بدترین غذاها برای دندان

atoosamirzavandi
که نوشیدن مقدار زیادی نوشابه های حاوی کربنات می توانند به تخریب دندان ها سذعت ببخشد همان طور که استفاده از متامفتامین و کرک و کوکائین دندان ها را خراب می کنند

شما همانی هستید که در برنامه غذایی خود مصرف می کنید و این را هیچ کجای بدن به جز دندان ها به خوبی نشان نخواهند داد. زیرا برخی از غذاها و نوشیدنی ها پلاک هایی را روی دندان ایجاد می کنند که آسیب جدی به آن ها وارد می کند. پلاک دندانی بر اثر چسبیدن باکتری ها بر روی سطح دندان ایجاد می شوند و بیماری های لثه ای ایجاد می کنند و دندان ها را تحلیل می برند.

بعد از خوردن غذاهای شکری و شیرین، باکتری ها اسیدی تولید می کنند که به دندان می چسبد و وقتی که مینای دندان آسیب دید آنگاه حفره در دندان ایجاد می شود.

ایجاد حفره و کرم خوردگی در دندان ها یک مشکل مزمن است که افراد بین بازه سنی 6 تا 19 سال را درگیر می کند. این افراد معمولا از درد، مشکل در جویدن غذا و آبسه های دندانی شکایت می کنند. اگر شما دندان های خود مسواک نزنید و نخ دندان نکشید پلاک های دندانی شرایط بدتری پیدا خواهند کرد و تبدیل به مشکلات لثه ای خواهند شد.

چگونه می توانید از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری کنید؟ در کنار مسواک زدن دندان ها از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم به دندان پزشکی مراجعه کنید. مصرف غذاهای زیر را محدود کنید.

آبنبات ترش

جای تعجب نیست که آبنبات برای دندان ها مضر است. اما آبنبات های ترش حاوی نوع متفاوت و بیشتری از اسید ها می باشند که بر روی دندان ها می چسبند. علاوه بر این چون چسبناک هستند برای مدت زمان طولای تری به دندان ها می چسبند پس بیشتر موجب تحلیل رفتن دندان می شوند. اگر به شیرین خوردن علاقمند هستید می توانید به جای آبنبات از شکلات استفاده کنید و فورا دندان های خود را بشویید.

نان:

وقتی که شما نان را می جوید بزاق دهان نشاسته آن را می شکند و به شکر آن را تبدیل می کند. سپس به یک ماده شبیه به آدامس تبدیل می شود که به شکاف بین دندان های می چسبد و موجب ایجاد حفره می گردد. وقتی برخی از کربوهیدارت هایی که کمتر تصفیه شده اند را مرود استفاده قرار می دهید مثل گندم، حاوی قند کمتری هستند و به راحتی شکسته نمی شوند.

الکل:

همه ما می دانیم که نوشیدن الکل برای سلامتی مفید نیست. اما آیا متوجه شده اید که وقتی آن را می نوشید دهان تان خشک می شود؟ دهان خشک به دلیل کمبود ترشح بزاق می باشد در حالی که بزاق برای سلامت دندان ها ضروری است. بزاق از چسبیدن غذاها  به دندان جلوگیری می کند و غذا را از روی دندان می شوید. همچنین به علائم تخریب دندان ها، بیماری های لثه ای و دیگر عفونت های دهانی را کاهش می دهد.  برای جلوگیری از خشک شدن  دهان مقدار زیادی آب بنوشید و از محلول های شستشو دهنده دهان که حاوی فلوراید می باشند استفاده کنید.

نوشیدنی های کربنات دار:

همه ما تا حدودی درمورد اتفاقتی که بعد از نوشیدن نوشابه ایجاد می شود شنیده ایم. در تحقیقات اخیر مشاهده شده است که نوشیدن مقدار زیادی نوشابه های حاوی کربنات می توانند به تخریب دندان ها سذعت ببخشد همان طور که استفاده از متامفتامین و کرک و کوکائین دندان ها را خراب می کنند. کربنات موجود در نوشابه باعث ایجاد اسید می کند و این اسید ها به دندان چسبیده و خرابی به بار می آورند. علاوه بر این که دهان را نیز خشک می کنند و بزاق دهان را کاهش می دهند.

رنگ تیره مورد استفاده در نوشابه ها نیز به تخریب دندان ها کمک می کنند. توجه داشته باشید که بعد از نوشیدن نوشابه به سرعت دندان ها خود را مسواک نزنید این کار موجب تخریب بیشتر دندان خواهد شد.

یخ:

این که یخ از آب تهیه شده است پس جویدن آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد آیا درست است؟ قطعا نه. جویدن خوراکی های سفت به مینای دندان آسیب می زند و ممکن است حتی فرد دچار ترک، شکستگی و حتی از دست دادن دندان شود. می توانید از یخ برای خنک کردن نوشیدنی خود استفاده کنید اما بناید هرگز آن را بجوید. حتی برای مراقبت از دندان ها می توانید از نوشیدنی بدون یخ استفاده کنید.

مرکبات:

پرتقال، گریپ فروت و لیمو بسیار خوشمزه هستند چه بصورت کل میوه را خوردن و چه آب آن ها را نوشیدن. این میوه ها حاوی مقدار زیادی ویتامین C می باشند. اما اسید موجود در آن ها دندان ها را خراب خواهد کرد. حتی اگر لیمو را در آب بریزید و بنوشید. اگر تمایل به استفاده از آنتی اکسیدان های این میوه ها دارید می توانید آن ها را قبل از وعده غذای اصلی بخورید یا بعد از خوردن آب بنوشید.

منبع الو دکتر

بزاق دهان در مراقبت از دندان نقش مهمی دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ