عوارض مصرف مواد قندی بر بدن

مواد قندی و نوشیدنی های شیرین شده حاوی مقدار زیادی قند هستند که می توانند عوارض جانبی فراوانی بر بدن داشته باشند و سب ایجاد بیماری های مزمن شود. در ادامه به عوارض جانبی مصرف مواد قندی اشاره شده است.

بسیاری از مردم در وعده‌های غذایی و میان وعده های خود از فست فودها و محصولاتی استفاده می کنند که معمولاً به ساختار آنها قند اضافه شده است. متخصصان بر این باورند که مصرف مقدار زیاد قند، باعث ایجاد بیماری های مزمن مانند دیابت می شود. در ادامه به برخی از عوارض مضر قند برای سلامتی و دلائل پرهیز از مصرف آن اشاره شده است.

مصرف قند سبب افزایش وزن می شود

نرخ ابتلا به چاقی و اضافه وزن در سراسر جهان در حال افزایش است و قند موجود در نوشیدنی های شیرین، یکی از اصلی ترین دلایل آن است. نوشیدنی های شیرین شده مانند نوشابه ها، آب میوه ها و چای شیرین، به وسیله قند ساده‌ای به نام فروکتوز اشباع شده اند. مصرف فروکتوز اشتهای شما را نسبت به گلوکز که قند اصلی موجود در غذاهای سرخ شده است، بیشتر افزایش می دهد و سبب مقاومت بدن در برابر لبتین می شود. لبتین هورمون مهمی در بدن است که گرسنگی را تنظیم می کند.

به عبارت دیگر مصرف نوشیدنی های شیرین شده گرسنگی شما را کاهش نمی دهد و با جذب کالری های محلول باعث افزایش وزن می شود و از طرفی با افزایش میزان چربی سبب ایجاد دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود.

مصرف قند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد

شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی قند زیاد، به چاقی، التهاب، بالا رفتن میزان تری گلیسیرید قند خون و افزایش فشار خون منجر می شود که همه ی آنها عوامل خطرناک و تاثیر گذار برای ابتلاء به بیماریهای قلبی هستند. علاوه بر این مصرف بیش از حد قند به ویژه از طریق نوشیدنی ها با ابتلا به بیماری آترواسکلروز ( بیماری انباشته شدن چربی در رگ ها) ارتباط مستقیم دارد.

در مطالعه ای که بر روی بیش از ۳۰ هزار نفر انجام شد،مشخص شد افرادی که ۱۷ تا ۲۱ درصد قند خود را از شکرهای اضافه شده به مواد غذایی دریافت می کنند نسبت به افرادی که این میزان در آنها تنها 8 درصد است، احتمال مرگ بر اثر بیماری قلبی در آنها ۳۸ درصد بیشتر است.

مصرف قند باعث به وجود آمدن آکنه می شود

یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده، از جمله غذاها و نوشیدنی های قندی و شیرین، خطر ابتلا به آکنه را افزایش می دهد. غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا (شاخصی که سرعت تبدیل کربوهیدرات داخل غذا به گلوکوز را نشان می دهد)، مانند شیرینی های فرآوری شده، قند خون شما را سریعتر از غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین تر افزایش می دهد. غذاهای قندی، به سرعت قند خون و انسولین را افزایش می دهند و باعث افزایش ترشح آندروژن، تولید چربی و التهاب می شود، که همه آنها در رشد آکنه نقش دارند. مطالعات نشان می دهند که رژیم های کم گلیسمی با کاهش خطر آکنه همراه هستند، در حالی که رژیم های غذایی با گلیسمی بالا با خطر بیشتر بروز آکنه همراه هستند. به عنوان مثال، در مطالعه ای که بر روی 2300 نوجوان انجام شد، نشان داد که افرادی که به طور معمول قند مصرف می کنند، احتمال ابتلای آنها به آکنه 30 درصد بیشتر است. همچنین مطالعات جمعیتی بسیاری نشان داده است که جمعیت روستایی که غذاهای سنتی و بدون مواد فرآوری شده مصرف می کنند، در مقایسه با مناطق شهری و پردرآمد، میزان بروز آکنه در آنها تقریبا صفر است. این یافته ها با این تئوری که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و شکر باعث ایجاد آکنه می شوند، مطابقت دارد.

مصرف قند و شیرین کننده ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

شیوع دیابت در سراسر جهان بیش از دو برابر شده است. اگرچه دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما ارتباط روشنی بین مصرف بیش از حد قند و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. چاقی و اضافه وزن، که اغلب ناشی از مصرف بیش از حد شکر است، به عنوان قویترین عامل خطر ابتلا به دیابت محسوب می شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند در طولانی مدت، باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می شود. انسولین هورمونی که  توسط پانکراس برای کنترل میزان قند خون ترشح می شود. مقاومت به انسولین باعث افزایش قند خون می شود و خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند افرادی که نوشیدنی های شیرین شده توسط قند، مانند آبمیوه ها را مصرف می کنند، احتمال ابتلا به دیابت در آنها بالاتر است.

خوردن مواد قندی می تواند خطر ابتلا به سرطان را در شما افزایش دهد

مصرف مقدار بیش از حد قند می تواند خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش دهد.

در درجه اول، یک رژیم غذایی حاوی غذاهای شیرین و نوشیدنیهای قندی می تواند منجر به چاقی شود و این ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، رژیم های غذایی با قند بالا باعث التهاب بدن شما می شوند و ممکن است سبب ایجاد مقاومت به انسولین شوند که هر دو باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند.

منبع: الو دکتر

اوج مصرف چربی و مواد قندی در افراد چه زمانی است؟

روش های کاهش مواد قندی و نشاسته ای در برنامه غذایی

آیا واقعاً مواد قندی می‌تواند به تقویت حافظه منجر شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ