چرا خوردن پروتئین باعث گاز معده می‌شود؟

mahdie.mohtashami
اگر رژیم غذایی را دنبال می‌کنید که دارای پروتئین زیاد می‌باشد و از نفخ معده اذیت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با ما بخوانید. با تیم ترجمه الودکتر همراه باشید.

چرا خوردن پروتئین باعث ایجاد گاز معده می‌شود؟چگونه می‌توانید گاز معده را درمان کنید؟

نفخ شکم یکی از راه‌های خروجی بدن برای دفع گاز ایجاد شده  می‌باشد. یکی دیگر از راه های خروجی آروغ زدن می‌باشد. در حالی که میزان متوسط خروجی گاز از معده هر شخص بین 5 تا 15 بار در روز می‌باشد اما ممکن است بعضی از افراد بیشتر از این دفعات از معده خود گازی خارج کنند و این می‌تواند به دلیل نوع غذا و فرآورده‌هایی که مصرف می‌کنند باشد. بعضی از مواد غذایی به دلیل اجزای تشکیل دهندیشان می‌توانند باعث ایجاد گاز معده و نفخ شکم شوند. اگر شما جز افرادی هستید که از رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده میکنید ممکن است که این عمل را تجربه کرده باشید.

به چه علت پروتئین باعث ایجاد گاز معده می‌شود؟

رژیم های غذایی حاوی پروتئین به وسیله ورزشکاران دنبال می شوند، و همچنین یک روش کاهش وزن برای افرادی هستند که به کالری کمتری نیاز دارند. پروتئین همچنین مواد مغذی ضروری برای تولید توده عضلانی است. با این حال خوردن زیاد پروتئین دارای مشکلاتی نیز می‌باشد.

به عنوان کثال بدن شما پروتئین را دیرتر از کربوهیدرات هضم می‌کند و به مدت طولانی‌تری آن را در دستگاه گوارش نگه می‌دارد. باکتری‌ها می‌توانند به مقدار زیاد پروتئین ها را در بدن شما تجزیه کنند و باعث تشکیل گاز و خروج آن از رکتورم باشند. همچنین این باکتری‌ها توانایی تولید گوگرد را نیز دارا می‌باشند و باعث ایجاد گاز معده و بوی ایجاد شده در آن می‌شوند.

درواقع با خوردن پروتئین بیشتر در روده شما مقدار بیشتری نیتروژن تشکیل می‌شود. این موضوع نه تنها در مورد گوشت، تخم مرغ و ماهی، بلکه در مورد پودر پروتئین پنیر و مکمل های موجود در آب نیز صادق است. حبوبات و مواد گیاهی نیز از این مشکل مستثنا نمی‌باشند و می‌توانند باعث ایجاد مشکل در روده شما شوند.

نحوه خلاص شدن از گاز معده ایجاد شده به وسیله پروتئین

در حالی که پروتئین می‌تواند باعث ایجاد گاز معده در شما شود اما این موضوع به این معنا نمی‌باشد که شما مجبور هستید مصرف پروتئین را کاهش دهید. در ادامه به شما چند راه حل پیشنهاد می‌کنیم تا این مشکل را برطرف کنید:

فیبر بیشتر بخورید

زمانی که شما رژیم پروتئین دار خود را ادامه می‌دهید و در حال ساختن عضله های بیشتر هستید ممکن است  خوردن مواد غذایی با فیبر را فراموش کنید و کمتر از این مواد غذایی استفاده کنید این عمل باعث می‌شود که باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شما شود و در نهایت به یبوست ختم شود. یبوست ممکن است باعث چاقی، افزایش گاز معده و برخی دیگر از ناراحتی ناخوشایند شود. به طور متوسط زنان بزرگسال 25 گرم فیبر در روز نیاز دارند، در حالی که مردان نیاز به 38 گرم فیبر دارند. در حالی که نبود فیبر کافی می‌تواند باعث ایجاد یبوست در بدن شود اما خوردن بیش از حد فیبر نیز می‌تواند باعث اتفاقی متفاوت در بدن شود و باعث ایجاد تولید گاز زیاد در دستگاه گوارش شود.

پودر پروتئین خود را عوض کنید

پروتئین آب پنیر یکی از عناصر کلیدی در تولید پروتئین‌ها و تنقلات می‌باشد. مشکل این است که تمام آب پنیرها به طور یکسان ساخته نمی‌شود و بعضی از آن‌ها دارای لاکتوز بالایی هستند.

پروتئین آب پنیر ایزوله شده دارای لاکتوز کمتری می‌باشد که بدن شما توانایی هضم راحت آن را دارد.

پروبیوتیک مصرف کنید

گفته شده است که عدم تعادل میکروب های روده یکی از دلایل گاز معده و دیگر علائم گوارشی مانند اسهال و یبوست است. اگر در حال مصرف زیاد پروتئین هستید ممکن است تمام مشکلات نفخ معده را با یکدیگر ترکیب کنید. یکی از راه‌های حل این مشکل مصرف پروبیوتیک‌ها می‌باشد. پروبیوتیک‌ها به وسیله باکتری‌هایی دوستدار روده و معده ساخته می‌شوند که می‌توانند اختلالات میکروبی در دستگاه گوارش را حل کنند. با گذشت زمان باعث ایجاد گاز معده کمتر و در نتیجه دستگاه گوارشی منظم‌تر می‌شوند.

سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

برخی از گیاهان می‌توانند به طور بالقوه بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش را برطرف کنند و نشانه‌های گاز و نفخ معده را برطرف کنند. نوشیدن زنجبیل و یا چای نعنا را برای تسکین روده‌های خود بعد از خوردن غذا فراموش نکنید.

از خوردن سبزیجات نفخ آور خودداری کنید

قبل از اینکه کربوهیدرات و فیبر بیشتر به رژیم پروتئینی خود اضافه کنید مطمعن شوید که از برخی سبزیجات گیاهی نفخ آور آگاه هستید. این سبزیجات شامل موارد زیر می‌باشد:
سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم
پنیر، سیر، محصولات حاوی لاکتوز
لوبیا و نخود فرنگی
عدس
سیر
پیازها

درمان نفخ شکم و باد معده فقط با چند توصیه آسان!

برنامه‌ غذایی 7 روزه برای کاهش نفخ و گاز معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ