این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم ترجمه الو دکتر تصمیم دارد تا در مورد خواص بی نظیر کنجد به شما بگوید. یکی از مهم ترین خواص کنجد، خاصیت آنتی اکسیدانی آن می‌باشد. در این مقاله همراه با ما باشید.

دانه کنجد دانه‌ای ریز و روغنی است که در غلاف گیاهی به نام Sesamum indicum رشد می‌کند. دانه‌های غلاف نگرفته، پوسته خوراکی دست نخورده در بیرون خود دارند، در حالیکه دانه‌های پوست گرفته بدون غلاف هستند. این غلاف رنگ طلایی قهوه‌ای به دانه‌ها می‌دهد. دانه‌های غلاف گرفته رنگ سفید دارند اما به هنگام برشته شدن، قهوه‌ای رنگ می‌شود. دانه کنجد فواید سلامتی بسیاری دارد که از هزاران سال در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌‌گرفت. این ماده بدن را در برابر بیماری قلبی، دیابت و آرتروز حفاظت می‌کند. البته شما باید مقدار زیادی از آن را مصرف کنید که شامل یک مشت کوچک در روز برای بدست آوردن فواید سلامتی آن است.

کاهش التهاب

دانه کنجد ممکن است با التهاب مبارزه کند. التهاب طولانی مدت با سطح پایین ممکن است در بسیاری از بیماریهای مزمن نقش دارد از جمله چاقی و سرطان و همچنین بیماری قلبی و کلیه. وقتی افراد مبتلا به بیماری کلیه، مخلوط ۱۸ گرم تخم کتان و ۶ گرم از هر کدام از دانه‌های کنجد و کدو به صورت روزانه به مدت ۳ ماه، شاخصهای التهاب ۵۱ تا ۷۹% کاهش دادند.

البته به دلیل اینکه این تحقیق مخلوطی از دانه‌ها را که اثر ضد التهابی دارند، آزمایش کرده است، اثر دانه کنجد به تنهایی نامشخص است. با این حال، تحقیقات حیوانی روغن دانه کنجد اثرات ضد التهابی دارد. این ممکن است به دلیل سسامین باشد که ترکیبی موجود در دانه‌های کنجد و روغن آن است.

منبع خوب ویتامینهای B

دانه‌های کنجد منبع خوبی ویتامینهای B هستند که هم در پوست و هم دانه، پخش شده‌اند. برداشتن پوست ممکن است برخی از ویتامینهای B را غلیظ یا از بین ببرد. ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) کنجد پوست کنده و پوست نکنده، حاوی ویتامینها به صورت زیر است:

تیامین (B1): پوست نگرفته ۱۷% مقدار توصیه روزانه، پوست گرفته ۱۹% مقدار توصیه شده

نیاسین (B3): پوست نگرفته ۱۱% مقدار توصیه شده، پوست گرفته ۸%

ویتامین B6: پوست نگرفته ۵% توصیه شده، پوست گرفته ۱۴%

ویتامینهای B برای بسیاری از فرایندهای بدن ضروری هستند از جمله عملکرد مناسب سلولی و متابولیسم.

 

کمک به تشکیل گلبولهای خون

برای ساختن گلبولهای خون، بدن نیازمند چندین ماده مغذی است از جمله آنهایی که در دانه کنجد موجود هستند. سه قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) دانه کنجد، مقادیر زیر را می‌دهد:

دانه‌های کنجد خیس خورده، برشته یا جوانه زده ممکن است جذب این مواد معدنی را افزایش دهد.

کمک به کنترل قند خون

دانه‌های کنجد کم کربوهیدرات است در حالی که پروتئین و چربیهای سالم بالایی دارد که همگی آنها ممکن است کنترل قند خون را تامین کنند. به علاوه این دانه‌ها حاوی پینورزینول هستند، ترکیبی که ممکن است به تنظیم قند خون بوسیله مهار آنزیم گوارشی مالتاز، عمل کند.

مالتاز قند مالتوز را تجریه می‌کند که به عنوان یک شیرین کننده برای بعضی از غذاها، استفاده می‌شود. همچنین در روده بر اثر هضم غذاهای نشاسته‌ای همانند نان و پاستا، تولید می‌شود. اگر پینورزینول مانع از هضم مالتوز می‌شود که این ممکن است منجر به کاهش سطح قند خون شود. با این حال باید مطالعات انسانی انجام شود.

غنی از آنتی اکسیدان

تحقیقات حیوانی و انسانی نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های کنجد ممکن است مقدار کلی فعالیت آنتی اکسیدان را در خون افزایش دهد. این لیگنانها در کنجد به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند که عکس العملی شیمایی است که ممکن است به سلولهای شما صدمه بزند و خطر بیماری از بیماریهای مزمن را افزایش دهد. به علاوه، کنجدها حاوی شکلی از ویتامین E به نام گاما توکوفرول هستند، آنتی اکسیدانی که ممکن است بطور ویژه‌ای محافظت کننده در برابر بیماری قلبی باشد.

دانه کنجد منبع خوبی از مواد مغذی معدنی حیاتی برای سیستم ایمنی است از جمله روی، سلنیوم، مس، آهن، ویتامین B6 و ویتامین E است. به عنوان مثال بدن شما به روی برای ایجاد و فعال کردن گلبولهای سفیدی که میکروبهای مهاجم را تشخیص داده و به آن حمله می‌کنند، مورد نیاز است. به خاطر داشته باشید که حتی کمبود ملایم تا خفیف روی می تواند فعالیت سیستم ایمنی را مختل کند. دانه کنجد حدود ۲۰% میزان توصیه شده روزانه برای روی را با ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) تامین می‌کند.

کاهش دهنده فشار خون

فشار خون بالا عامل اصلی برای بیماری قلبی و سکته است. دانه کنجد سرشار از منیزیم است که فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این لیگنانها، ویتامین E و سایر آنتی اکسیدانها در دانه کنجد ممکن است از تجمع پلاک در عروق خونی پیشگیری می‌کند که به طور بالقوه فشار خون را در وضعی سالم نگه می‌دارد. در یک تحقیق، مردان مبتلا به فشار خون بالا ۲/۵ گرم پودر کنجد سیاه، واریته کمتر معمول کنجد را به صورت کپسول، هر روز مصرف کردند. در انتها، ۶% کاهش فشار خون سیستولیک یعنی نمره بالایی فشار خون را در مقایسه با گروه شاهد داشتند.

11خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد

در پاییز کنجد بخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ