به این دلایل حتما تخم آفتابگردان بخورید

دانه ها عموما دارای خواص بسیار زیادی می باشند.تخم آفتابگردان نیز که دانه گل آفتابگردان می باشد دارای خواص ویژه ای است.در ادامه این مطلب با خواص فوق العاده تخم آفتابگردان آشنا شوید.

تخم آفتابگردان

دانه آفتابگردان به عنوان یک خوراکی مغذی است که اغلب مردم آنرا تخمه آفتابگردان می نامند .هسته های آفتابگردان در پوست های سیاه و سفید راه راه قرار گرفته اند. آنها یک میان وعده محبوب هستند.اما آیا خوردن تخم آفتابگردان برای همه مناسب است؟در ادامه این مطلب از الودکتر بخوانید.

آفتابگردان

چه مقدار کالری در دانه آفتابگردان وجود دارد؟

مواد مغذی دانه آفتابگردان طبق اطلاعات  وزارت کشاورزی ایالات متحده  به شرح زیر می باشد:

  •      1/4 فنجان آفتابگردان خام دارای منبع 204 کالری است
  • 1/2فنجان دانه با چربی های خوراکی دارای 67 کالری است

اگر شما طرفدار دانه های آفتابگردان خشک شده هستید، 1/4 فنجان آن دارای 186 کالری است. دانه های آفتابگردان در روغن پخته شده 200 کالری برای هر 4/4 فنجان می باشد.

دانه های آفتابگردان در انواع مختلف طعم دار مانند شور و شیرین و ادویه دار در دسترس هستند. در اغلب موارد، ادویه ها کالری را اضافه نمی کنند.

چربی در دانه های آفتابگردان چقدر است؟

دانه های آفتابگردان دارای چربی زیاد می باشند، اما بیشتر آن  چربی های غیر اشباع هستند. به گفته انجمن قلب آمریکا، اسیدهای چرب اشباع نشده میتواند به سلامت قلب کمک کنند. اما این تنها در موردی است که آنها به طور مداوم خورده شوند و به جای غذاهایی که دارای چربی اشباع و ترانس هستند، مصرف شوند.

خواص چربی های غیر اشباع :

  •     (LDL) را کاهش می دهد 
  •     کاهش خطر حمله قلبی
  •     کاهش خطر سکته مغزی
  •     کنترل قند خون
  •     فشار خون پایین

چربی های سالم در دانه های آفتابگردان برای شما خوب است،  دانه های آفتابگردان کوچک هستند، بنابراین خوردن آن ها ممکن است بیشتر از حد مجاز شود.به همین علت بهتر است در مقدار آن در هنگام خوردن دقت نمایید.

سایر مزایای دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان ممکن است کوچک باشند، اما یک بسته مغذی محسوب می شوند. آنها یک منبع عالی از بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی هستند، از جمله مس، منگنز و سلنیوم ؛مصرف روزانه آن توصیه می شود .

ویتامینE

ویتامین( ای )فقط یک ویتامین نیست. ترکیبات محلول در چربی با توانایی های آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین ( ای ) باعث جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد در سلول ها میشود .

سلنیوم

تولید سنتز سلنیوم بسیار مهم است. همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو از رادیکال های آزاد کمک می کند.

نیاسین

ناسین به عنوان ویتامین B-3 نامیده می شود، نیاسین به بهبود DNA کمک می کند که به کاهش کلسترول خون کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

ویتامینB-6

این ویتامین محلول در آب به بدن که نوراپی نفرین و سروتونین، مواد شیمیایی که سیگنال های مغز را انتقال می دهند کمک می کند. همچنین ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد.

فیبر

اگر میخواهید روده سالم داشته باشید، فیبر بیشتری بخورید. فیبر به سلامت روده شما کمک می کند. فیبر همچنین ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند، قند خون را کنترل کند و باعث کاهش وزن شما شود.

پروتئین

پروتئین ها خدمه ساخت و ساز سلول های شما هستند. بدین معنی است که آنها کارهای زیادی را برای ایجاد، نگهداری و بهبود بافت در بدن شما انجام می دهند.در واقع پروتئین ها ستون های بدن شما هستند.

اگر شما یک زن در سن بارداری هستید، ویتامین B بسیار مهم است. این کمک می کند تا از نقص های لوله عصبی مانند بیفیدای نخاعی و انزانفالی جلوگیری شود. Folate همچنین حافظه شما را تقویت می کند، سلامت قلب را بهبود بخشد و از سرطان جلوگیری کند. اما برای اثبات اثربخشی آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

اسید پانتوتنیک

اسید پانتوتنیک به بدن کمک می کند که چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها را به انرژی تبدیل کند. ویتامین B موجب بهبود زخم و همچنین کاهش کلسترول می شود

آهن

آهن معدنی است که بدن شما برای ایجاد گلبول های قرمز به آن نیاز دارد. برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن و احساس انرژی، به مقادیر کافی آهن نیاز دارید.

راه های صحیح خوردن دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان بسیار خوشمزه هستند.اما اگر شما طعم آن را دوست ندارید،می توانید با راه های زیر آن ها را خوشمزه تر نموده و در رژیم غذایی خود قرار دهید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

  •     آن ها را از چوست خارج نموده و به سالاد سبز، سالاد میوه، سالاد مرغ، و سالاد تن را اضافه کنید
  •     اضافه کردن به کوکی ها
  •     لایه ای با ماست و میوه تازه برای ایجاد یک پارفیت
  •     در پوره ماست و بستنی بپاشید

اما به یاد داشته باشید که بسیاری از دانه های آفتابگردان درست شده با نمک زیاداست. بیش از حد مصرف نمک در رژیم غذایی بر روی قلب و کلیه مضر است. همچنین ممکن است شما را به فشار خون بالادچار کند . برای حفظ سدیم دانه های آفتابگردان ،آنرا به صورت خام بخورید.

منبع :الودکتر

تخمه آفتابگردان مفید یا مضر؟!

سرما که خوردیم، تخمه آفتاب گردان بخوریم و یا خیر؟

فواید تخمه آفتابگردان در تقویت رشد مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ