انواع بیماری های دهان و دندان

mahdie.mohtashami
آیا شما انواع بیماری‌های دهان دندان را می‌شناسید؟ در این مقاله همراه با تیم ترجمه الودکتر باشید تا هر آنچه در مورد بهداشت دهان و دندان لازم است را به شما بگوییم.

انواع بیماری های دهان و دندان

همه ما می‌دانیم که تا چه اندازه از دهان و دندان خود استفاده می‌کنیم به همین دلیل دور از ذهن نمی‌باشد که در طول زمان باعث ایجاد بیماری و ناراحتی می‌شود اگر به سلامت آن اهمیتی ندهید.

مشکلات دهان و دندانی را می‌توانید با بهداشت دهان و دندان، پیگیری و پیشگیری کنید. شما احتمالا در طول زندگی خود حداقل یک مشکل دندانی را تجربه خواهید کرد.

سوراخ شدن دندان‌ها

به حفره همچنین کرم خوردن دندان یا پوسیدگی دندان نیز گفته می‌شود. این مناطق دندان است که به طور دائمی آسیب دیده اند و حتی ممکن است در آنها سوراخ وجود داشته باشد. حفره ها نسبتا رایج هستند. آنها زمانی رخ می دهند که باکتری ها، مواد غذایی و اسید، دندان های خود را بمالند و پلاک ایجاد کنند. اسید روی دندان ها شروع به خوردن مینا و سپس دنتین یا بافت همبند می کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به آسیب دائمی شود.

بیماری لثه (گینوییت)

بیماری لثه، همچنین گینوییت نامیده می شود، التهاب لثه نیز گفته می‌شود. این عمل معمولا نتیجهپلاک ایجاد شده در دندان های شما به علت عادت های غلط مسواک زدن می‌باشد. Gingivitis درمان نشده می تواند به پریودنتیت منجر شود، یک عفونت جدی تر در بیماری‌های لثه می‌باشد.

پریودنتیت

همانطور که پاراستونیت پیشرفت می کند، عفونت می تواند به فک و استخوان های شما گسترش یابد. همچنین می تواند پاسخ التهابی را در سراسر بدن ایجاد کند.

دندان های خراب یا شکسته

دندان‌های شکسته یا آسیب دیده می‌تواند به دلیل ایجاد ضربه هایی به دهان، خوردن غذاهای سخت یا دندان قروچه در شب ایجاد شود. دندان ترک خورده می تواند بسیار دردناک باشد. اگر یک دندان شکسته در دهان خود دارید باید سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دندانهای حساس

اگر دندان هایتان حساس هستند، ممکن است پس از داشتن غذاهای سرد یا گرم یا نوشیدنی احساس درد یا ناراحتی کنند. حساسیت دندان نیز به عنوان “حساسیت دنتین” نامیده می شود. بعضی مواقع پس از داشتن یک کانال ریشه یا یک پر شدن دندان دچار چنین مشکلی می‌شوید و دارای دندان‌های حساس می‌شوید. داشتن دندان‌هایی حساس همچنین می‌تواند نتیجه عوامل زیر باشد:

بیماری لثه
شل شدگی لثه‌ها

دندان ترک خورده

پوسیده شدن تاج دندان

برخی از افراد به طور طبیعی دارای دندان های حساس هستند زیرا دارای مینای نازک تری هستند. در بیشتر اوقات شما می‌توانید دندان‌های حساس خود را با تغییر در رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان خود تغییر دهید. مارک های خاصی از خمیر دندان و دهانشویه برای افراد دندان حساس وجود دارد. برندهای خاصی برای خمیر دندان و دهانشویه برای افرادی که دارای دندان های حساس هستند ساخته شده است.

سرطان دهان

سرطان دهان شامل سرطان:

لثه ها

زبان

لب ها

گونه

کف دهان

قسمت سفت و نرم کام دهان

دندانپزشک معمولا اولین فردی است که سرطان دهان را تشخیص می دهد. استفاده از تنباکو، مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو، بزرگترین عامل خطر برای سرطان دهان است. با توجه به بنیاد سرطان دهان (OCF)، نزدیک به 50،000 آمریکایی در سال جاری مبتلا به سرطان دهانی خواهند بود. به طور کلی اگر سرطان دهان به زودی تشخیص داده شود توانایی درمان آن بسیار بالا می‌باشد.

ارتباط بین بهدشات دهان وسلامتی بدن

سلامت دهان و دندان در سال های اخیر افزایش یافته است، به عنوان محققان ارتباط بین کاهش بهداشت دهان و شرایط سیستمیک پایه را کشف کرده‌اند. به نظر می رسد که دهان سالم می تواند به شما در حفظ یک بدن سالم کمک کند. با توجه به درمانگاه Mayo، باکتری های دهان و التهاب ممکن است همراه با:

بیماری قلبی

اندوکاردیت یا التهاب پوشش قلب

تولد زودرس

وزن کم هنگام تولد

باکتری ها می توانند از حفره دهان شما به جریان خون شما گسترش یابد و باعث اندوکاردیت عفونی شود. اندوکاردیت عفونی یک عفونت تهدید کننده زندگی در دریچه های قلب شماست. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که آنتی بیوتیک ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قبل از انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی که می تواند باکتری ها را در دهان شما بیفزاید، مصرف کنید.

نشانه های مشکلات دندانی و دهانی

نباید به عنوان یک فرد منتظر بمانید تا نشانه‌هایی در خود ببینید تا به دندان پزشک مراجعه کنید. دو بار در سال باید به پزشک مراجعه کنید تا دندان های شما را چک کند. ممکن است شما هیچ گونه علائمی در دندان‌های خود مشاهده نکنید ولی به درمان احتیاج داشته باشید

اگر هر گونه از علائم گفته شده در زیر را در خود احساس کردید باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید:

زخم‌های دهانی که در اطراف دهان خود مشاهده می‌کنید و پس از یک تا دو هفته درمان نمی‌شود. 

خونریزی یا متورم شدن لثه‌ها پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

بوی بد دهان

حساسیت ناگهانی دندان‌هایتان به ماد غذایی گرم یا سرد

درد دندان

شل شدن دندان‌ها

ضعیف شدن لثه‌ها

احساس درد با جویدن یا گاز گرفتن

تورم صورت و گونه

صدا کردن استخوان فک
ترک خوردن یا شکستن دندان‌ها

خشکی مکرر دهان
اگر هر یک از این علائم همراه با تب بالا و تورم صورت یا گردن باشد، باید به دنبال درمان اورژانسی باشید. درباره علائم هشدار دهنده مسائل بهداشت دهان بیشتر بدانید.

دلایل بوی بد دهان را در سه سوت شناسایی کنید!

مراقبت و بهداشت دندان های شیری کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ