مزایای عسل شبدر

عسل دارای خواص بسیاری است که برای هر فردی لازم است. این ماده شیرین پر از مواد معدنی و ویتامین هایی است که هر بدن در طول روز نیاز به آن دارد. همچنین عسل ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

به گزارش الودکتر: عسل شبدر با توجه به طعم شیرین و ملایم گل آن، محبوب است. بر خلاف سایر شیرینی های معمولی مثل شکر قندی،این عسل از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی غنی است که برای سلامت شما مفید است. در این مقاله استفاده، تغذیه و مزایای سلامتی عسل شبدر بررسی شده است.

منبع عسل شبدر

عسل شبدر یک شربت  شیرین ساخته شده توسط زنبور عسل است که شهد گیاه شبدر را جمع آوری می کنند. طعم و مزه سبک و ملایمی دارد  که باعث محبوبیت آن در بین علاقه مندان به عسل می شود.

گیاهان شبدر بسیار معمولی هستند، آب و هوای  شهری مطلوب برای زنبور عسل است، به همین دلیل است که عسل شبدر به طور گسترده ای برای همه در دسترس است. عسل شبدر عطر و طعم پیچیده تر از قند دارد و بسیاری از مردم آن را برای شیرین کردن چای، قهوه و دسر استفاده می کنند. علاوه بر این، با توجه به افزایش علاقه به جایگزین های سالمتر برای شکر، تولید کنندگان مواد غذایی  و نوشیدنی های شیرین این عسل را جایگزین دیگر مواد شیرین کننده قرار داده اند. عسل شبدر نیز به علت ویژگی های ارتقاء دهنده سلامتی منحصر به فرد آن، از جمله ویژگی های آنتی باکتریال و اثر آرام بخش آن بر گلودرد در داروهای سرماخوردگی و سرفه و داروهای خانگی استفاده می شود.

اندر مزایای تغذیه ای عسل شبدر

عسل شبدر دارای قند بالا است، اما برخی مواد مغذی را نیز فراهم می کند.

یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل شبدر شامل :

  • کالری: 60 کالری
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 17 گرم

این نوع عسل دارای بیشتر از مقدار کربوهیدرات ها به صورت قند طبیعی است. با این حال، مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از قبیل منیزیم، پتاسیم، آهن و روی  نیز ارائه می شود. علاوه بر این، آن  در ترکیبات آنتی اکسیدانی غنی است که می تواند به سلامت شما لطمه وارد کند.

عسل شبدر چندین مزیت بالقوه سلامتی را ارائه می دهد.

پتانسیل ضد ویروسی و ضد باکتریایی

شبدر و انواع دیگر عسل دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتری است.

در مطالعه مقایسه  ضد باکتریایی 16 نوع عسل مختلف ، نوع شبدر دارای قویترین اثر ضد باکتری علیه سلولهای مضر استافیلوکوکوس اورئوس است که معادل دوز 2.2 میلی گرم کانامینسین آنتی بیوتیک است. علاوه بر این، یک پوشش ضد باکتری موثر برای زخم ها، مانند سوختگی و خش نیز است. در یک مطالعه 3 ماهه که عسل شبدر به عنوان یک پانسمان برای 30 زخم پای دیابتی استفاده شد، 43٪ زخم ها به طور کامل بهبود یافت و 43٪ دیگر اندازه و تعداد باکتری ها یشان کاهش یافت. عسل شبدر ممکن است یک ضد ویروسی قوی باشد. یک مطالعه  آزمایشی نشان داد که استفاده از محلول عسل شبدر 5٪ به سلول های پوستی که با ویروس تورم مرهم مواجه شده اند، میزان بقای ویروس را به طور قابل توجهی کاهش داد. به یاد داشته باشید که عسل خام ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی تر نسبت به گونه هایی باشد که برای دوره طولانی، پاستوریزه شده یا ذخیره شده اند. عسل شبدر با آنتی اکسیدان ها بسته بندی می شود که ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب های سلولی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد جلوگیری یا کاهش دهند. این خاصیت ممکن است خطر بیماری ها را در شما کاهش دهد. در یک مطالعه به روی  موش ها ثابت شد، عصاره عسل شبدر، آسیب های کبدی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهد، احتمالا به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی این عصاره . عسل شبدر به ویژه در برابر ضد التهابی فلاونول و آنتی اکسیدان اسید فنولیک است. فلاونول ها می توانند سلامت قلب و ریه را بهبود ببخشند، در حالیکه اسید های فنولیک سیستم عصبی مرکزی را تقویت می کنند.

آسیب هایی کمتر از مصرف شکر

گرچه عسل بیشترشامل شکر است، اما دارای چندین مزیت منحصر به فرد است که آن را انتخاب بهتر یاز شکر و یا شیرین کننده های دیگر، مانند شربت ذرت بالا فروکتوزمی کند. برخی مطالعات نشان می دهد که عسل برای سلامتی و کنترل قلب بهتر از  قند است. در یک مطالعه 6 هفته ای که در 60 نفر مصرف 70 گرم شکر درون عسل یا شکرعادی را بررسی کردند، افراد در گروه عسل کلسترول  پایین، کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید، و همچنین سطح HDL (خوب) کلسترول بالایشان بهبود یافت. علاوه بر این، مطالعه 80 کودک مشاهده کرد که یک دوز عسل باعث کاهش قند خون نسبت به دوز مساوی از قند معمولی  – از جمله در شرکت کنندگان با دیابت نوع 1شد. با این حال، گرچه عسل سالم تر از شکراست، هنوزدر آن شکر افزوده شده و باید در رژیم غذایی محدود شود. رژیم های غذایی با قند اضافه – بدون توجه به نوع – با چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی از سرطان هاهمراه هستند. برای سلامتی مطلوب، کمتر از 5٪ کالری روزانه خود را باید از قند تهیه کنید.

منبع: الودکتر

افشای اطلاعات با ارزش درباره عسل!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ