آیا دیابتی ها میتوانند سیب زمینی شیرین بخورند

دیابت بیماری است که نیاز به رعایت های ویژه و مراقبت های لازم دارد.دیابتی ها باید در مورد مصرف قند خود بسیار محتاط باشند.آیا دیابتی ها می توانند سیب زمینی شیرین بخورند؟

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی است . اگر دچار دیابت هستید، ممکن است فکر کنید که سیب زمینی شیرین برای شما مناسب است یا نه؟.

قبل از رفتن به سوپرمارکت برای خرید باید بدانید بیش از 400 نوعسیب زمینی شیرین در سراسر جهان وجود دارد. برخی از این ها برای افراد مبتلا به دیابت بهتر از بقیه سیب زمینی هاست

.

نوع و چگونگی و روش آشپزی شما مهم است.

دانستن شاخص گلیسمی (GI) و بار گلیسمی (GL) برای انواع سیب زمینی شیرین که انتخاب می کنید بسیار مهم هستند.

GI یک سیستم رتبه بندی برای غذاهای حاوی کربوهیدرات است. رتبه بندی یا شماره اختصاص داده شده به مواد غذایی نشان دهنده تاثیر آن بر سطح قند خون است.

GL همچنین یک سیستم دیگررتبه بندی است. رتبه بندی GL به حساب GI مواد غذایی و همچنین اندازه بخش یا گرم در نوع سیب زمینی می پردازد.

در این مقاله الودکتر، همه ی آن چیزی که فرد مبتلا به دیابت، نیاز به دانستن آن برای خوردن سیب زمینی شیرین دارد، بررسی می شود..

چه سیب زمینی شیرین است؟

نام علمی سیب زمینی شیرین Ipomoea batatas است. سیب زمینی شیرین از انواع مختلف جایگزین خوبی برای سیب زمینی سفید است. آنها در فیبر و مواد مغذی از بتا کاروتن بالاتر هستند.

آنها همچنین مثل سیب زمینی سفید GL پایین دارند ، سیب زمینی شیرین دارای کربوهیدرات بالا است. با این حال، افراد مبتلا به دیابت می توانند آنها را با خیال راحت بخورند.

انواع خاصی از سیب زمینی شیرین وجود دارد که ثابت شده است برای افرادی که در مورد قند خون و چاقی نگران هستند ،مفید است. .

علاوه بر ارزش غذایی ، سیب زمینی شیرین حاوی خواصی است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

برخی از مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین عبارتند از:

  •     ویتامین A به صورت بتا کاروتن است
  •     پروتئین
  •     فیبر
  •     کلسیم
  •     اهن
  •     منیزیم
  •     فسفر
  •     پتاسیم
  •     فلز روی
  •     ویتامین سی
  •     ویتامین B-6
  •     فولات
  •     ویتامین K

انواع مختلف سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نارنجی

سیب زمینی شیرین نارنجی رایج ترین نوع موجود در سوپرمارکت های ایالات متحده است. آنها در ظاهر دارای رنگ قرمز و قهوه ای و در داخل نارنجی هستند.

در مقایسه با سیب زمینی معمولی سفید، سیب زمینی شیرین نارنجی دارای محتوای فیبر بالاتری است. و GIپایین تری را ارایه می دهد یک گزینه سالم برای افراد مبتلا به دیابت است.

برخی مطالعات نشان می دهد که منبع پوسیدگی که سیب زمینی شیرین و نارنجی بخارپز دارد مقدار GI پایین تر نسبت به پخت آنها بوجود می آورد.

سیب زمینی شیرین بنفش

سیب زمینی شیرین بنفش در داخل و ظاهر دارای رنگ ارغوانی است. گاهی اوقات تحت نام سیب زمینی اوکیناوا ارایه میشود.

سیب زمینی شیرین بنفش GL پایین تر از سیب زمینی شیرین نارنجی دارد. علاوه بر مواد مغذی، سیب زمینی شیرین بنفش نیز حاوی آنتوسیانین است

.

آنتوسیانین ها ترکیبی از پلی فنولی هستند که مطالعات نشان می دهد ممکن است با افزایش مقاومت به انسولین، خطر بروز چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که آنتوسیانین ها از طریق مکانیسم های متعدد، از جمله کاهش هضم کربوهیدرات در روده، در بدن فعالیت می کنند.

سیب زمینی شیرین ژاپنی

سیب زمینی شیرین ژاپنی (Satsuma Imo) گاهی اوقات به عنوان سیب زمینی شیرین سفید شناخته می شود، حتی اگر در ظاهر بنفش و در داخل زرد باشد. این نوع از سیب زمینی شیرین حاوی caiapo است.

یک مطالعه نشان داد که عصاره کایاپو قادر به کاهش میزان قند خون در افراد دیابتی و مصرف کنندگان دارومی باشد. مصرف کایاپو همچنین کلسترول را کاهش می دهد.

چگونه سیب زمینی شیرین روی قند خون تاثیر می گذارد؟

از آنجایی که سیب زمینی شیرین دارای کربوهیدرات زیاد است، می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهند. محتوای فیبر آنها به کاهش سرعت این روند کمک می کند.

سیب زمینی شیرین نارنجی دارای GI بالاتر است. این می تواند سطح قند خون شما را در مقایسه با دیگر انواع سیب زمینی شیرین افزایش دهد.

مهم نیست کدام نوع سیب زمینی شیرین شما را انتخاب کنید، مقدار خود را محدود کنید و انتخاب کنید به جای پختن ؛آن را با آب جوش یا بخار؛ بخار پز کنید.

در صورت ابتلا به دیابت، مزایای خوردن سیب زمینی شیرین چیست؟

 انواع سیب زمینی شیرین دارای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، و مواد معدنی بسیار بالا هستند و می توانند به راحتی در یک رژیم غذایی مناسب برای افرادی که دیابت دارند استفاده شوند.

در اینجا برخی از دستورالعمل های غذایی برای افراد دیابتی ارایه میشود که شما می توانید امتحان کنید:

  •     سالاد سیب زمینی شیرین و آووکادو
  •    یک  فنجان یا کاسه سیب زمینی شیرین
  •    سیب زمینی شیرین پخته شده
  •    سیب زمینی سرخ شده بنفش
  •     سیب زمینی شیرین با کلم بروکلی

آیا خطراتی برای خوردن سیب زمینی شیرین برای افراد دیابتی وجود دارد؟

سیب زمینی شیرین گزینه ی بهتری از سیب زمینی سفید است. با این حال، ازآنها باید  به عنوان مکمل استفاده کرده و لذت ببرید، آنها ممکن است سطح منفی قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

بعضی از سیب زمینی های شیرین در اندازه های بسیار بزرگ هستند و باعث می شود هضم آن سخت تر و طولانی تر شود. همیشه یک سیب زمینی متوسط ​​را انتخاب کنید دیگر غذاهای سالم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

نتیجه

هنگامی که شما در معرض ابتلا به خطردیابت زندگی می کنید،بعضی از انواع سیب زمینی شیرین می تواند بخشی از برنامه غذای سالم باشد. بعضی از انواع سیب زمینی شیرین حتی ممکن است مزایایی برای کمک به شما در مدیریت وضعیت دیابت داشته باشند.

این نوع ها، شامل سیب زمینی شیرین ژاپنی و سیب زمینی شیرین بنفش است.

سیب زمینی شیرین دارای مواد مغذی بوده و همچنین دارای کربوهیدرات هستند.  بخار پز به جای پخت به اطمینان GL پایین تر کمک خواهد کرد.

 منبع :الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ