تسکین درد زانو با این ماده غذایی

mahdie.mohtashami
شما می‌توانید با خوردن منظم کنجد زانوهای خود را تسکین دهید. کنجد یکی از این مواد غذایی است که می تواند تسکین درد آرتروز زانو شما باشد. در این مقاله همراه با تیم ترجمه الو دکتر باشید.

دانه‌های کنجد دارای خواص بسیار زیادی هستند که در علوم مختلف ارزش این ماده غذایی ثابت شده است. دانه های کنجد از چند هزار سال پیش دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. این ماده غذایی میتواند بدن انسان را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند. بیماری‌های قلبی، دیابت و آرتروز از بیماری‌هایی هستند که میشود به وسیله دانه های کنجد درمان شود. برای آنکه خواص این ماده غذایی را به طور کامل دریافت کنید لازم است که یک مشت کوچک از این ماده غذایی را به صورت روزانه مصرف کنید.

تسکین درد آرتروز زانو

برای ساختن گلبولهای خون، بدن نیازمند چندین ماده مغذی است از جمله آنهایی که در دانه کنجد موجود هستند. سه قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) دانه کنجد، مقادیر زیر را می‌دهد:

دانه‌های کنجد خیس خورده، برشته یا جوانه زده ممکن است جذب این مواد معدنی را افزایش دهد.

آرتروز شایعترین علت درد مفصل و درگیریهای مکرر زانوها است. چندین عامل در آرتروز نقش دارند از جمله التهاب و صدمه اکسیداتیو به غضروف که روان کننده مفاصل است. سسامین ترکیبی در کنجد است که اثرات ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد و از غضروف محافظت می‌کند. در یک تحقیق دو ماهه افراد مبتلا به آرتروز زانو ۵ قاشق غذاخوری پودر کنجد را هر روز همزمان با دارو درمانی مصرف کردند. آنها متوجه ۶۳% کاهش در درد زانو شدند در حالی که گروهی که فقط دارو استفاده کردند تنها ۲۲% کاهش درد داشتند. در مجموع، گروه دانه کنجد پیشرفت بهتری در تست حرکتی ساده و کاهش زیادی در نشانگرهای ویژه التهاب در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

حمایت از سلامت تیروئید

دانه کنجد منبع خوب سلنیوم تامین کننده ۱۸% دوز روزانه هم در نوع پوست کنده و هم پوست نگرفته است. غده تیروئید حاوی بیشترین غلظت سلنیوم نسبت به سایر اندامهای بدن است. این مواد معدنی نقش حیاتی در ساختن هورمون تیروئید دارند. علاوه بر این دانه کنجد منبع خوب آهن، مس، روی و ویتامین B6 است که تولید هورمونهای تیروئید و سلامت آن را تامین می‌کند.

کمک به تعادل هورمونی در دوران یائسگی

دانه کنجد حاوی فیتو استروژن است، ترکیبات گیاهی که شبیه به هورمون استروژن هستند. به عبارت بهتر، دانه کنجد ممکن است برای زنانی که سطح استروژن آنها در دوران یائسگی کاهش یافته است، مفید باشد. مثلا فیتو استروژن به مقابله با گر گرفتگی و سایر علائم استروژن پایین کمک می‌کند. به جز این، این ترکیبات می‌توانند خطر بیماریهای خاصی همانند سرطان سینه را به هنگام یائسگی کاهش دهند. البته تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

کمک به کنترل قند خون

یکی از مشکلاتی که افراد دیابتی دارند پیدا کردن ماده غذایی است که بتواند قند خون آن‌ها را کنترل کند. دانه های کنجد از جمله مواد غذایی هستند که شما با خوردن آنها میتوانید قند خون بدن خود را کنترل کنید. دانه‌های کنجد کم کربوهیدرات است در حالی که پروتئین و چربیهای سالم بالایی دارد که همگی آنها ممکن است کنترل قند خون را تامین کنند. به علاوه این دانه‌ها حاوی پینورزینول هستند، ترکیبی که ممکن است به تنظیم قند خون بوسیله مهار آنزیم گوارشی مالتاز، عمل کند.

مالتاز قند مالتوز را تجریه می‌کند که به عنوان یک شیرین کننده برای بعضی از غذاها، استفاده می‌شود. همچنین در روده بر اثر هضم غذاهای نشاسته‌ای همانند نان و پاستا، تولید می‌شود. اگر پینورزینول مانع از هضم مالتوز می‌شود که این ممکن است منجر به کاهش سطح قند خون شود. با این حال باید مطالعات انسانی انجام شود.

افزودن آن به رژیم غذایی آسان است

دانه کنجد طعم آجیلی دارد و برای بسیاری از غذاها می‌تواند همراه خوبی باشد. برای تقویت طعم و دسترسی به مواد مغذی کنجد، آن را در حرارت ۱۸۰ درجه سلسیوس به مدت چند دقیقه برشته کنید، مرتبا بهم بزنید تا زمانی که یک رنگ طلایی قهوه‌ای روشن به دست آید.

سعی کنید کنید کنجد را به این غذاها اضافه کنید:

غذاهای سرخ کردنی

بروکلی بخار پز

غلات صبحانه گرم یا سرد

گرانولا یا گرانولا بار

نان و مافین

کراکر

ماست

اسموتی

سالاد

در سس سالاد

حمص

گارنیش

کلوچه

علاوه بر این می‌توانید از کره کنجد که به عنوان ارده شناخته می‌شود به جای کره بادام زمینی استفاده کنید. می‌توانید با افزودن عسل یا شیره خرما یک صبحانه خوشمزه و مقوی داشته باشید. دانه کنجد آسیاب شده آرد کنجد هم یا پودر کنجد هم نادر که می‌توان از آن در انواع محصولات قنادی، اسموتی، مواد ماهی و غیره استفاده کرد. البته آلرژی دارد شایع می‌شود بنابراین موقع پخت و پز برای جمعهای بزرگ به این نکته توجه داشته باشید.

گفتار پایانی

دانه کنجد منبع خوبی از چربیهای سالم، پروتئین، ویتامینهای B، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مفید گیاهی است. مرتب خوردن این دانه در سهمی قابل توجه و نه فقط به صورت پاشیدن روی نان به کنترل قند خون، مبارزه با درد آرتروز و کاهش کلسترول کمک می‌کند. برای بهینه سازی جذب مواد مغذی، می‌توانید کنجد را به صورت دانه خیسانده، برشته یا جوانه زده بخورید.

تهیه روغن کنجد در حضور خودتان نشانه سلامتی نیست!

آیا روغن کنجد برای سرخ کردن مناسب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ