها یا صورت
  • گیجی

آلکالوز می تواند باعث کاهش کلسیم آزاد در بدن شود که می تواند سلامت استخوان ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، شایع ترین علت هیپوکلسمی از نوشیدن آب قلیایی نیست، بلکه از داشتن یک غده پاراتیرویید ضعیف است.

طبیعی یا مصنوعی؟

آب که به طور طبیعی قلیایی است، زمانی اتفاق می افتد که آب بیش از سنگ ها مانند چشمه ها عبور می کند و مواد معدنی را جذب  کند که سطح قلیایی آن را افزایش می دهد

.

با این حال، بسیاری از افرادی کهآب قلیایی را می خورند ، آب قلیایی را دریافت می کنند که از طریق یک فرایند شیمیایی به نام الکترولیز قلیایی شده است.

این روش از یک محصول به نام یونیزر برای افزایش pH آب معمولی استفاده می کند. سازندگان یونیزان می گویند که از الکتریسیته برای جداسازی مولکول ها در آب استفاده می شود که اسیدی یا بیشتر قلیایی هستند. آب اسیدی سپس تخلیه می شود.

با این حال، برخی از پزشکان و محققان می گویند این ادعاها از طریق تحقیقات با کیفیت پشتیبانی  . اثبات نمی شوند. کیفیت آب منبع اصلی قبل از یونیزاسیون برای اطمینان از اینکه آلاینده ها در آب آشامیدنی وجود ندارد، بسیار مهم است.

منبع : الودکتر

لاغر شدم یا آب بدنم تموم شده؟!

نوشیدن آب باید متناسب با وزن بدن باشد

کم آبی بدن به چه مشکلاتی می‌انجامد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ