درمان مشکلات دهان و دندان

mahdie.mohtashami
در این مقاله با شما در مورد روش های درمان و پیشگیری مسکلات دهان ودندان صحبت می‌کنیم. در این مقاله همراه با تیم ترجمه الودکتر باشید.

درمان مشکلات دندانی و دهانی

حتی اگر جز افرادی هستید که از دندانهای خود به صورت مرتبط نگهداری می‌کنید، هنوز هم باید دو بار در سال با یک متخصص و دندانپزشک سلامت دندان‌های خود را چک کنید. دندانپزشک به شما روش‌های مفید و اساسی به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید به بهترین شکال از دندان‌های خود مراقبت کنید.

تمیز کردن منظم دندان‌ها

اگر شما با دقت تمام دندان هایتان را تمیز کنید باعث می‌شود که پلاک‌ها آزار دهنده بر روی دندان‌هایتان را از بین ببرید این کار تنها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم صورت می‌گیرد. این عادت منظم شست و شوی دندان باعث از بین رفتن رسوبات وجود در دندان می‌شود. برای رعایت بهداشت دهان خود از یک مسواک محکم و قوی برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید. شستن دندان‌ها و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

درمان با فلوراید

پس از تمیز کردن دندان، دندانپزشک شما ممکن است درمان فلوراید را برای کمک به مبارزه با حفره ها پیشنهاد دهد. فلوریاد یک ماده معدنی طبیعی است. این ماده می‌تواند مینای دندان شما را تقویت کند و دندان‌ها را نسبت به باکتری‌ها و اسیدها مقاوم‌تر کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر نشانه های عفونت لثه ای را نشان می دهید یا یک آبسه دندان دارید که به دندان های دیگر یا فک شما گسترش یافته است، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای کمک به از بین بردن عفونت تجویز کند. آنتی بیوتیک ممکن است به صورت محلول شستشو دهان، ژل، قرص خوراکی یا کپسول باشد. ژل موضعی آنتی بیوتیک نیز ممکن است در طول عمل جراحی به دندان ها یا لثه ها اعمال شود.

وسایل پرکننده دندان، تاج دندان، ماده پرکردن دندان

پر کردن برای درمان والتیام سوراخ ایجاد شده در دندان استفاده می‌شود. دندانپزشک برای اولین بار از یک مته برایحذف قسمت آسیب دیده دندان استفاده می کند و سپس سوراخ را با برخی مواد مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می‌کند. از تاج دندان استفاده می‌شود اگر بخشی از دندان شما آسیب دیده باشد. دو نوع تاج دندان وجود دارد: یک تاج ایمپلنت که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد و یک تاج معمولی است که متناسب با یک دندان طبیعی است. هر دو نوع تاج را پر می کند که در آن دندان طبیعی شما ظاهر می‌شود.

مواد پرکننده دندان‌ها پوشش های نازک و محافظی هستند که روی دندان های عقب یا مولر قرار می گیرند تا از ایجاد حفره ها جلوگیری کنند.

عصب کشی

اگر پوسیدگی دندان به داخل عصب دندان وارد شود، ممکن است به عصب کشی نیاز داشته باشید. در طی فرایند عصب کشی، عصب حذف شده و جای خالی آن با مواد پرکننده پر می‌شود. 

پروبیوتیک ها

بیشتر پروبیوتیکها نقش خود را در سلامت گوارش شناخته اند، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که باکتری‌های سالم برای دندان ها و لثه ها نیز مفید خواهد بود نشان داده شده است که پروبیوتیک ها از پلاک و جلوگیری ازبوی بد نفس جلوگیری می کنند. آنها همچنین برای جلوگیری از سرطان های دهان و کاهش التهاب بیماری های لثه موثر هستند. در حالیکه آزمایشهای بالینی بیشتری برای اثبات اثربخشی آنها لازم است، اما نتایج تا به امروز امیدوار کننده بوده است. شما می توانید یک مکمل پروبیوتیک مصرف کنید یا غذاهایی را که دارای باکتری های مفید هستند مانند ماست و مواد غذایی کفیر دار دارای این باکتری‌های مفید هستند.

تغییر عادت های روزانه

حفظ سلامت دهان شما یک تعهد روزانه شما به خودتان است. بهداشت دهان و دندان می تواند به شما آموزش دهد که چگونه و  با دقت و به صورت روزانه از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید.  علاوه بر اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار مهم و حیاتی است باید به خاطر داشته باشید که دهان شویه، شستشوی منظم دهانی بسیار مهم و قابل توجه است.

جراحی‌های دهان و دندان

جراحی های دهان معمولا برای درمان موارد جدی تر بیماری پریودنتال انجام می شود. برخی از جراحی های دندانی نیز می توانند برای جایگزینی یا رفع دندان های ناخواسته یا شکسته ناشی از تصادف انجام شوند.

پیوند استخوان

پیوند استخوان لازم است زمانی که بیماری لثه باعث آسیب به استخوان اطراف ریشه دندان شما می شود. دندانپزشک استخوان آسیب دیده را پیوند میزند یا با استخوان طبیعی یا با استخوان مصنوعی این کار صورت می‌گیرد.

کشیدن دندان

اگر دندان پزشک به این باور رسید که دندان توانایی ماندن در دهان را ندارد با عصب کشی  یا دیگر جراحی های موجود  ممکن است ناچار به کشیدن دندان شود. اگر دندان عقل شما یا سومین دندان آسیابی شما دچار مشکل شود، ناگریز هستید که دندان خود را بکشید. گاهی اوقات فک هر شخص به اندازهای نمی‌باشد که توانایی جا دادن دندان آسیاب سوم را داشته باشد. دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند دندان عقل را در صورت درد، التهاب و سایر مشکلات دیگر بکشید.

هرآنچه باید درباره عصب‌کشی دندان بدانید

نکات مهم بعد از درمان ریشه (عصب کشی)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ